Annons

Förstoringsramen i liveview ändrar exponeringen i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Jag blev lite konfunderad idag när jag skulle knåpa ihop min första timelapse med barnen.
Har en EOS550D som jag ställde in på AV, vitbalans glödlampa, ISO 1600 och fotade i JPEG small.
Fotade med Liveview på, när jag sen tog in bilderna i datorn så upptäckte jag att dessa bilder var olika exponerade (Trots att dom var tagna inomhus under en 5minuter period i samma belysning).
Jag provade då att fota i liveview med att ha förstoringsramen i mitten, flyttade sen upp alt. ner förstoringsramen och då ändrades exponeringen.
Ska det verkligen vara så?
Det borde väl trots allt vara ISO, WB och bländaröppningen som styr att jag får samma exponering på alla bilder och inte förstoringsramen?

Det var samma ljusmätmetod på samtliga bilder och objektivet var ställt på manuell.
 

Barret2000

Aktiv medlem
Om du satte kameran på AV borde det innebära att kameran får välja slutartid efter eget tycke och smak?

Därför kan du ju få variation på bilderna. Var du sätter förstoringsramen i LW har jag väldigt svårt att tänka mig ska påverka.

Prova att ställ kameran på M och välj både slutartid och bländare själv och se om du får ett jämnare resultat.
Sen kan t.ex vädret ute påverka väldigt mycket, lyser solen in genom fönstret på en bild kommer hela rummet att bli ljusare än om solen går i moln.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Om du satte kameran på AV borde det innebära att kameran får välja slutartid efter eget tycke och smak?

Därför kan du ju få variation på bilderna. Var du sätter förstoringsramen i LW har jag väldigt svårt att tänka mig ska påverka.

Prova att ställ kameran på M och välj både slutartid och bländare själv och se om du får ett jämnare resultat.
Sen kan t.ex vädret ute påverka väldigt mycket, lyser solen in genom fönstret på en bild kommer hela rummet att bli ljusare än om solen går i moln.
Jo med M blir det ju jämt hela tiden, AV så ändras tiden beroende på hur jag flyttar förstoringsramen.
Men det jag tycker är konstigt är att förstoringsramen påverkar exponeringenstiden i AV-läget
Dvs. om jag riktar kameran mot ett objekt (liveview läget) så får jag en tid om jag har förstoringsramen i mitten och en helt annan tid om jag flyttar förstoringsramen i botten av bilden.
Jag trodde att förstoringsramen endast förstorade och inte ändrade på exponeringen (detta trodde jag ljusmätmetoden fixade).
 

Barret2000

Aktiv medlem
Se på tusan, det är möjligt att kameran är så "smart" att den utgår från att man vill exponera just det man tittar extra noga på när man kör LW, det måste ju vara bra i många fall, men inte i ditt..

Det ska provas på min gamla 40D någon dag. Men jag skulle nog ändå slå ett slag för att du ljusmäter först, och exponerar bilden med låsta inställningar (alltså i M-läge) så slipper du problemet helt.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Se på tusan, det är möjligt att kameran är så "smart" att den utgår från att man vill exponera just det man tittar extra noga på när man kör LW, det måste ju vara bra i många fall, men inte i ditt..

Det ska provas på min gamla 40D någon dag. Men jag skulle nog ändå slå ett slag för att du ljusmäter först, och exponerar bilden med låsta inställningar (alltså i M-läge) så slipper du problemet helt.
Fast fördelen är väl att fota med AV-läget ifall man fotar under längre tid utomhus där ljuset ändras?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Fast fördelen är väl att fota med AV-läget ifall man fotar under längre tid utomhus där ljuset ändras?
Det enda man vet säkert med Av-läget är att bländaren hålls konstant.
Brukar kallas "bländarprioritet". Används när kontroll över skärpedjupet är viktigare än kontroll över rörelseoskärpa.

Petter ...
 

apersson850

Aktiv medlem
Live view utför ett slags evaluerande mätning med sensorn. Liksom vid vanlig fotografering med evaluerande mätning, där den valda fokuspunkten påverkar hur kameran mäter motivet, påverkar den valda fokuserings-/förstoringsramen mätningen. Som antas ovan tror kameran att det du har markerat som mätområdet är det som intresserar dig mest.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Live view utför ett slags evaluerande mätning med sensorn. Liksom vid vanlig fotografering med evaluerande mätning, där den valda fokuspunkten påverkar hur kameran mäter motivet, påverkar den valda fokuserings-/förstoringsramen mätningen. Som antas ovan tror kameran att det du har markerat som mätområdet är det som intresserar dig mest.
Detta händer även om jag slår om till manuell fokusering.
Det som är lite konstigt i kråksången är att ifall jag har förstoringsramen i mitten av bilden och zoomar in till säg 5ggr förstoring och sen flyttar förstoringsramen så ändrar inte exponeringen sig.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Förvirrande är att du ena gången säger att det ändrar sig, och nästa gång att det inte ändrar sig.

Första gången
...
Jag provade då att fota i liveview med att ha förstoringsramen i mitten, flyttade sen upp alt. ner förstoringsramen och då ändrades exponeringen
...
Senaste gången
Detta händer även om jag slår om till manuell fokusering.
Det som är lite konstigt i kråksången är att ifall jag har förstoringsramen i mitten av bilden och zoomar in till säg 5ggr förstoring och sen flyttar förstoringsramen så ändrar inte exponeringen sig.
Förklaringen som någon gav att kameran väljer exponering efter var du sätter ramen verkar helt rimlig. Vill du inte detta får du använda exponeringslås eller manuell exponering.
Manuell fokus påverkar inte exponeringen.


Petter ...
 

AnteVante

Aktiv medlem
Förvirrande är att du ena gången säger att det ändrar sig, och nästa gång att det inte ändrar sig.

Första gången


Senaste gången


Förklaringen som någon gav att kameran väljer exponering efter var du sätter ramen verkar helt rimlig. Vill du inte detta får du använda exponeringslås eller manuell exponering.
Manuell fokus påverkar inte exponeringen.


Petter ...
Inge förvirrande.
Ena gången så flyttar jag endast förstoringsramen utan att zooma in. (Då ändrar sig exponeringen)
Andra gången förstorade jag med förstoringsramen (zoomade in digital 5ggr) och flyttade förstoringsramen, då ändrar inte exponeringen sig.
 

apersson850

Aktiv medlem
Detta händer även om jag slår om till manuell fokusering.
Det som är lite konstigt i kråksången är att ifall jag har förstoringsramen i mitten av bilden och zoomar in till säg 5ggr förstoring och sen flyttar förstoringsramen så ändrar inte exponeringen sig.
Det är inte ett dugg konstigt. När du förstorar så blir dina exponeringsvärden låsta. Det visas med att siffrorna blir röda. Det är bara när du flyttar omkring ramen innan du zoomat som exponeringen inte är låst.

Detta står i bruksanvisningen. Dags att läsa på lite.

Att det händer även vid manuell fokusering är som det ska. Ramen indikerar både var du vill fokusera och var du vill mäta, även om du bara gör det ena av delarna.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Inge förvirrande.
Ena gången så flyttar jag endast förstoringsramen utan att zooma in. (Då ändrar sig exponeringen)
Andra gången förstorade jag med förstoringsramen (zoomade in digital 5ggr) och flyttade förstoringsramen, då ändrar inte exponeringen sig.
Aha, ok! då missuppfattade jag.
Men det verkas om att inlägget efter mitt fattade detta och förklarade bra.

Petter ..
 

Barret2000

Aktiv medlem
Huruvida du har manuell eller automatisk fokusering har ingenting med ljusmätningen att göra.

M-läget är det samma hela tiden, oavsett hur det är utomhus ja. Men det är väl så det ska vara om du inte vill att kameran ska ställa om sig själv? Antingen ställer du manuellt de inställningar du vill ha, eller så använder du något av automatlägena, och då spelar det egentligen ingen roll om du väljer AV, TV eller P. Kameran kommer i alla fallen att ställa in ljusmätningen som den tycker passar, och detta baserat på punkten du ljusmätt (förstoringen i fallet med LW).
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag blir rejält nyfiken nu! Påverkar användningen av LV alltså exponeringen i en Canon-kamera? Det låter aningen bisarrt i mina öron. Är det verkligen så?

Jag provade just samma sak på min Nikon D90 och där påverkas inte exponeringen ett dyft av var jag väljer att titta mha LV, eller hur mycket jag väljer att zooma in. Jag ställde in bländare 8 och riktade kameran mot ett motiv som innehåller en mycket mörk del (under ett bord) och en mycket ljus del (ett fönster). Jag slog på LV, och zoomade så att sökaren bara visade den mörka delen. Tid = 1/20 s. Jag flyttade fönstret med pilknapparna till att visa bara den ljusa delen. Samma tid, 1/20s. Något annat hade jag inte väntat, heller.

Men Canon har valt en annan algoritm, alltså?

Per.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Jag blir rejält nyfiken nu! Påverkar användningen av LV alltså exponeringen i en Canon-kamera? Det låter aningen bisarrt i mina öron. Är det verkligen så?

Jag provade just samma sak på min Nikon D90 och där påverkas inte exponeringen ett dyft av var jag väljer att titta mha LV, eller hur mycket jag väljer att zooma in. Jag ställde in bländare 8 och riktade kameran mot ett motiv som innehåller en mycket mörk del (under ett bord) och en mycket ljus del (ett fönster). Jag slog på LV, och zoomade så att sökaren bara visade den mörka delen. Tid = 1/20 s. Jag flyttade fönstret med pilknapparna till att visa bara den ljusa delen. Samma tid, 1/20s. Något annat hade jag inte väntat, heller.

Men Canon har valt en annan algoritm, alltså?

Per.
Jepp, det påverkar exponeringen
Jag gjorde samma som dig, bl8 och riktade under bordet och fick 1s, sen riktade jag mot datorskärmen och fick 1/10s
 

apersson850

Aktiv medlem
Det beror alltså på.

På en Canonkamera sätter man en markeringsram där man vill visa kameran att det är viktigast att mäta exponeringen. Canon kallar det evaluerande, med tyngdpunkt i ramen. Somliga skulle nog kalla det utsnittsmätning.

Så om man flyttar omkring den ramen påverkar det exponeringen.

Men om man vill titta förstorat på olika ställen på bilden förstorar man först, och flyttar ramen sedan, när man är inzoomad till minst första läget. Då ligger exponeringen låst.

Det går alltså att göra vilket som. Det är bara att välja, genom att modifiera proceduren.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det beror alltså på.

På en Canonkamera sätter man en markeringsram där man vill visa kameran att det är viktigast att mäta exponeringen. Canon kallar det evaluerande, med tyngdpunkt i ramen. Somliga skulle nog kalla det utsnittsmätning.

Så om man flyttar omkring den ramen påverkar det exponeringen.

Men om man vill titta förstorat på olika ställen på bilden förstorar man först, och flyttar ramen sedan, när man är inzoomad till minst första läget. Då ligger exponeringen låst.

Det går alltså att göra vilket som. Det är bara att välja, genom att modifiera proceduren.
Ja, då är det ju OK, men det gäller att användaren kan innehållet i sin handbok!

Tack för förklaringen! Finns denna ram även då man använder den optiska sökaren, eller gäller det bara LV?

Nikon-Per.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den gäller bara för live view. När du använder den optiska sökaren finns det andra sätt att påverka hur kameran ska ljusmäta scenariot man pekar den mot.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Den gäller bara för live view. När du använder den optiska sökaren finns det andra sätt att påverka hur kameran ska ljusmäta scenariot man pekar den mot.
Visst är det så att, med evaluerande mätning, favoriseras en punkt som ligger i asnlutning till vald fokuspunkt? Alltså om man inte använder LW.

Petter ...
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Visst är det så att, med evaluerande mätning, favoriseras en punkt som ligger i asnlutning till vald fokuspunkt? Alltså om man inte använder LW.
Det är korrekt. När ingen fokuspunkt är vald favoriserar kameran mittpunkten.

Lite störande att det inte finns en inställning för detta val i kameran. När det gäller personlig konfigurering har Canon mycket att lära från konkurrenterna (kanske främst Olympus eller Pentax).
 
ANNONS