Annons

Redigering av filmer från en 5DmkII

Produkter
(logga in för att koppla)

John-Mehdi

Aktiv medlem
Hej!
Hur gör ni när ni ska redigera filmer från mkII?
När jag har fört över filmerna till datorn, så lyckas jag inte spela upp dem.
Ja antar att filmen är i fel format för min dator/redigeringsprogram.
Så jag använder mpegstreamclip för att konvertera filerna, men lyckas ändå inte.
Jag vet inte till vilket format jag ska konvertera filmerna till.
Har ni några tips?

Mvh
John-Mehdi
 

jimmiegrunde

Aktiv medlem
Själv använder jag det inte, men Adobe Premiere CS5 ska klara av .mov filer med .h246 codec. Det är iaf vad jag hört!
Annars funkar det utmärkt med den metoden jag beskrev. :)
 

Johnny fly

Aktiv medlem
Jag har redigerat några filmer från 5DMK II. Då använder jag Adobe Premiere Element, version 7 eller 9 spelar ingen roll. Jag har inte behövt konvertera om filformatet utan hämtar formatet som kommer till datorn. Har du ställt in rätt inställningar när du hämtar till APE?
mvh/Bengt - Åke
 

dudek53

Aktiv medlem
Tjena! Om du inte får rätt på det med konvertering etc så finns det ett smidigt sätt om man har en lite långsammar dator! Har lagt upp hela beskrivningen på mn blogg http://findout.blogg.se/

Ett alternativ som brukar funka är att ladda ner gratisprogrammet mpeg streamclip och konvertera filerna till mpeg2!

Lycka till!

D
 

AnteVante

Aktiv medlem
Premiere Elements 9 klarar av att redigera .mov filerna du får ut från kameran så slipper du konvertera
 

Clubson

Aktiv medlem
Sonyvegas pro 9 rakt av I (PC)

Inga problem alls att få till det... Problemet är att man måste ha en äldre Quiktime installerad!
7,5 närmare bestämt...annars går det inte alls! knasigt ...Men så är det i Appels värld =D...
Kör 7d och slänger in filmer och renderar rakt av!
Gick inte bädda klipp...så blä...aja du hajar nog
 
Senast ändrad:

Kimster

Aktiv medlem
Vad krävs det av datorn -> Hårdvarukrav för videoredigering h.264 med pc ???
Relativt det där. Ungefär som att fråga hur långt ett snöre är.
Men för att ringa in ett ungefär i grunden så kan vi väl säga att det krävs minst en dual core ~2,5Ghz, 2-4GB RAM och ett modernt grafikkort i 1000-2000kr klassen. Samt en hårddisk med minst 30% ledigt utrymme. En modern latop funkar också att använda.
Men detta är kanske ett minimikrav. Inget jag rekommenderar om man vill kunna jobba obehindrat. (jag har förvisso höga krav)
Ska du t.ex. jobba med flera videospår, 3-5st och kanske 3-4 ljudspår, samt lägga någon effekt och färgkorrigering på det så stiger givetvis kraven.
CPU och RAM är de två viktigaste faktorerna i videoredigering. h264 är avancerat och hårt komprimerat och är alltså tungt för CPUn att "packa upp" och spela upp i realtid.
Sen kommer grafikkort och hårddisk.

Det finns de som har olika tillverkare av dator men samma fysiska prestanda och ändå upplever skillnader i den upplevda prestandan. Så ovanstående är inte 100% av sanningen. Det gäller att man komponerar ihop hårdvarudelar på ett bra sätt som jobbar bra med Windows och mjukvaran.

Sen kommer redigeringsmjukvaran ha en betydande prestandafaktor också. Har du redigeringsmjukvara samt anpassad hårdvara så blir det givetvis märkbart bättre. Det finns flera program idag som gör jobbet bra, men till PC anser jag Premiere Pro CS5 ha den bästa prestandan mot h.264 formatet. Framförallt om du ha ett grafikkort som CS5 är optimerat för. Ett optimerat grafikkort med CS5 hjälper mycket vid effekter, uppspelning och färghantering. (ej rendering) Dock är PremierePro inte på något sätt billigt för en konsument.
 

T_M

Aktiv medlem
Relativt det där. Ungefär som att fråga hur långt ett snöre är.
Men för att ringa in ett ungefär i grunden så kan vi väl säga att det krävs minst en dual core ~2,5Ghz, 2-4GB RAM och ett modernt grafikkort i 1000-2000kr klassen. Samt en hårddisk med minst 30% ledigt utrymme. En modern latop funkar också att använda.
Men detta är kanske ett minimikrav. Inget jag rekommenderar om man vill kunna jobba obehindrat. (jag har förvisso höga krav)
Ska du t.ex. jobba med flera videospår, 3-5st och kanske 3-4 ljudspår, samt lägga någon effekt och färgkorrigering på det så stiger givetvis kraven.
CPU och RAM är de två viktigaste faktorerna i videoredigering. h264 är avancerat och hårt komprimerat och är alltså tungt för CPUn att "packa upp" och spela upp i realtid.
Sen kommer grafikkort och hårddisk.

Det finns de som har olika tillverkare av dator men samma fysiska prestanda och ändå upplever skillnader i den upplevda prestandan. Så ovanstående är inte 100% av sanningen. Det gäller att man komponerar ihop hårdvarudelar på ett bra sätt som jobbar bra med Windows och mjukvaran.

Sen kommer redigeringsmjukvaran ha en betydande prestandafaktor också. Har du redigeringsmjukvara samt anpassad hårdvara så blir det givetvis märkbart bättre. Det finns flera program idag som gör jobbet bra, men till PC anser jag Premiere Pro CS5 ha den bästa prestandan mot h.264 formatet. Framförallt om du ha ett grafikkort som CS5 är optimerat för. Ett optimerat grafikkort med CS5 hjälper mycket vid effekter, uppspelning och färghantering. (ej rendering) Dock är PremierePro inte på något sätt billigt för en konsument.

Okej... Tack svaret. Det låter som det är dags för min del att se efter en ny dator. Kör med en Amd dual core 1.9GHz och är nästan omöjligt att redigera. Så jag har inte en försökt ge mig på h.264
 
ANNONS