Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokemi och dess hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej!

Kör sv/v lite då och då mest som omväxling till det digitala. Har precis gått över till D-76 i pulverform för att hållbarheten ståendes i skåpet e bättre än t-max developer som jag kört en del med. Problemet har ju som sagt varit att jag inte fotograferar tillräckligt mkt för att göra slut på kemin innan "bäst före"-datumen passerat. Stopp-badet jag kör med e bara en liten flaska Fomacitro, men likadant här har "bäst-före"-datumet passerat innan jag hunnit halvvägs i flaskan. Fixet är tetenal superfix plus som finns i en brutalt stor flaska, men jag har inte kunnat hitta något "bäst-för"-datum för detta.
Så mina frågor är:

Hur länge klarar sig min flaska fix i skåpet?
Finns där stopp-bad med längre hållbarhet för mig som inte framkallar så ofta?
Och för att sammanfatta det hela.... vilka kemi:er hade ni använt om ni inte hade framkallat så ofta och ni inte ville behöva kassera en massa kemi "hela tiden" som stått och blivit gammal i skåpet?

Tack på förhand
Magnus
 

alf109

Aktiv medlem
Vet inte exakt hur länge fixet håller sig, men min erfarenhet är att det håller betydligt längre än framkallaren. men som tur är går det lätt att kolla, bara att slänga ned en liten snutt oexponerad film i fixet och kolla klarningstiden, alltså hur länge det tar innan filmbiten blir genomskinlig. Man brukar fixera dubbla denna tid, och den brukar ligga på ca 2 minuter. Om det tar betydligt längre tid än så, 50 % längre eller mer är det nog dags att byta fix.

En framkallare som står sig länge, om man inte vill köra med rodinal som kan ge ett ganska grovt korn för en del filmer, är HC-110. Den lär stå sig några år i sin sirapsform, och då kan man antingen blanda direkt från flaskan (ett sprutmått kan vara bra att ha i så fall) eller blanda från en stocklösning där man redan blandat 1 + 3, fördelen med stocklösningen är att den blir lättare att dosera utan medicinspruta.

Stopp bad är ju en ättikslösning som jag skulle tro står sig i princip hur länge som helst.

Om du kör med HCA i sköljen så har denna mycket kort lagringstid efter det att man blandat till den, helst inte längre än ett dygn för brukslösning.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Vet inte exakt hur länge fixet håller sig, men min erfarenhet är att det håller betydligt längre än framkallaren. men som tur är går det lätt att kolla, bara att slänga ned en liten snutt oexponerad film i fixet och kolla klarningstiden, alltså hur länge det tar innan filmbiten blir genomskinlig. Man brukar fixera dubbla denna tid, och den brukar ligga på ca 2 minuter. Om det tar betydligt längre tid än så, 50 % längre eller mer är det nog dags att byta fix.

En framkallare som står sig länge, om man inte vill köra med rodinal som kan ge ett ganska grovt korn för en del filmer, är HC-110. Den lär stå sig några år i sin sirapsform, och då kan man antingen blanda direkt från flaskan (ett sprutmått kan vara bra att ha i så fall) eller blanda från en stocklösning där man redan blandat 1 + 3, fördelen med stocklösningen är att den blir lättare att dosera utan medicinspruta.

Stopp bad är ju en ättikslösning som jag skulle tro står sig i princip hur länge som helst.

Om du kör med HCA i sköljen så har denna mycket kort lagringstid efter det att man blandat till den, helst inte längre än ett dygn för brukslösning.
Tack för dina svar Alf!

Dock lite konfundersam till ditt svar om att Stopp-badet skulle hålla sig i princip hur länge som helst, för på min gick ut (enl bäst-före-datum) i december förra året och var väl inköpt 1 1/2 år innan dess om jag skulle gissa.

Med andra ord kanske min fix e bra om den e 2 år gammal, men för säkerhets skull ska jag göra det testet du beskrev.

Tack för tipet om HC-110, ska prova den.
 

wangblad

Aktiv medlem
Stoppbad är inte absolut nödvändigt det kan gå bra med vanligt vatten också. Jag kör med vanlig ättika, en tesked i en liter vatten. Så stoppbad behöver man inte varken köpa eller spara. Inte nog med att fix håller hyfsat länge, man kan återanvända det tillblandade fixet flera gånger förutsatt att man kollar med det test Alf nämnde.
 

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Stoppbad är inte absolut nödvändigt det kan gå bra med vanligt vatten också. Jag kör med vanlig ättika, en tesked i en liter vatten. Så stoppbad behöver man inte varken köpa eller spara. Inte nog med att fix håller hyfsat länge, man kan återanvända det tillblandade fixet flera gånger förutsatt att man kollar med det test Alf nämnde.
Haha ja där ser man va lite man vet :D Får väl ta o handla in flaska ättika istället för stoppbad från en fotoaffär som ändå bara blir gammalt ;)
Nu känns det gensta som om jag har har en bra lista med hållbar fotokemi som inte blir gammalt i första taget:
Framkallare: HC-110
Fix: Kör slut på mitt tetenal superfix plus, men kommer sen att byta till Fix ag plus som finns som 300ml hos brunosbildverkstad.
Stopp: Ättika i vatten

Film: Får prova vad min favvo-film t-max 400 tycker om detta helt enkelt.
 

Smw

Aktiv medlem
Stoppbad är inte absolut nödvändigt det kan gå bra med vanligt vatten också. Jag kör med vanlig ättika, en tesked i en liter vatten. Så stoppbad behöver man inte varken köpa eller spara. Inte nog med att fix håller hyfsat länge, man kan återanvända det tillblandade fixet flera gånger förutsatt att man kollar med det test Alf nämnde.
Hej !
Nää, inte nödvändigt med stoppbad, men utan kan man av någon anledning
få en slöja som är mer eller mindre omöjlig att bli av med.

Det finns stoppb som är baserade på citronsyra vilka osar mindre, i princip inte alls.
Sen tror även jag att lagrings-hållbarheten på stopp är i det närmaste oändlig.

Kör man en sällanprocess så passar HC110 utmärkt, blanda till en framkallning
från koncentrat och
släng den sen, fix och stopp används längre, stopp brukar ha en färgindikator när
det övergår till basiskt, fix används tills klarningstiden blivit den dubbla.
Testa med den filmstumpen som blir över samtidigt som fixeringen.
Använd inte samma fix till både film och papper !.
Fixet slutar "fixera" långt senare än att koncentrationen av silver blivit
för stor för att kunna skjöljas ur pappret, film är enklare, klarar högre koncentration.

HC110 i koncentrat verkar även den ha kollosal hållbarhet.
Det går att räkna bort sej med HC110, 1-3 sen 1-7 är inte 21 (3x7) utan
32 (4x8), dvs 1-31 men det står nog på flaskan.


//MW
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej!

Kör sv/v lite då och då mest som omväxling till det digitala. Har precis gått över till D-76 i pulverform för att hållbarheten ståendes i skåpet e bättre än t-max developer som jag kört en del med. Problemet har ju som sagt varit att jag inte fotograferar tillräckligt mkt för att göra slut på kemin innan "bäst före"-datumen passerat. Stopp-badet jag kör med e bara en liten flaska Fomacitro, men likadant här har "bäst-före"-datumet passerat innan jag hunnit halvvägs i flaskan. Fixet är tetenal superfix plus som finns i en brutalt stor flaska, men jag har inte kunnat hitta något "bäst-för"-datum för detta.
Så mina frågor är:

Hur länge klarar sig min flaska fix i skåpet?
Finns där stopp-bad med längre hållbarhet för mig som inte framkallar så ofta?
Och för att sammanfatta det hela.... vilka kemi:er hade ni använt om ni inte hade framkallat så ofta och ni inte ville behöva kassera en massa kemi "hela tiden" som stått och blivit gammal i skåpet?

Tack på förhand
Magnus
Hej.
Ett sätt att säkerställa framförallt framkallare (tex brukslösning D-76),fix och även färgkemi är sk antioxidationsspray. Denna motverkar helt klart oxidation. Även om jag har en snabb omsättning på kemi överlag så använder jag alltid denna spray. Att man har olika kärl för förvaringen är en självklarhet. Alltså att man använder dessa alltid till samma kemi. Att använda plastdunkar eller glas är en viss skillnad. Där en mörkfärgad glasflaska är bättre. Det finns också olika typer av plast som regera på kemi olika.
Vad gäller stoppbad så använder jag ett luktfritt byggt på citronsyra. Har gjort test på enbart vatten , men vill påstå att det inte blir ett "effektivt" bryt innan fixering.
Jo, jag håller allt på med mörkrummet-härligt.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Stoppbad med citronsyra kan man förstås också blanda själv. Kodaks recept SB-8 är helt enkelt 15g citronsyra till en liter vatten. Har man ingen våg så kan man lätt ta hälften av en 30g påse och se hur mycket det blir på en matsked, och därefter köper man billigare 100g-påsar.

Själv gillar jag doften av ättika. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Själv gillar jag doften av ättika. :)
Vi är ju alla olika.

Kodaks stoppbad med färgindikator är vad jag föredrar när jag kopierar bilder. Jag droppar bara i ngra droppar ur flaskan. Och sen när det byter färg så häller jag bara ut det och fyller upp nytt. En liter räcker ca 5-15 år beroende på hur mycket man kopierar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kodaks sirapskoncistensartade HC 110 finns i en Ilfordvariant Ilfotech HC.
Same same but different.
Håller jättelänge. Mäts med fördel upp med barnmedicinmått från Apoteket.
 

styret

Aktiv medlem
Jag kan rekomendera Rodinal som framkallare.
Jag framkallar mest färg men någon rulle fomapan då och då så jag ahr också problemet med att SV/V-framkallaren inte går åt tillräckligt snabbt.

Vissa pratar om stora korn men det är inget problem för mig med mina filmer.

Flaskan kostar typ en hundring och ger 10liter framkallare. Jag har aldrig varit med om att den inte ha funkat och då har jag använt den när den varit genomsvart med kristaller på botten efter typ 2 år.
 

styret

Aktiv medlem
bry er inte om kristallerna. det funkar fint iallafall.
Kristaliserat fix däremot kan man lösa med lite värme och rusk.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Rodinal som heter numera Calbe R 09 håller i koncentrerad form mycket länge. Man blandar 1:25 eller 1:50. Den ger inte stora korn utan den ger markerade korn. En så kallad finkornframkallare ger inte mindre korn som många tror utan den markerar bara kornen mindre. Kornens storlek i filmen beror ju på filmens känslighet.
Koncentrerad stoppbad håller mycket länge, men har man spädd ut det, så är hållbarheten kort. Kodaks gula stoppbad färgas blått, när det är förbrukad. Kör man med vanlig ättika, så bör man kassera stoppbadet varje gång, eftersom man inte kan se, när det är förbrukat.
Att använda bara vatten som stoppbad kan ej rekommenderas, eftersom man kan få slöja på bilden och så förstörs fixet snabbare.
Hur länge håller nu blandad fix? Blandad fix håller för ett viss antal kopior i viss storlek. Det kan man kolla i bruksanvisningen.
Det där med dubbla klarningstiden stämmer bara för framkallning av film. Det finns även olika fixtider för film och för papper, och man bör ha en fixlösning för film och en annan för papper.
Dessutom finns vanligt fix (fixtid ca 10 min) och snabbfix (fixtid ca 2 min). Gäller papper.
 
ANNONS