Annons

Öland

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
Hej!
Har lite funderingar på att åka över till Öland och fotografera vindpinade landskap och kuster i sv/v.

Är det ngn som har förslag på plats?

Tack på förhand!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Hela Ölands norra del tycker jag har fina avsnitt med bl.a raukar och fina klippor samt stränder med både sand och slipade stenar. Men Öland duger vart man än sätter ned sin fot. Vindpinade landskap och fina stränder finns överallt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hoppar in med en fråga här.
Jag åker till öland i sommar för att fota ett par dagar och undrar var man ska va. Det jag mest är ute efter är kustlandskap med stenar och klippor. Raukarna är ett måste också. Har förstått att det är på den norra delen jag ska vara då och att raukarna finns på den västra sidan. Finns det något att ha på den östra sidan också som är värt att fota? Har förstått att dom bästa och längsta stränderna är på den östra sidan, men finns det något annat?

Solnedgången och ljuset därifrån fångar jag ju fint på den västra sidan, men hur är det med soluppgången? är det fint ljus på den västra sidan då eller måste jag åka över till den östra sidan för att fånga ljuset då?
 

gunte

Aktiv medlem
Kör till toppen av ön, på ömse sidor om Grankullaviken finns fotovänliga kuststräckor, vindpinad trollskog mm.Byarums raukar är också en höjdare, bäst vid och några timmar efter solnedgången
/G
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack så mycket för det. Raukarna är givet, ser fint ut där. Sen har jag hittat ett ställe som kallas för neptuni åkrar som ser riktigt häftigt ut. Det ligger lite högre upp än byrum.

Hur är det med vägarna? kan jag köra bil längs med så jag ser havet så jag inte missar bra fotoställen, eller är det cykel som gäller då?
 

Jist

Medlem
Hej!

Generellt så kommer du väldigt nära havet med bil på Ölands nordvästra kust, även om kvalitén på grusvägarna varierar. Runt nordspetsen lite mer blandat, t.ex. måste man promenera en bit vid trollskogen. På ostsidan och hela södra halvan av ön är det mer "avstickare" från stora vägen som leder ner till de sevärda fiskelägena bl.a.
Varierat med andra ord.

Lite bilder från några Ölands-expeditioner senaste halvåret:
Expedition Öland

/Jimmy
 

andreassofus

Aktiv medlem
låter bra det, om vägarna inte är så bra så kan man ju bara ta det lugnt,, för jag antar att det är meningen att man ska kunna köra där eller?
Tror jag mest kommer hålla mig på nordvästra sidan när jag kollar olika bilder, ser ut att vara mest dramatiskt där.
Är det ok att stanna bilen längs vägen och tälta på nån plätt där längs kusten? annars får jag sova i bilen.

ska kolla in dina bilder också :)
 

Jist

Medlem
Är det dramatiska och vackra solnedgångar med klippor och stenar i vattnet så är det rätt ställe att åka till. Hur tillåtet det är att parkera och tälta i naturen kan man väl diskutera men gör man det lite diskret så är det nog ingen fara...

Ha en trevlig resa!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Japp det är precis det jag är ute efter :) hur ser ljuset ut där vid soluppgång? Är det fint ljus då med eller kan jag sova länge? :)

Är det värt att åka ut till blå jungfrun?
 

Karl R

Aktiv medlem
låter bra det, om vägarna inte är så bra så kan man ju bara ta det lugnt,, för jag antar att det är meningen att man ska kunna köra där eller?
Tror jag mest kommer hålla mig på nordvästra sidan när jag kollar olika bilder, ser ut att vara mest dramatiskt där.
Är det ok att stanna bilen längs vägen och tälta på nån plätt där längs kusten? annars får jag sova i bilen.

ska kolla in dina bilder också :)
Det är inte säkert att småvägar ner mot kusten är allmän väg, respektera det!!!
Allemansrätten tillåter tältning enstaka natt, men man får inte köra med bil hur som helst. Många vägar ner mot kusten är inte tillåtet att åka på. Cykla får man göra. Som vanligt gäller att stänga den grind man öppnat. Om man missköter sig blir säkert fler vägar stängda!//K
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är inte säkert att småvägar ner mot kusten är allmän väg, respektera det!!!
Allemansrätten tillåter tältning enstaka natt, men man får inte köra med bil hur som helst. Många vägar ner mot kusten är inte tillåtet att åka på. Cykla får man göra. Som vanligt gäller att stänga den grind man öppnat. Om man missköter sig blir säkert fler vägar stängda!//K

Självklart kommer jag inte köra omkring på otillåtna vägar. Det säger sig väl självt?
Jag ville mest veta hur och at man transporterar sig på ön.

Går det vägar lite längre in på ön kanske så man kan parkera där och gå ner till havet? Till exempel vid raukarna, jag måste alltså inte köra ner bilen ända dit, har inget emot att gå lite.
 

Jist

Medlem
Öland är generellt mycket bra skyltat, så man ser vart man kan/får åka. Raukarna har egen skyltad parkeringsplats 10 meter från exempelvis (20 meter från vattnet).
Soluppgång när man befinner sig på västsidan vet jag inte om det är så mycket att se, och ostsidan har inte särskilt mycket stenar och klippor så jag rekommenderar solNEDgångarna i väst istället.
Byerums raukar, Sandvik, Horns branter och Neptuni åkrar rekommenderas.
Blå Jungfrun har jag aldrig besökt men skulle gärna vilja...
Har kikat på dina bilder, tror att du kommer att få till massor av bra bilder på Öland, kör hårt!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Öland är generellt mycket bra skyltat, så man ser vart man kan/får åka. Raukarna har egen skyltad parkeringsplats 10 meter från exempelvis (20 meter från vattnet).
Soluppgång när man befinner sig på västsidan vet jag inte om det är så mycket att se, och ostsidan har inte särskilt mycket stenar och klippor så jag rekommenderar solNEDgångarna i väst istället.
Byerums raukar, Sandvik, Horns branter och Neptuni åkrar rekommenderas.
Blå Jungfrun har jag aldrig besökt men skulle gärna vilja...
Har kikat på dina bilder, tror att du kommer att få till massor av bra bilder på Öland, kör hårt!
Ok då håller jag mig på västsidan :)
Kan ju parkera på parkeringsplatsen vid raukarna och sen kan jag ju vandra omkring nere vid havet istället för att ta bilen, naturligtvis inte överallt men en bit i alla fall :)
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Kör du grusvägen utmed kusten från Äleklinta till Byrum så kommer du att hitta så att det blir över med sten. Sedan kan du ta av mot hagaskog och köra en bit till längs kusten till byxelkrok.
Vägen avnjutes bäst om man kör från söder till norr annars får man solen i ögonen hela tiden. Vägen kan vara ordentligt dammig vid torka.
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack för tipsen.
Någon som vet om man kan hyra cyklar någonstans runt Byxelkrok? Det hade ju varit riktigt smidigt istället för att ta bilen,, skönare också
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Skall du fixa Öland på ett par dagar så får du sattsa på något snabbare än cyckel. Det är långt mellan ställena och slyskog blir man snart mätt på.
 

andreassofus

Aktiv medlem
kommer troligtvis mest befinna mig i nordvästra delen. Denna resan är det mest fotografering dom gäller och som landskapsfotograf är det morgon och kväll som gäller. Mitt på dagen blir det inte lika mycket fotande på samma sätt så då har jag tänkt att utforska ön lite, därför tänkte jag att cykel kanske vore smidigt, men är det som du säger långt mellan ställena så är det kanske ingen bra ide ändå då.
 

styret

Aktiv medlem
http://www.byxelkrokscykeluthyrning.se/

Sten och dramatik = Nordvästra öland.
Djur, jordbruk och det ruffa mer genuina Öland = sydost.

Längs grusvägen från Sandvik finns mycket dramatik men det är lite bökigt med parkering då man inte får köra av vägen. Börja vid skurkvarn. Den är sönderfotograferad och jävligt tråkigt men där runt finns mycket förbisett. Gamla raukar som numera står långt från havet, stenbrott längs kusten osv.

På västra sidan går vägar oftast nära sundet på östra har byarna och därmed vägen byggts längre in på ön med fiskeläger nere vid Östersjön.
Hittar man rätt vägar så finns det overkliga platser längs östra sidan men dom får man leta reda på själv.

/Pär. Imorrn kör jag några kilometer hemifrån till en av östra sidans pärlor för en obeskrivlig naturupplevelse från en bräda hundra meter ut från Öland.
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Bäst är nog att du kör och rekar först och ser vad stället har att erbjuda. Skall du köra kuststräckan ändan från äleklinta till byxelkrok har du att göra en bra stund. Långa sträckor är det lite över tomgång på ettan som gäller när vägen går över den smågropiga berggrunden.

Vi kan nog peka dig rätt riktning om du har några speciella önskemål på motiv.
 
ANNONS