Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ottenby

Produkter
(logga in för att koppla)

svenssonphoto

Aktiv medlem
Hejsan
Sitter och planerar en liten fototripp till Ottenby i början av juni för att plåta på Alvaret och runt Långe Jan
Någon som bott på Stf vandrarhem Ottenby? Synpunkter
Tips på fotoplatser mottages tacksamt!
MvH
Janne
 

Per S

Aktiv medlem
... Sitter och planerar en liten fototripp till Ottenby i början av juni ... Någon som bott på Stf vandrarhem Ottenby? ...
Tips på fotoplatser mottages tacksamt!
STF:s vandrarhem i Ottenby är enkelt men helt OK. Rummen är traditionella vandrarhemsrum, det vill säga ganska små med en våningssäng, en våningssäng + en enkelsäng; det finns nog fler varianter. Det finns stora, gemensamma kök och terrasser med bord och bänkar utomhus. Läget är lugnt, och man har gångavstånd till naturreservatet söderut mot Långe Jan.

Socialt är vandrahemmet ett mycket bra ställe. Atmosfären är avspänd och personalen mycket trevlig och hjälpsam. Gästerna brukar också vara trevliga, och jag har hittills inte träffat på en enda otrevlig gäst.

Ett alternativ är att hyra ett rum hos Carlas Café, http://nasby.carlascafe.se/index.html#Room, eller på gården Parboäng strax söder om Grönhögen, http://www.parboang-naturturism.se/index.php

Det finns också en mycket liten stugby i södra delen av Grönhögen.

Det bästa kommunikationsmedlet vid Ölands sydspets är cykel, som man kan hyra från vandrarhemmet, Parboäng eller från ICA-butiken i Grönhögen, http://www.ica.se/butiker/nara/morbylanga/ica-nara-gronhogen-2560/start/

Södra Öland är inte bredare än att man cyklar mellan östra och västra sidan på 15-45 minuter. Om man vill cykla extra bekvämt kan man ta med sig sin egen väl insuttna sadel hemifrån och sätta på hyrcykeln...

Fotoplatser? Om du är intresserad av fåglar är Ottenby ett paradis för fågelfotografen. För att inte tala om själva landskapet. Det gamla industriområdet invid stranden i Grönhögen är ett måste för rostromantiker (som jag), likaså det enorma stenbrottet i Grönhögen. Tänk dock på¨att delar av brottet fortfarande är ett industriområde, så tala först med platschefen innan du börjar gå runt på arbetsområdet.

Gamla alunbruket vid Degerhamn är också värt ett fotobesök, liksom den lilla fiskehamnen Gräsgård på östsidan.

I juni är dagarna mycket ljusa och rätt så långa på södra Öland. Jag har klarat mig bra med ett kamerahus, en normalzoom samt en lätt men måttligt ljusstark telezoom. Om du ska syssla med fågelfotografering behövs det förstås annan optik, liksom stativ.

Självklart är det en dödssynd att åka till Ottenby utan att ha en kikare med sig även om du inte råkar vara fägelskådare. Jag har haft med mig dels en ganska tung och bastant 7x50-kikare, dels en liten och lätt 7x25-kikare. Om du inte redan har en kikare kan jag rekommendera ett besök hos en superb kikarbutik, Naturbokhandeln i Stenåsa på Ölands sydöstra sida. De har ett brett urval av kikare, bortsett från billigt skräp, samt kunnig och trevlig personal. Dessutom har de, som namnet säger, böcker om naturen i allmänhet och Ölandsnaturen i synnerhet. http://www.naturbokhandeln.se/

Det finns en hel del bra broschyrer och kartor som man får gratis på STF:s vandrarhem och på flera andra ställen på södra Öland, och det går också att skicka efter från

Här kan du ladda ned en bra cykelkarta som PDF:
http://www.cyklapaoland.se/pages.asp?r_id=85120
 

canon53

Avslutat medlemskap
Hej hej
Behöver du någon som visar dig ottenby så kan jag hjälpa dig.
Varit där och fotograferat i många år, hjortarna fåglarna landskapet,

mvh Kenneth
 

stenor

Medlem
Tips

Hej

Fram tills för några år sedan hade jag rekommenderat vandrarhemmet. Men efter att ha fått en offentlig utskällning inför 5 andra okända personer för att ha satt upp tälten på fel plats och parkerat bilen fel så har jag vägrat att bo på ÅS Camping oavsett om det gäller tält eller Vandrarhem. Då menar jag verkligen en utskällning så att saliven stänkte. Det hör till saken att vi trodde att vi följde instruktion men den förklaringen hjälpte inte utan vi blev hotade med att avvisas om vi inte flyttade bilen. Barnen vägrar också sedan dess att bo där för de blev skräckslagna,

Sedan dess har vi upptäckt att det finns många bra alternati, t.ex. de gamla arbetarbostäderna i Albrunna.

Vad det gäller naturen så kan jag rekommendera att besöka Henrik Karlsson/N:s hemsida hknaturforot.se. Hans bok Mångfaldens ö för 139 SEK inkl frakt är också en bra och billig inspirationskälla.

Lycka till

/Stephan
 

styret

Aktiv medlem
Hela det stora stenbrottet är fortfarande i bruk. Ibland kör dom helger men oftast inte.
Men det gamla handbrutna brottet är nu restaurerat till ett väldigt fint strövområde. lummigt uppväxtkring storakalkstensklippor med sjöar runt.

Parkera på parkeringen i Albrunnaalén. Gå ett par hundra meter längs storavägen söderut och gå upp på Alvaret vid den gula bomen sen bara rätt ut.

På södra Öland kan man inte kasta en sten utan att träffa någon form av boende för uthyrning sommartid.
 
ANNONS