Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla hemma, hålkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

pennielane

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att göra en hålkamera och har nog hittat den mesta information hur det går till från vår kära vän google, men det jag inte har hittat så mycket info om är hur det fungerar att framkalla när jag använder papper. Det blir ett negativ på pappret, hur funkar det? Måste jag belysa från det pappret till ett annat? Och går det att göra med en ficklampa eller så?
Någon som har koll?
Tack för svar!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är extremt länge sedan jag gjorde något dylikt, men jag har för mig att det var till att lägga ditt framkallade negativa fotopapper, på ett annat oexponerat, under en belysningapparat. Plus att framkalla det då positiva fotopapperet förstås.

Numera skulle du givetvis kunna skanna ditt framkallade negativa fotopapper och vända det i datorn (och eventuellt skriva ut det e dyl).
 
ANNONS