Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fotoskrivare 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Hur mycket har egentligen hänt med fotoskrivare de senaste åren?
Jag köpte en Canon PIXMA iP6700D för manga år sedan som då var ganska bra men inte den alra bästa.
Hur mycket pengar behöver man lägga för att komma upp I proffsklass I dag på en fotoskrvare?
Jag behöver inte a3 skrivare utan räcker got med a4.
Jag bryr mig inte om utskrivshastighet. Bar aroligt att kunna skriva ut lite bilder och rama in.
Finns det begagnade skrivare nu som är bra när folk byter upp sig bara för att få tex trådlös skrivare?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det har hänt en hel del!

Jag skaffade mig en A3-skrivare 2005 ...en Canon I9100 för nästa 6.000:-. Helt grym! Nu köpte jag en Canon iX6850 eller vad den nu heter , för 1900:-. A3 och bättre än den första skrivaren.
Jag gick på betyg och expertomdömmen.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag köpte en i6700D från Canon. Sex patroner och bra resensioner typ 2008.
Funderar på hur mycket bättre det blir i dag.
Och hur dyrt man skall köpa. Måste man upp till PRO 100s eller Epson SC-p600 för att det skall gå att jämföra med Chrimson?
 
Det har hänt en hel del!

Jag skaffade mig en A3-skrivare 2005 ...en Canon I9100 för nästa 6.000:-. Helt grym! Nu köpte jag en Canon iX6850 eller vad den nu heter , för 1900:-. A3 och bättre än den första skrivaren.
Jag gick på betyg och expertomdömmen.
Hur mycket kostar patronerna till 6850?
Utskrifterna verkar ju bli fantastiska, men jag undrar alltid hur länge trycken håller? Innan färgerna bleks?
 

jemostrom

Aktiv medlem
Lite samma problem här ... har aldrig haft en fotoskrivare men funderar på att köpa en. Men vet inte riktigt vad jag ska titta på.
 
Lite samma problem här ... har aldrig haft en fotoskrivare men funderar på att köpa en. Men vet inte riktigt vad jag ska titta på.
Har köpt en ix 6800. Har bara skrivit på papper men e mycket imponerad. Mycket fina utskrifter. Funkar bra med airprint men tyvärr har jag inte fått trådlus utskrivning från macen att fungera, vilket förstås inte e bra!
 

AFJ

Aktiv medlem
Det brukar finnas siffror på hur lång livslängd en utskrift har under kontrollerad miljö. Det brukar då handla om 100 år, 150 år osv. I verkligheten varierar det mycket beroende på hur utskriften exponeras för solljus mm.

Som fotoamatör skulle jag inte bry mig så mycket om livslängden. Med någorlunda normal användning så kommer en utskrift att överleva dig med åtskilliga år - oavsett vilken modern skrivare du använder. Dessutom, om du ser till att ditt digitala bildarkiv förs vidare efter din död så kan ju släktingar och vänner göra nya utskrifter med framtidens teknik.

Om man säljer bilder förändras förstås kraven på livslängden.

Bildkvalitén matchar eller överträffar det du kan få från Crimson och liknande.

Hitta en modell som du tror på från Epson eller Canon - köp och börja printa - du kommer sannolikt inte ångra dig!

Som enkel tumregel kan man ha att ju billigare skrivaren är desto dyrare blir bläcket per utskrift. Kommer man att skriva ut mycket lönar det sig att gå på de dyrare skrivarna som har större patroner.
 

Astacus

Aktiv medlem
Har haft ett antal fotoskrivare genom åren. Inga proffsmodeller utan av enklare eller mellanklass-typ. Visst blir de bättre med tiden men jag tycker fortfarande att bläckkostnaden är svår att få ner till acceptabla nivåer. Har därför nästan helt slutat att skriva ut, beställer istället hellre hos Crimson eller andra.
Dock finns ju nu alternativ som ger en vettigare bläckkostnad där man själv fyller på bläck i tankar från flaska. Epson har sina EcoTank-skrivare, Canon har en "Megatank" produkt, G3200, samt HP släpper (eller har kanske nu släppt?) också en serie "Smart Tank"-skrivare enligt samma koncept.
Såvitt jag har sett (och jag har letat rätt ordentligt) så finns tyvärr inte Canons skrivare tillgänglig i Sverige. Kvalitetsmässigt så har jag förstått av tester att just den ska vara riktigt bra för fotoutskrifter. Epson ska vara hygglig men inte strålande.
Åtminstone Epson & HP har ju det egentliga syftet att vara multiskrivare och inte specifikt gjorda för fotoutskrifter så det är kanske inte så konstigt.
Eftersom bläckkostnaden för dessa bara är en bråkdel jämfört med skrivare med fasta patroner så köper jag sannolikt en när en riktigt bra sådan produkt kommer på den svenska marknaden.
(Observera att resonemanget gäller för mig själv, som hobbyfotograf. För en professionell fotograf antar jag att saken ser lite annorlunda ut, kvalitetsaspekterna väger då troligen rejält mycket tyngre än bläckkostanden gissar jag.)
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Kom att tänka på detta med drifts , - och standbytemperaturer för en bläckfärgskrivare (vilket är det jag förmodar att ni främst pratar om här). I vår lägenhet så blir det lätt jäkligt varmt, speciellt sommartid. Hur är det med bläck och mekanik när värmen går upp mot 30 grader och ev. över detta? Det är väl detta som håller mig tillbaka från ett köp just nu. Vad ska man tänka på?

Är själv sugen på något som klarar utfallande A3 (skulle nog iofs klara mig med utfallande A4), men ändå lite åt "budgethållet", dvs mer fyrsiffrigt än femsiffrigt. Finns det något bra att kika på där?

Önskar er en go helg!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Krångla inte till det i onödan! En glad amatör klarar sig ypperligt med en skrivare för strax under 2.000:-. Temperaturer hit och dit...skit i det! Gå till din fotobodega och be att få se utskrifter från den skrivare du funderar på och sedan är det klart!
 

hne

Aktiv medlem
Jag har Epsonskrivare i klädkammare som på grund av stor mängd elektronik håller över 30°C året runt. En utskrift i veckan behövs för att hålla den problemfri.

Epson SC-P400 är uppföljaren till min gamla R2000 och de är väl typ byggda för hobbyister som vill ha något snäppet mer tillförlitligt än de skrivare som är byggda för att säljas till förlust som kan tas igen på bläckförsäljning. Är det PRO-1000 som är motsvarande hos Canon?
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Jag har Epsonskrivare i klädkammare som på grund av stor mängd elektronik håller över 30°C året runt. En utskrift i veckan behövs för att hålla den problemfri.

Epson SC-P400 är uppföljaren till min gamla R2000 och de är väl typ byggda för hobbyister som vill ha något snäppet mer tillförlitligt än de skrivare som är byggda för att säljas till förlust som kan tas igen på bläckförsäljning. Är det PRO-1000 som är motsvarande hos Canon?
Intressant! Då har vi precis samma grundförutsättningar. Har också en klädkammare med all teknik. Borde ligga runt 30 grader - ev. mer. Är det en koppling mellan värmen och den utskrift du behöver göra i veckan för att det ska fungera, tror du?

Ha det gott!
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag har Epsonskrivare i klädkammare som på grund av stor mängd elektronik håller över 30°C året runt. En utskrift i veckan behövs för att hålla den problemfri.

Epson SC-P400 är uppföljaren till min gamla R2000 och de är väl typ byggda för hobbyister som vill ha något snäppet mer tillförlitligt än de skrivare som är byggda för att säljas till förlust som kan tas igen på bläckförsäljning. Är det PRO-1000 som är motsvarande hos Canon?
Canon PRO-1000 motsvaras av Epson SC-P800 båda kostar ungefär 11500:- Epson SC-P400 är en mycket billigare variant som kostar runt 5500:-
 

martinot

Aktiv medlem
Krångla inte till det i onödan! En glad amatör klarar sig ypperligt med en skrivare för strax under 2.000:-. Temperaturer hit och dit...skit i det! Gå till din fotobodega och be att få se utskrifter från den skrivare du funderar på och sedan är det klart!
2000.- är helt galet onödigt för dig som simpel amatör. Skit i det!

Lägg max 700.-
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag uppdaterar lite här.
Har kollat på lite olika skrivare och var lite sugen på en Epson SC P600 som kostar ungefär 6500:-
Föregångaren heter R3000 och har ungeför samma prestanda men SC P600 har lie nya saker om uppvinklingsbar display.
Hittade en R3000 begagnad som jag köpte.
Jättenöjd med resultatet.
Känns mer rubust än var reviewerna här ger sken av.
 

PerK

Aktiv medlem
Riktigt bra kostar en del...

Det beror lite på hur stora bilder du vill göra. Det är Canon och Epson som är aktuella för en entusiast. Har själv en Epson 3880 som jag är mycket nöjd med. Den skriver ut till A2 samt har därtill en max längd på 92 cm utskrift. Mycket hög driftsäkerhet och hållbarhet. T.ex. framlidne Reichman på Luminous Landscape hade 3880 för sina mindre utskrifter. Det finns även jätteskrivare ( 100000 plus). Här är HP en viktig spelare. De har ytterligare bättre bildkvalitet.....
I dag finns Epson P800 i samma format men med djupare svärta. Canon har en i samma kvalitet och prisläge men som bara klarar A2 59 cm på längden.
Epson har även P600, en mindre variant som klarar A3+ (super A3) - också rejäl storlek. Den är väsentligt billigare.
De här skrivarna ger väldigt bra kvalitet och hållbarhet. Fullt användbara för utställningar. De är inte för "bara att trycka på knappen". Man behöver hitta rätt inställningar för de behov man har. = lite testkörningar behövs. En fördel med Epsons 3880/P800 är att de är professionella innebärande att reparatör kommer, reparerar alt tar med och fixar på verkstan. Det använde jag på min 3880. Med garantin blev kostnaden för mig = 0.
Vill du att det blir riktigt bra, men A2 inte är på din karta, är Epson P600 ett toppen köp. Canons motsvarande är säkert lika bra, men jag hade en Canon A3 för ett antal år sedan: Svartvita utskrifter blev vackert bronsfärgade.... Sålde direkt till en som bara skrev ut i färg och gick tillbaka till Epson.
 
ANNONS