Annons

M.2 uefi boot (boot via usbsticka -clover)

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Någon som har en iso-fil för usbsticka (se nedan)?

Har klonat över windows till en m.2 som sitter i en pcie 4x plats på ett gammalt c600 moderkort (dell precision t3600). Har sedan försökt få till att datorn ska boota från en usbsticka i uefi mode (då jag ej kan göra det direkt till m.2 platsen - stöds ej).

Tyvärr är dokumentationen och guiderna för detta väldigt krångliga, så jag undrar om någon vet hur jag enklast får till boot till m.2 disken via usbminne och allra helst om ni har en usb iso-avbildning jag kan modifiera (har drivrutiner för disken samt ny 64bit boot.efi).

Då m.2 disken redan är gpt samt har en kloning av os är det bara booten till denna som är ett problem just nu hoppas jag. Har försökt fram och tillbaka med clover, men har inte riktigt fått till det.

Ps vill helst ha boot via uefi eftersom jag ev ska ha två systemdiskar (den andra är dock vanlig ssd på ahci)
 

cardazio

Aktiv medlem
Obs. Datorn är riktigt kapabel i övrigt, så det är enbart denna bootfråga jag vill lösa utan att byta moderkort. Detta gör att göra med både legacy bios och uefi, så finns ingen anledning för mig att uppgradera, men skulle vara mycket uppskattat med den sista hjälpen på vägen utifall någon av er vet hur man gör detta.
 

cardazio

Aktiv medlem

cardazio

Aktiv medlem
Från bojsänke till snabb dator (din snabbaste PCI-Expressport sätter gränsen)

Översikt - utifall någon annan vill göra samma sak med deras gamla Pentium 4 (eller senare). Du kan se vilka hastigheter du kan komma upp i som max här; https://sv.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

En vanlig SSD ligger mellan 300-600 mb/s, men en M.2 klarar upp till 5 Gb/s. Har du en tillräckligt snabb PCIexpress-port ledig - go for it. Beskriver nedan lite mer ingående hur jag gjorde;


1. Fixa till M2-disken
Ha windows 10 installerat på en hårddisk till att börja med
Installera en M.2 sticka i ett PCIe V3 instickskort (250 kr + pris för m.2)
- Exempel PCIe kort
- Exempel M.2 Sticka

Konvertera OS-hårddiskarna till GPT via CMD>Diskpart>list disk>select disk>convert gpt

Migrera Windows till nya hårddisken via Minipartition tool (gratis)
https://www.partitionwizard.com/clone-disk/migrate-windows-10.html

2. Fixa bootbar USB-sticka med AIOboot
Flasha en usbsticka med 200 mb boot och sätt i denna i datorn (https://www.aioboot.com/en/)
Lägg in drivrutiner samt 64bits bootfiler i Clover-mapparna på bootUSBn. Notera att du kan behöva skapa dessa mappar;
EFI\CLOVER\drivers64
EFI\CLOVER\drivers64EFI
Filerna du vill se till att ha är;
- NvmExpressDxe-64.efi (krävs för att boota en nvme-sticka (m2))
- Bootx64.efi (Boot för windows 64 bitar)


3. Ändra i BIOS
Ändra i BIOS till UEFI Boot (ta bort alla andra alternativ utom USB-stickan)
Starta sedan datorn och välj EFI Boot så att du kommer in i windows på din M.2 disk
(USB-stickan kommer ihåg vilket val du gjort senast).

4. Juster inställning på USB-stickan, så du slipper se bootskärmen vid uppstart
Ändra sedan raden i config.plist (timeout) från 5 till 0, så att bootskärmen för USBn aldrig visas vid uppstart - sedan är det klart.
 

Zucca

Ny medlem
Hej,
Tyckte ditt förslag på att hotta upp en gammal dator lät bra och har påbörjat arbetet men faller på målsnöret och hoppas kunna få något tips om vad jag kan testa för att komma i mål. Har alltså en gammal SATA disk som datorn bootar Win 10 från. Har skaffat en M2 NVMe som sitter via adapter i en ledig PCIe port. NVMe:n hittas av datorn från Windows men inte i BIOS. Har konfigurerat den nya disken och klonat SATA disken till NVMe:n. Har sedan gjort en AIOBoot usb.

Kommer till steg 3, dvs när jag startar upp datorn där allt annat än usb start är disablat kommer jag till Cloverskärmen, där finns fyra alternativ, det första minns jag inte namnet på men är en ingång till ett enkelt OS, det andra alternativet är Grub2 och sedan kommer Legacy HD1 och Legacy HD2. Har lämnat den gamla SATAdisken inkopplad och tänker då at Legacy HD1 borde vara SATAdisken och HD2 borde vara den nya M2 NVMe disken på PCIe. Resultatet när jag klickar på dessa är dock detsamma, jag kommer till en svart skärm med en blinkande vit cursor som om det gick att skriva in text men inget går att göra och inget mer händer.

Har läst dina inlägg flera gånger nu och kollat att NvmExpressDxe-64.efi och Bootx64.efi finns på usb:n men de kanske ska ligga i annan mapp tänker jag. Kopierade in dessa på några olika ställen för säkerhets skull men tyvärr gjorde det ingen skillnad. Nu ser det us såhär på stickan:
AIO root.pngAIO boot.pngAIO EFI.pngAIO EFI BOOT.pngAIO EFI CLOVER.png
Går bara att lägga in 5 bilder här så jag gör ett inlägg till med fler bilder nedan.
 

Zucca

Ny medlem
Några mappar till på AIOBoot Usb:n
AIO EFI CLOVER drivers.pngAIO EFI CLOVER drivers UEFI.pngAIO EFI CLOVER drivers off.pngAIO EFI CLOVER drivers BIOS.png

Om någon har något bra förslag på nånting jag kan testa så vore det mycket uppskattat...
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej,

Om du PM:ar din mailadress kan jag skicka en kopia på min usb-sticka att testa med. Tyvärr var det så länge sedan jag gjorde detta att jag inte riktigt minns, men då kan du jämföra de två. Detta är alltså stickan jag bootar från i dagsläget som du får. Har fungerat sedan denna tråden skrevs till idag.
 

HenryB

Aktiv medlem
Hej,
Tyckte ditt förslag på att hotta upp en gammal dator lät bra och har påbörjat arbetet men faller på målsnöret och hoppas kunna få något tips om vad jag kan testa för att komma i mål. Har alltså en gammal SATA disk som datorn bootar Win 10 från. Har skaffat en M2 NVMe som sitter via adapter i en ledig PCIe port. NVMe:n hittas av datorn från Windows men inte i BIOS. Har konfigurerat den nya disken och klonat SATA disken till NVMe:n. Har sedan gjort en AIOBoot usb.

Kommer till steg 3, dvs när jag startar upp datorn där allt annat än usb start är disablat kommer jag till Cloverskärmen, där finns fyra alternativ, det första minns jag inte namnet på men är en ingång till ett enkelt OS, det andra alternativet är Grub2 och sedan kommer Legacy HD1 och Legacy HD2. Har lämnat den gamla SATAdisken inkopplad och tänker då at Legacy HD1 borde vara SATAdisken och HD2 borde vara den nya M2 NVMe disken på PCIe. Resultatet när jag klickar på dessa är dock detsamma, jag kommer till en svart skärm med en blinkande vit cursor som om det gick att skriva in text men inget går att göra och inget mer händer.

Har läst dina inlägg flera gånger nu och kollat att NvmExpressDxe-64.efi och Bootx64.efi finns på usb:n men de kanske ska ligga i annan mapp tänker jag. Kopierade in dessa på några olika ställen för säkerhets skull men tyvärr gjorde det ingen skillnad. Nu ser det us såhär på stickan:
Visa bilaga 153519Visa bilaga 153520Visa bilaga 153521Visa bilaga 153522Visa bilaga 153523
Går bara att lägga in 5 bilder här så jag gör ett inlägg till med fler bilder nedan.
Uppdatera ditt BIOS på datorn. Sen konsultera manualen till moderkortet och se vad du behöver för inställningar / behöver tänka på för att boota från disken. Sen installera Win10 på nytt från sticka. Du märker vid installationen om Windows hittar disken, kanske måste du installera en drivare också.
 

cardazio

Aktiv medlem
Bifogar kopia på den sticka jag använder.

HenryB - Vissa datorer stödjer inte m.2 ens med bios-uppdatering likt min T3600 (Dell har valt att inte skapa ett sådant - min dator hade inte ens stöd för SSD när jag köpte den, men det tillkom via BIOS-uppdatering). Då behöver man denna typ av lösning.
 

Bilagor

Zucca

Ny medlem
Tack för all hjälp!
Tyvärr kommer jag även med dessa filer på USB:n bara till en blinkande cursor på svart skärm. Funderade då på att uppdatera BIOS men det visade sig oerhört svårt att hitta BIOS firmware till så gammalt moderkort, och funderade då på att köpa ett lite hetare 1155 kort... kändes dock lite meckigt.
Kom då på den briljanta idén att köpa den minsta ssd:n jag kunde hitta och sätta denna på SATA och installera Windows på den och sedan använda NVMe disken för allt annat.
Håller nu tummarna för att detta lirar utan problem.
Tack för allt stöd och hjälp!
 

Zucca

Ny medlem
Att köra SATA SSD på en mindre systemdisk och lägga allt annat på NVMe som hittas när Win 10 är igång funkar nu alldeles utmärkt och har snabbat upp datorn signifikant. Tyvärr har jag ingen fri 16x PCIe så nästa dator med ett modernare moderkort kommer dra än mer nytta av NVMen, så nu har jag både en tillräckligt snabb gammal dator och kan se fram emot än bättre prestanda när jag bytt upp mig ;)

Hade jag gjort om allt igen hade jag nog nöjt mig med en stor SATA SSD då SATA 6Gb/s ändå är ca 5 ggr snabbare än den gamla hårddisken men upplevs ännu bättre med snabbare åtkomsttider i verkligheten.
 
ANNONS