Annons

Epsons SureColor SC-P600 eller Canons Pixma Pro 10S?

Produkter
(logga in för att koppla)

pajen

Aktiv medlem
Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan Epsons SureColor SC-P600 och Canons Pixma Pro 10S.

Det finns en hel del - mer eller mindre sponsrade - artiklar och filmer på nätet om dessa skrivare, där sprillans nya skrivare ofta lovordas redan efter några enstaka utskrifter.

Men jag är intresserad av faktiska erfarenheter från er som använt skrivaren under längre tid. Hur är det egentligen med intorkade bläckmunstycken - hur ofta måste man printa för att slippa det? Hur mycket extra bläckåtgång är det vid byte mellan blankt och matt papper? Och medföljande programvara, är det bara plug-ins till Adobe-program? Osv ...

Alla tips och positiva och negativa erfarenheter av dessa skrivare mottages tacksamt.

Kan nämna att jag i första hand ska skriva ut svartvita utställningsfoton i A4- och A3-format, och jag vill helst ha dem svagt varmtonade för att efterlikna mitt favoritpapper från mörkrumstiden, Agfa Portriga Rapid 118-papper.

Slutligen, om man bortser från inköpspris och storlek:
Kan Canons A2-skrivare, ImagePrograf PRO-1000, vara ett vettigt alternativ trots att jag inte tänker skriva ut större än A3? Den tycks ha "proffsiga" finesser som kanske är värda den stora prisskillnaden mot deras Pro 10S.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

Jag står i valet och kvalet mellan Epsons SureColor SC-P600 och Canons Pixma Pro 10S.

Det finns en hel del - mer eller mindre sponsrade - artiklar och filmer på nätet om dessa skrivare, där sprillans nya skrivare ofta lovordas redan efter några enstaka utskrifter.

Men jag är intresserad av faktiska erfarenheter från er som använt skrivaren under längre tid. Hur är det egentligen med intorkade bläckmunstycken - hur ofta måste man printa för att slippa det? Hur mycket extra bläckåtgång är det vid byte mellan blankt och matt papper? Och medföljande programvara, är det bara plug-ins till Adobe-program? Osv ...

Alla tips och positiva och negativa erfarenheter av dessa skrivare mottages tacksamt.

Kan nämna att jag i första hand ska skriva ut svartvita utställningsfoton i A4- och A3-format, och jag vill helst ha dem svagt varmtonade för att efterlikna mitt favoritpapper från mörkrumstiden, Agfa Portriga Rapid 118-papper.

Slutligen, om man bortser från inköpspris och storlek:
Kan Canons A2-skrivare, ImagePrograf PRO-1000, vara ett vettigt alternativ trots att jag inte tänker skriva ut större än A3? Den tycks ha "proffsiga" finesser som kanske är värda den stora prisskillnaden mot deras Pro 10S.
Skrivare är intressant. Verkar vara nästan en engångsprodukt. När bläcket är slut så köp en ny. Kostar inte mer än en omgång bläckpatroner.

Nej det finns skrivare som är bra och fungerar och kan fungera under många år.
Fast för min förra billiga multiskrivare så gav den lilla displayen av efter 1 år. Fungerar oftast men jag kan inte läsa felmeddelandet. Bara att starta om och hoppas på det bästa.
Skulle ersättas av en Canon Pixma med bläck man kan fylla på.Den la av totalt efter 12 månader. Överlevde inte sommaren, NU sitter jag med flaskor me bläck där skrivaren vägrar pumpa fram det till skrivarhuvudet.
Lite längre in in rummet står min fotoskrivare.En Epson 3880 som snällt inte krånglar utan skriver ut det jag ber den om.
Vill ni ha A3 eller A2 idag Sir. Förstår vad ni menar Sir.
Skall vi ta det i Black and White eller färg Sir.

Det finnns det som fungerar och mängder av dåliga produkter som vi konsumenter borde släppa tillbaka på producenterna.
Jag får nog ropa på Greta.
 

pajen

Aktiv medlem
Jo, Flash Gordon, man kan nog säga att det är en konsumentdjungel, och i den djungeln har jag riktat in mig på två eller tre specifika skrivare, i förhoppningen att hitta en som funkar bra till det jag ska ha den till.
 

elgenper

Aktiv medlem
Stod inför exakt samma val för precis ett år sedan, när min gamla 3800 avlidit helt. Talade med ett par vänner som är duktiga fotografer och flitiga utställare i både färg och svartvitt, vilket resulterade i att jag köpte Epson 600. Det har jag aldrig ångrat ett ögonblick!

Man bör ju skriva ut minst ett par gånger i månaden, gärna varje vecka, men då har jag hittills sluppit alla problem med igensättning, och inte heller märkt av någon orimlig "renspolning" vid uppstart. Byte mellan de två svarta bläcken känns lite onödigt, men man får planera skrivandet så man har samma papperstyp en hel session.

Och resultatet blir superbt, om man har en kalibrerad skärm och håller reda på pappersprofiler. Epsons drivare, som var pest och elände med 3800, har blivit mycket bättre (kör Mac). Har använt både Capture One och Lightroom; båda fungerar bra med skrivaren, men LR har en mycket bättre utskriftsmodul (vilket ju inte skrivaren kan hjälpa...). Har kört både Epsonpapper och Innova, Hahnemühle och PermaJet. Skulle gärna provat Scandinavian Photos billiga, men de stollarna (!) har ju inte tagit fram någon profil för dem! Då är de ute...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Stod inför exakt samma val för precis ett år sedan, när min gamla 3800 avlidit helt. Talade med ett par vänner som är duktiga fotografer och flitiga utställare i både färg och svartvitt, vilket resulterade i att jag köpte Epson 600. Det har jag aldrig ångrat ett ögonblick!

Man bör ju skriva ut minst ett par gånger i månaden, gärna varje vecka, men då har jag hittills sluppit alla problem med igensättning, och inte heller märkt av någon orimlig "renspolning" vid uppstart. Byte mellan de två svarta bläcken känns lite onödigt, men man får planera skrivandet så man har samma papperstyp en hel session.

Och resultatet blir superbt, om man har en kalibrerad skärm och håller reda på pappersprofiler. Epsons drivare, som var pest och elände med 3800, har blivit mycket bättre (kör Mac). Har använt både Capture One och Lightroom; båda fungerar bra med skrivaren, men LR har en mycket bättre utskriftsmodul (vilket ju inte skrivaren kan hjälpa...). Har kört både Epsonpapper och Innova, Hahnemühle och PermaJet. Skulle gärna provat Scandinavian Photos billiga, men de stollarna (!) har ju inte tagit fram någon profil för dem! Då är de ute...
Jag kör med ne Epson 3880. Där har Scandinavien Photo tagit fram profiler. Nu tycker jag de är sämre än de man får från Epson.
 

elgenper

Aktiv medlem
Jag kör med ne Epson 3880. Där har Scandinavien Photo tagit fram profiler. Nu tycker jag de är sämre än de man får från Epson.
Jaså, då är det kanske inte så mycket att sörja över... Visste man att man skulle komma att använda ett papper mycket, så hade man ju kunnat kosta på en profil från någon firma som erbjuder den tjänsten, men för att bara prova...

Sen kan man ju misstänka att när ett företag säljer billiga papper under egen etikett, så är det ommärkta restlager från andra tillverkare, och då kan ju partier skilja sig åt ordentligt. Ungefär som gamla, (oftast) fina Emaks på mörkrumstiden; där varierade det våldsamt för nominellt samma papper.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Stod inför exakt samma val för precis ett år sedan, när min gamla 3800 avlidit helt. Talade med ett par vänner som är duktiga fotografer och flitiga utställare i både färg och svartvitt, vilket resulterade i att jag köpte Epson 600. Det har jag aldrig ångrat ett ögonblick!

Man bör ju skriva ut minst ett par gånger i månaden, gärna varje vecka, men då har jag hittills sluppit alla problem med igensättning, och inte heller märkt av någon orimlig "renspolning" vid uppstart. Byte mellan de två svarta bläcken känns lite onödigt, men man får planera skrivandet så man har samma papperstyp en hel session.

Och resultatet blir superbt, om man har en kalibrerad skärm och håller reda på pappersprofiler. Epsons drivare, som var pest och elände med 3800, har blivit mycket bättre (kör Mac). Har använt både Capture One och Lightroom; båda fungerar bra med skrivaren, men LR har en mycket bättre utskriftsmodul (vilket ju inte skrivaren kan hjälpa...). Har kört både Epsonpapper och Innova, Hahnemühle och PermaJet. Skulle gärna provat Scandinavian Photos billiga, men de stollarna (!) har ju inte tagit fram någon profil för dem! Då är de ute...
Jag har haft Epsons SC-P600 sedan den kom. Hade problem med ett stopp i Photoblack 2018 då det var så varmt och torrt men tappar man en hel färg så är det det enklaste färgproblemet man kan ha då det går lätt att bara köra en vanlig knappnål ner i vart och ett av de fyra munstyckshålen. Efter det har jag inte haft några problem överhuvudtaget med färgerna och jag hade det inte innan heller. Kör bara en nozzle check print någon gång per månad.

Det finns profiler till Scandinavians papper men jag tycker faktiskt de är sämre än Epsons egna. När jag kollade nu ser jag att de är märkta med P800 men de går att köra med P600 också för det är ju vad jag vet exakt samma teknik bara att P800 skriver ut större format än P600. Profilerna funkar i P600 också för jag har kört så själv ett tag efter en diskussion jag hade med Stefan Olsson. Jag tror jag hämtade dem från hans site.

Jag har länge haft både LR, Capture One och DXO som numera är min huvudkonverter (använder dock CO till reprofoto och när jag behöver frilägga något då CO har en mycket bättre lager- och maskhantering. LR har jag pensionerat helt.)

Stefan Olsson redan tipsade om att köra manuellt direkt i drivrutinen för svart/vitt och jag gör både det och färgutskrifter direkt i drivrutinen med Epson Easy Photo Print och Standard - SRGB. Min Benq 4K-skärm stöder inte Adobe RGB men väl SRGB fullt ut så jag exporterar mina JPEG konsekvent med SRGB och jag har numera näst intill perfekt överensstämmelse mellan skärm och print om jag testar med en dagsljuslampa. Det jag däremot har gjort i drivrutinen är att jag sänkt magenta -8, då jag tycker Epsons profil givit lite för mycket rött rakt av. Jag använder Sony och jag tycker ofta att mina Sony accentuerat rött i solljus så jag försöker parera det ordentligt i konverteraren innan eventuell utskrift.

Jag använder alltid Scandinavian Satin numera och Epsons Semi Gloss-profil och jag kan inte säga att jag reagerat över någon varierande kvalitet men andra kanske är av annan uppfattning, vad vet jag.

Det är länge sedan jag slutade skriva ut från RAW-konverterarna för resultatet ur dessa tycker jag inte blivit lika bra - det har varierad från konverterare till konverterare väl mycket tycker jag. Även där har ofta rött varit väl starkt.

Jag är väldigt nöjd nu med både utskrifter och driftsäkerheten efter att jag landat i att köra allt så enkelt jag kan. Det finns säkert de som är lika nöjda med sina vägval och tycker mitt är helkorkat men jag vet av många och långa diskussioner på FS att många som växlar mellan SRGB för skärm och Adobe RGB för utskrifter ibland går vilse för de faktiskt inte riktigt har koll på vad de håller på med. Det kan underlätta om man faktiskt har koll på hur filerna sparats ut om man nu inte skriver ut direkt fram RAW.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack själv!

Kan tillägga en sak till. Jag kalibrerar min skärm med Spyder 4 och hade ett tag svåra problem efter att jag uppgraderat till Windows 10. Allt fick en knasig dragning åt lila innan Spyder gav oss en fix. Numera funkar även gamla 4:an som den ska.

Jag vet att det fanns folk som även innan det blev mer vanligt med skärmar som stöder Adobe RGB växlade mellan det och SRGB men de bara måste fått problem med WYSIWYG (what you see is what you get) och för mig är det allra viktigaste att faktiskt ha riktig synk mellan skärm och utskrift. Utan det finns ingen fast punkt i processen från efterbehanfling till utskrift.

Jag är helt medveten om mina vals begränsningar. Jag vet att jag avsäger mig marginella nyanser av spektra som Adobe RGB stöder i utskrifterna men det är faktiskt så pass subtilt att det inte stör mig. Jag tycker dessa skrivare ger fantastiskt fina SRGB-printar ändå idag. Jag är också medveten om att LR har överlägset bäst utsktiftsfunktioner när det gäller exv. formatering men jag föredrar en och samma utskriftsprocess oavsett vilken av mina konverterare jag tagit fram bilderna i. Då vet jag att jag aldrig drabbas av några överraskningar.

Det tog mig flera år att komma fram dit där jag landat idag och det krävdes en jäkla massa färg och papper och jag vet inte hur många svordomar och långdragna diskussioner med Stefan Olsson - en omtänksam man med ett sällsynt tålamod och ett stort altruistiskt hjärta som alltid vakade över den alltid lika förvirrade utskriftsdiskussionen på Fotosidan . Idag är detta lyckligtvis faktiskt en icke fråga för mig, då Stefan tyvärr gått ur tiden alldeles för tidigt. Nu får vi försöka klara oss bäst vi kan utan det stödet.

Stefan var även ett fint föredöme för nät- och inte minst teknikdiskussioner i allmänhet på Fotosidan. När han deltog så blev det sällan meningslösa konflikter. Istället kunde folk faktiskt koncentrera sig på att lösa gemensamma problem och lära sig saker av varann. Då var Fotosidan som bäst!
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jag vet inget om Canonskrivaren men däremot kan jag rekommendera p600 som flera andra också gör. Har haft min sen 2015 och har precis som Sten-Åke haft ett stopp i black då den vid ett tillfälle stått oanvänd på tok för länge. Annars har den tuffat på bra. Jag använder utskriftsmodulen i LR samt har en kalibrerad skärm med täckning för Adobe RGB. Det tog tid att hitta rätt gällande överensstämmelse skärm och utskrift men det var inte skrivarens fel :).
 

Solebris

Ny medlem
Har haft en P800 sedan mitten av 2015 och är extremt nöjd.
Framför allt tycker jag den är som vassast när det gäller sv/v utskrifter, ger ett mycket bra omfång i gråskalan och en grym detaljrikedom.
Jag gör det mesta av svartvita jobbet i PS, för att sedan göra det allra sista finliret i utskriftsmodulen (standard för Mac).
Precis som Sten-Åke redan nämnt så räcker det med att köra "nozzle-check" ett par tre ggr i månaden för att undvika stopp i bläcktillförseln.
Kort sagt, jag kan starkt rekommendera Epson.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skulle vilja lyfta en fråga med er.

Jag hoppas att vi kan avhålla oss från distraherande vs diskussioner för detta handlar överhuvudtaget inte om det.

När P600 som ju kom först av P600 och P800 var helt ny så läste jag en diskussion kring upplösning i utskrifter med Canon resp. Epsonskrivare som Michael Reichmann (saknar honom då han nu är död sedan några år) förde på sin site Luminous Landscape.

MR hade testat och hävdade att han fick bäst utskriftresultat i Canon rep. Epson-skrivare genom att anpassa upplösningstalen vid export av sina bilder från konverterarna, så att de passade respektive skrivare. För Canon rekommenderade han 300 eller en multipel av det som exv. 600 punkter per tum men för Epson 360 eller 720. Jag antar att det har att göra med hur skrivarmunstyckena och skrivarna är byggda.

Så jag lyssnade på MR som jag hade bra förtroende för och använder normalt 360 sedan dess vid mina exporter från DxO och CO-konverterarna men jag har faktiskt inte orkat testa om det verkligen har någon betydelse. Har någon annan kunskaper kring detta tro?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har haft en P800 sedan mitten av 2015 och är extremt nöjd.
Framför allt tycker jag den är som vassast när det gäller sv/v utskrifter, ger ett mycket bra omfång i gråskalan och en grym detaljrikedom.
Jag gör det mesta av svartvita jobbet i PS, för att sedan göra det allra sista finliret i utskriftsmodulen (standard för Mac).
Precis som Sten-Åke redan nämnt så räcker det med att köra "nozzle-check" ett par tre ggr i månaden för att undvika stopp i bläcktillförseln.
Kort sagt, jag kan starkt rekommendera Epson.
Ja även Stefan Olsson rekommenderade ju "Advanced B&W" direkt i drivisen för svart/vitt. Jag hade ju en äldre Epson Stylus P1800 A3 tidigare och skillnaden mot den när det gällde just svart/vitt var ju rätt dramatisk. När de nya bläcken och den nya generationen Sure Color-skrivare blev det stor skillnad.

Däremot är det svårt att veta hur stor skillnad "Precision Core"-tekniken de pratade om då verkligen har gjort för intorkningsproblemen. Enligt den skulle man ju kunna använda de element man använder för att styra bläcket vid utskrift även för att hålla koll på behovet att rensa element som inte funkar optimalt helt automatiskt i drift.

Annars tycker jag det rent teoretiskt låter bättre med att som Canon ha munstycken i patronerna så dessa alltid byts med varje ny patron man sätter i skrivare. Men det borde samtidigt vara en nackdel att som tidigare även i min gamla P1800 ha färgpatronerna sittande i själva skrivhuvudet då det ju blir tyngre då. Nackdelen teoretiskt idag med Epson och fasta färgpatroner är ju annars att det blir långa slangar mellan munstycke och fast patron. Hur som helst så funkar det ju bevisligen rätt bra nu ändå som det är.
 

pajen

Aktiv medlem
Mycket intressant och lärorikt att läsa era kommentarer. Tack för dem!

En kompletterande fråga:
På Canons skrivare kan man själv köpa och byta skrivhuvud, men Epsons kräver inlämning till verkstad. Det sistnämnda torde vara mångfalt dyrare. Men hur ofta behöver skrivhuvudet egentligen bytas? Jag misstänker att man i praktiken kan bortse från Canons favör här - eller?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mycket intressant och lärorikt att läsa era kommentarer. Tack för dem!

En kompletterande fråga:
På Canons skrivare kan man själv köpa och byta skrivhuvud, men Epsons kräver inlämning till verkstad. Det sistnämnda torde vara mångfalt dyrare. Men hur ofta behöver skrivhuvudet egentligen bytas? Jag misstänker att man i praktiken kan bortse från Canons favör här - eller?
Det har visat sig variera starkt. Med den gamla 3000-modellen som var föregångaren till SC-P600 så var läckande skrivhuvuden nästan standard. Min P1800 hade jag i sju år med lite handpåläggning och rengöring. P600 och P800 verkar funka mycket bättre.

Tror det fortfarande kan vara för tidigt för slutsatser om detta. Det är jämt fem år nu sedan den kom ut så det behöver nog gå några år till.

Om man använder sin skrivare frekvent så behöver man sannolikt aldrig byta huvud. De är de som inte gör det som kan få problem men frågan är väl om de överhuvudtaget borde köpt en egen skrivare. Den gruppen borde nog anlita Crimson istället. Jag har svårt att se andra skäl till skrivhuvudhaverier.

Många kanske ändå byter skrivare av andra skäl efter 7-8 år och då får man ju ett nytt skrivhuvud den vägen istället.

Jag ser fortfarande ett stort värde i att själv ha koll på hela processen från ax till limpa och utskrivna bilder skrivna med pigmentbläck kommer fortfarande försvara sin plats som medium för långtidslagring. Jag tror att utskrivna bilder som man verkligen inte vill ska försvinna har mycket större chans att överleva än de som enbart lagras elektroniskt i någon form. Utskrivna bilder behöver inga andra tekniska gränssnitt för att kunna bli tillgängliga för framtiden.
 
Senast ändrad:

Umi71

Aktiv medlem
Jag har en P600 och skriver ut rätt sällan kanske 1 gång i månaden. har fungerat bra, man har fått köra en rengöring någon gång men inte fått något som fastnat i munstyckena etc.

Nu funderar jag på göra mig av med den just på grund av att jag använder den så sällan så kan inte försvara kostnaderna för bläck byte som går på 2500 på ett ungefär. Har iofs inte bytt ofta men ändå. Visserligen är det skönt att ha en skrivare hemma just för att kunna skriva ut när man själv vill och se resultatet på en gång.

Jag skulle satsa på P600'an av dom 2 men har ingen erfarenhet av Canons skrivar sortiment.

Mvh David
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har en P600 och skriver ut rätt sällan kanske 1 gång i månaden. har fungerat bra, man har fått köra en rengöring någon gång men inte fått något som fastnat i munstyckena etc.

Nu funderar jag på göra mig av med den just på grund av att jag använder den så sällan så kan inte försvara kostnaderna för bläck byte som går på 2500 på ett ungefär. Har iofs inte bytt ofta men ändå. Visserligen är det skönt att ha en skrivare hemma just för att kunna skriva ut när man själv vill och se resultatet på en gång.

Jag skulle satsa på P600'an av dom 2 men har ingen erfarenhet av Canons skrivar sortiment.

Mvh David
Bläck är det verkligen det moderna ockret drivet till fulländning. Annars tycker jag att man ju aldrig hamnar i att byta allt bläck på en gång utan det blir en eller ett par patroner då och då. Tyckte det var mycket värre med min gamla A3-skrivare Epson Stylus P1800 för de patronerna var bara hälften så stora och var man tvungen att köra både en och två "head cleanings" så märktes det mer än nu på marginalen.

Att skriva ut själv är praktiskt, kul, ger fullständig kontroll och direkt feed back men jag undrar om det är så där jätte mycket billigare men det kanske någon annan har koll på.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Jag skulle vilja lyfta en fråga med er.

Jag hoppas att vi kan avhålla oss från distraherande vs diskussioner för detta handlar överhuvudtaget inte om det.

När P600 som ju kom först av P600 och P800 var helt ny så läste jag en diskussion kring upplösning i utskrifter med Canon resp. Epsonskrivare som Michael Reichmann (saknar honom då han nu är död sedan några år) förde på sin site Luminous Landscape.

MR hade testat och hävdade att han fick bäst utskriftresultat i Canon rep. Epson-skrivare genom att anpassa upplösningstalen vid export av sina bilder från konverterarna, så att de passade respektive skrivare. För Canon rekommenderade han 300 eller en multipel av det som exv. 600 punkter per tum men för Epson 360 eller 720. Jag antar att det har att göra med hur skrivarmunstyckena och skrivarna är byggda.

Så jag lyssnade på MR som jag hade bra förtroende för och använder normalt 360 sedan dess vid mina exporter från DxO och CO-konverterarna men jag har faktiskt inte orkat testa om det verkligen har någon betydelse. Har någon annan kunskaper kring detta tro?
Epson interpolerar/spoolar bilden till 360dpi i bakgrunden innan printning och därför får man bäst resultat med bilder som ligger på denna upplösning eller halvering/ dubblering av dpi då det blir en enklare matematisk om räkning av bildens. info.

Om man tänker på 1440 ppi på skrivaren och halverar upplösningen neråt så förstår man att 360dpi är en bra upplösning på bilden.
 

Rolleohm

Medlem
Epson P600

Jag har en P600 och skriver ut rätt sällan kanske 1 gång i månaden. har fungerat bra, man har fått köra en rengöring någon gång men inte fått något som fastnat i munstyckena etc.

Nu funderar jag på göra mig av med den just på grund av att jag använder den så sällan så kan inte försvara kostnaderna för bläck byte som går på 2500 på ett ungefär. Har iofs inte bytt ofta men ändå. Visserligen är det skönt att ha en skrivare hemma just för att kunna skriva ut när man själv vill och se resultatet på en gång.

Jag skulle satsa på P600'an av dom 2 men har ingen erfarenhet av Canons skrivar sortiment.

Mvh David
Hej David, ser att du eventuellt tänker sälja din P600, och jag funderar på att köpa en sådan. Var bor du och vad har du tänkt för pris, hör gärna av dig till mig, jag bor i Gävle.
Mvh Roland Lenströmer.
 
ANNONS