Annons

Hur farlig är solen för kameran/sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Hur farligt för sensorn/övriga kameran är det egentligen att ha med solen i bild? Jag har googlat runt lite men det är inte precis lätt att få ett tydligt svar. Jag talar här för tydlighetens skull om:
* En spegelfri kamera såsom t.ex. en kompaktkamera eller mobiltelefon.
* Bilder där solen kommer med i bild, inte försök till att ta bilder av solen.

Jag har alltid undvikit detta instinktivt genom åren men då jag fick tillgång till ultravidvinkel så insåg jag snabbt att det är väldigt svårt att undvika solen i bildrutan och då kom tankarna igen om hur mycket man egentligen behöver oroa sig över detta. Att man inte står o zoomar in solen med ett tele är givet, men det finns många situationer i vidvinkel eller ultravidvinkel där solen kan behöva komma med. Mjukvaran i dagens mobiler och kompaktkameror har dessutom fantastisk hantering av dynamiken vilket närmast inbjuder till att plocka med solen i bild.

Så hur farligt är det egentligen? Jag har googlat och hittat alla tänkbara råd från "tänk inte på det" hela vägen till "undvik till varje pris". Hur ska man tänka eg?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kör med bilkamera och solen får man oftast med på bild. Inget märkbart problem där. Däremot om man har ett teleobjektiv kan man bränna saker och ting inne i kamerahuset.
 

TigerSoul

Aktiv medlem
Jag kör med bilkamera och solen får man oftast med på bild. Inget märkbart problem ä . Däremot om man har ett teleobjektiv kan man bränna saker och ting inne i kamerahuset.
Ja tele mot solen säger sig själv att man inte sysslar med och det finns ingen praktisk orsak till det heller. Bilkamera är ju en utmärkt kandidat till kamera där det är svårt att förhindra.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tror inte något hinner brännas med de slutartider man får om man fotar solen. Däremot ska man inte titta genom en optisk sökare på solen utan filter för ändamålet.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Gamla ccd-sensorer gick att bränna om man riktade dem mot solen.

Jag har en omhändertagen skrotad Pixel2 för tester och experiment, med en brännfläck i ena hörnet på den bakre kameran.

Så visst går det men det är ganska sällsynt nu för tiden.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Så hur farligt är det egentligen? Jag har googlat och hittat alla tänkbara råd från "tänk inte på det" hela vägen till "undvik till varje pris". Hur ska man tänka eg?
För normal fotografering med en kameramodell från de senaste 15 åren behöver du inte oroa dig för sensorn om solen kommer med i bild. Däremot kan det ju ge lite speciella resultat bildmässigt :)

Det som däremot kan vara farligt är om en kamera är helt stilla (ligger ned, sitter på stativ) och objektivet kan agera brännglas utan att kameran rör på sig. Då kan du få brännmärken inne i kameran (typiskt ett spår efter hur solen flyttat på sig). Jag har själv lyckats få brännmärken på kanten av spegeln och på slutaren bakom spegeln i en D70s som låg riktad uppåt (med ett vidvinkelobjektiv) på en soffa. Men inte ens den supertunna slutaren blev skadad av det så att den fick funktionsproblem - det verkar mest ha blivit en kosmetisk skada.

Men med tanke på att man kan ge rejäla brännskador och rent av tända eld med hjälp av ett lämpligt utformat linselement (som ett förstoringsglas) så finns de ju en skadepotential - men då talar vi bränntider långt. långt bortom en normal exponering i dagsljus och att linselementet hålls stilla i relation till ytan bakom.
 

lonian

Aktiv medlem
Sved väl lite i ögat efter att fotat denna bild med 70-200, men man gör det ändå så snabbt och sedan låter både kameran och ögat vila. Inte så att jag tar såna här kort dagligen.
1/4000 sek, 200mm, f2.8
 

Bilagor

TigerSoul

Aktiv medlem
Tror inte något hinner brännas med de slutartider man får om man fotar solen. Däremot ska man inte titta genom en optisk sökare på solen utan filter för ändamålet.
M.fl. citat...

Stämmer, men på en spegellös kamera så ligger ju dock sensorn på hela tiden och tar emot ljuset medan du förbereder för att ta bilden. Var lite det jag tänkte på vilket skapar en för sensorn lång exponering. Kanske är det ändock som någon påpekade svårt att lyckas skada någonting på modernare kameror.
 

iSolen.se

Guest
Jag har sett lasershow på ett disco förstöra en canonkamera under filmning så nog går det att ha sönder sensorn.

Nya spegellösa är väl annars de som kan tänkas vara i riskzoonen, inte vanliga DSLR utom då under filmning och under liveview.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har sett lasershow på ett disco förstöra en canonkamera under filmning så nog går det att ha sönder sensorn.

Nya spegellösa är väl annars de som kan tänkas vara i riskzoonen, inte vanliga DSLR utom då under filmning och under liveview.
Jag har läst att EOS R drar men blandaren till minsta öppningen när kameran stängs av och stänger slutaren om man monterar av objektivet. Jag antar att en anledning att skydda sensorn mot för mycket ljus. Men nån av NASA-astronauterna hade väl sönder en Hasselbladare genom att rikta den lite fel ?
 

TigerSoul

Aktiv medlem
Det börjar kännas som att det som gäller är: kan möjligen hända men krävs en del, var lite försiktig, men inte sjukligt försiktig.
 
ANNONS