Annons

Mobilkameror vs allt annat - är det nu det svänger på allvar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Idag skrivs det en del om att det nu verkar svänga ordentligt på kameramarknaden. Visst har denna trend kunnat iakttagas länge redan men det är först nu som mobilkamerorna blivit hyfsat/tillräckligt bra för många. Personligen tycker jag inte Iphones kameror hållit fram till nu men det finns annat betydligt vassare - Samsung exv.


Till och med Canon får skruva ner sina prognoser trots att man tills nyligen haft en mycket bra utveckling. Främsta orsaken är att mobilkamerorna nu till sist verkat få kompaktsegmentet att helt kantra.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/katastrofal-utveckling-for-kompaktkameran_8388232.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/canon-sanker-prognosen_8370854.svd

Det är väl ingen tillverkare som helt kan undvika denna törn?

Det blir intressant att se hur det påverkar företagens möjligheter att satsa på sina övriga segment.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
"Att mobiltelefonens framfart som kamera påverkar försäljningen av kompaktkameror har varit känt länge. Men fallet ser ut att gå rasande fort. "

Inte så konstigt när man kan fotografera, filma och sprida sina alster med mobilen.

Det ska bli intressant att följa hur det går för spegellösa systemkameror. De är ju alternativ till tjockkamerorna för de som vill fotografera mer avancerat. Och inte mycket dyrare än kompaktkamerorna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kanske rent av är lite bra om tillverkarna kan sluta släppa kompakter i en rasande fart och istället fokusera på spegellöst och fullstora system. En spegellös instegsmodell med pannkakszoom kan väl kanske vara en Ok "stand in" för en kompakt om man nu vill ha något mer flexibelt än en mobil..
 

Mashavet

Aktiv medlem
Det finns två typer av kompaktkameror som jag tror att de aldrig (?) kan ersättas av mobilkameror. Det är också de typer som är intressantast för mig.

Dels är det en liten robust vattentät kamera som går att bada och snorkla med och som håller för att alltid ha i fickan på jobbet. (Jag är sjöman.)

Dels en liten behändig resekamera med massor av zoom. Jag tror att det blir svårt att bygga in 20X optisk zoom i en mobiltelefon. Då får man nog vända på det och göra en kamera som går att ringa med, men den blir nog inte speciellt praktisk.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns två typer av kompaktkameror som jag tror att de aldrig (?) kan ersättas av mobilkameror. Det är också de typer som är intressantast för mig.

Dels är det en liten robust vattentät kamera som går att bada och snorkla med och som håller för att alltid ha i fickan på jobbet. (Jag är sjöman.)

Dels en liten behändig resekamera med massor av zoom. Jag tror att det blir svårt att bygga in 20X optisk zoom i en mobiltelefon. Då får man nog vända på det och göra en kamera som går att ringa med, men den blir nog inte speciellt praktisk.
Vattentäta kommer dom flesta mobiler vara inom en ganska snar framtid. Sony har det redan på sin värstingmodel och den sticker inte ut utseendemässigt.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Idag skrivs det en del om att det nu verkar svänga ordentligt på kameramarknaden. Visst har denna trend kunnat iakttagas länge redan men det är först nu som mobilkamerorna blivit hyfsat/tillräckligt bra för många. Personligen tycker jag inte Iphones kameror hållit fram till nu men det finns annat betydligt vassare - Samsung exv.


Till och med Canon får skruva ner sina prognoser trots att man tills nyligen haft en mycket bra utveckling. Främsta orsaken är att mobilkamerorna nu till sist verkat få kompaktsegmentet att helt kantra.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/katastrofal-utveckling-for-kompaktkameran_8388232.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/canon-sanker-prognosen_8370854.svd

Det är väl ingen tillverkare som helt kan undvika denna törn?

Det blir intressant att se hur det påverkar företagens möjligheter att satsa på sina övriga segment.
Kompaktkamerans död är oundviklig. Kameramobilerna har utvecklats enormt medans kompakterna i stort sett stått still. Du kan idag köpa mobiltelefoner med bättre sensorer än vad alla prisvärda kompakter kostar.
Kameratillverkarna har sumpat skott i öppen kasse, för några år sedan var dom betydligt bättre än mobiltillverkarna på foto nu är det tvärt om på små sensorer.
Hade kompakttillverkarna hoppat på mobilvågen från början hade det nog varit andra aktörer på telefonmarknaden nu.

/Karl
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det finns två typer av kompaktkameror som jag tror att de aldrig (?) kan ersättas av mobilkameror. Det är också de typer som är intressantast för mig.

Dels är det en liten robust vattentät kamera som går att bada och snorkla med och som håller för att alltid ha i fickan på jobbet. (Jag är sjöman.)

Dels en liten behändig resekamera med massor av zoom. Jag tror att det blir svårt att bygga in 20X optisk zoom i en mobiltelefon. Då får man nog vända på det och göra en kamera som går att ringa med, men den blir nog inte speciellt praktisk.
Varför skulle det vara omöjligt eller opraktiskt med en kamera man kan ringa med? Det finns ju redan kameror med 3G koppling för internet och Android. Kan inte vara svårt att lägga in en telefonfunktion, och inte svårt att använda heller. Bara anslut ett bluetooth headset.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har haft kamera i mina senaste mobiltelefoner. Trots det så använder jag i nästan aldrig dem att fotografera med utan föredrar min trots allt ganska medelmåttiga IXUS. Orsaken till det är att linsen på mobilkameror är i stort sett omöjliga att hålla rena. Det påverkar bildkvaliteten i mycket högre utsträckning än megapixlar och dynamiskt omfång.
 

unoengborg

Aktiv medlem
"Att mobiltelefonens framfart som kamera påverkar försäljningen av kompaktkameror har varit känt länge. Men fallet ser ut att gå rasande fort. "

Inte så konstigt när man kan fotografera, filma och sprida sina alster med mobilen.

Det ska bli intressant att följa hur det går för spegellösa systemkameror. De är ju alternativ till tjockkamerorna för de som vill fotografera mer avancerat. Och inte mycket dyrare än kompaktkamerorna.
Ska de spegellösa bli vettiga alternativ till tjockkamerorna fordras det att fler satsar på att sätta in bra EVF sökare, och att det börjar tillverkas ljustarkare optik för dessa kameror.
 

PMD

Aktiv medlem
Ljusstark optik till spegelfria systemkameror finns det hyfsat gott (även om jag också förstås skulle se ännu fler och ännu ljusstarkare). Svagheten finns på bland teleobjektiven. Det finns inga långa, hyfsat ljusstarka, teleobjektiv med fast brännvidd.
 

scrappy

Aktiv medlem
Min tjockkamera är 5DII. Jag hade länge en Nokia N8 som mobil, den slår fortfarande det mesta på mobilkamerafronten. Trots det var jag aldrig riktigt nöjd med bildkvaliteten. Jag har inte framkallat ett enda foto från N8.

Nu har jag en kompaktkamera som är med mig nästan överallt, Sony RX100. Den har betydligt bättre bildkvalitet än Nokia N8 (och alla andra mobilkameror). Det kan zooma och spela in video med fantastisk kvalitet 1080/50P som ingen mobilkamera matchar.

Det är snarare så att jag nu tar fler bilder med min RX100 än med 5DII tack vare att kompaktkameran ständigt är med mig. 5DII har jag nu mest till porträtt för där går kompakten bet rejält.

Jag tror inte att marknaden för kompakter är död, jag tror att marknaden istället kommer att omformas till att innehålla bättre kompakter. M43 har jag svårt att förstå däremot. De har för liten sensor för att ge fullformat en match och de är inte så mycket mindre. Nu kör jag mest 5D + 85/1.8 för porträtt, hur skulle M43 kunna matcha det?

Jag skulle aldrig kunna ha med mig en M43 (med samma zoom som RX100) överallt som jag kan med RX100. Då kör jag hellre med min RX100 som kompakt och 5D då jag verkligen vill ha bra kvalitet.
 

Falumas

Aktiv medlem

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ljusstark optik till spegelfria systemkameror finns det hyfsat gott (även om jag också förstås skulle se ännu fler och ännu ljusstarkare). Svagheten finns på bland teleobjektiven. Det finns inga långa, hyfsat ljusstarka, teleobjektiv med fast brännvidd.
Jag tror inte man satsat på detta till exv. NEX eftersom man har en bra Sony A-mountadapter som ger full funktionalitet med de vanliga A-mountobjektiven. Stora telen är ju raka motsatsen till smidiga spegellösa kamerahus. Jag tror att man från början inte hade några planer alls på långa telen till dessa kameror av just det skälet. De som måste ha stora telen de väljer nog en tjockkamera istället i allmänhet. M43 har ju en klar fördel där med 2x-faktorn.
 
ANNONS