Annons

Skärpedjup X Pro 1 vs Canon 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

stilero

Aktiv medlem
Hur stor är skillnaden i skärpedjup mellan X Pro 1 och Canon 5D MII på exakt samma brännvidd och bländare? Logiken säger mig att skärpedjupet borde vara mindre när optiken kommer närmare sensorn.

Jag är väldigt sugen på att helt byta system till Fujifilm, men är rädd att jag tappar det härligt djupa skärpedjup jag fick när jag gick över till fullformat.

Äger en X100S och är saligt nöjd med denna. Funderar nu på att helt gå från Canon till Fujifilm.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Samma brännvidd?

Jag antar ex vis 35 mm i båda fallen utan att räkna om med cropfaktorn? Menar du större skärpedjup med djupare skärpedjup? Generellt ger ju en FF-kamera kortare/mindre skärpedjup så jag förstår inte riktigt det du skriver.
Jag har själv lämnat Canon för Fujifilm XPRO-1 och är mycket nöjd. Framför allt att Fujin aldrig behöver stanna hemma pga av storlek och vikt. MkII ligger däremot på hyllan och dammar igen.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Med samma bildutsnitt så blir ju skärpedjupet kortare med 5d II, i och med att man kan gå närmare motivet med en FF kamera för att få samma utsnitt som en "crop"-kamera ( tex att fylla bilden med ett ansikte ).
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Skillnaden mellan aps och fullformat vad gäller skärpedjup är drygt ett bländarsteg, ungefär så att f/1.8 på Fujin ger samma skärpedjup som f/2.8 på 5d. Ljusstyrkan är densamma som anges på objektivet, oavsett sensorstorlek.
 

ma59

Aktiv medlem
Hur stor är skillnaden i skärpedjup mellan X Pro 1 och Canon 5D MII på exakt samma brännvidd och bländare? Logiken säger mig att skärpedjupet borde vara mindre när optiken kommer närmare sensorn.

Jag är väldigt sugen på att helt byta system till Fujifilm, men är rädd att jag tappar det härligt djupa skärpedjup jag fick när jag gick över till fullformat.

Äger en X100S och är saligt nöjd med denna. Funderar nu på att helt gå från Canon till Fujifilm.
"Fullformat" ger MINDRE skärpedjup, inte mer... ;-)

(redan nämnt, såg inte det innan postning...sorry)
 

Frolicc

Aktiv medlem
En fikadiskussion på jobbet i ämnet spårade ur till ett excelblad, är dock inte helt 100 på att det är korrekt då jag inte kan något om optik men det känns ändå rimligt =)

Att försöka räkna på saker brukar vara riktigt bra för förståelsen hur olika saker hänger ihop.

http://mjonssonfoto.se/?p=984
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Ett 50mm objektiv på en tex. Fuji med aps ger precis samma skärpedjup som ett 50mm på en fullformat, men inte samma bildutsnitt. För att få samma bildutsnitt på Fujin får du då plåta med en 35mm, och då får du samma bildutsnitt men ett större skärpedjup. Exakt så är det. Man brukar räkna med ett bländarstegs skillnad mellan fullformat o APS, och två stegs skillnad mellan fullformat och den ännu mindre Olympus/panasonicsensorn. Tar du tex en bild på bl. 8 och 50mm med fullformat får du då använda bl.5,6 och 35mm på APS kameran och använder du Olympus får du använda 25mm med bl. 4. I samtliga fall får du då likvärdiga bilder med samma bildutsnitt o ungefär samma skärpedjup. Hoppas detta reder ut begreppen.
Mvh,LO
 
ANNONS