Annons

Bildstöld av bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokunbo

Ny medlem
Samla bevis.

Notera "fotografens" namn etc.

Kontakta bildbyrån.

Vilken bildbyrå är det? De brukar se allvarligt på sånt här.
Bevis 'är samlat med skärmdumpar, men det är inte någon fotograf som snott bilderna utan en bildbyrå som har åtminstone 96 av mina bilder till salu utan att jag har avtal med dem.
Jag har kontaktat bildbyrån ifråga men ännu inte fått svar.
 

iSolen.se

Guest
Bevis 'är samlat med skärmdumpar, men det är inte någon fotograf som snott bilderna utan en bildbyrå som har åtminstone 96 av mina bilder till salu utan att jag har avtal med dem.
Jag har kontaktat bildbyrån ifråga men ännu inte fått svar.
Bildbyråer brukar inte sälja egna bilder utan säljer fotografers bilder.

Vem är det? Du kan sajtmejla.
 

Tokunbo

Ny medlem
Hej Ola och tack för hjälpen att komma igång som stockfotograf, bl a redovisningen av dina erfarenheter och keywording.

Jag har idag 10 bildbyråer som säljer mina bilder och ca 1000 bilder ute.

Vid frukostbordet, i torsdags, när jag läste UNT fick jag till min glädje se en av mina bilder i en helsideannons! Men när jag började kolla upp var den kom ifrån via annonsören, så hade de köpt den av Matton. Det visade sig att Matton hade åtminstone 96 av mina bilder till salu, utan avtal med mig. Vem som får betalt för bilderna är oklart, men jag har inte fått betalning för den här bilden. Sedan började jag kolla varifrån bilderna kommer, det visade sig att alla kom från Can Stock (samma id nummer), som jag har avtal med.
Idag upptäckte jag att 598 av mina bilder finns på http://www.fotosearch.com/search/?phrase=artist:"tobyphotos" och det verkar som om de alla kommer från Can Stock

Så vad göra?

Jag har skrivit till Matton och bett dem berätta hur det kommer sig att de säljer mina bilder utan avtal med mig, hur de fått dem och vem som får betalt. Mailade brevet i torsdag och fredags, ej svar än.

Är det så här det är i den här branschen?
Torbjörn

Hej Torbjörn,

Det är mycket vanligt att bilder säljs via flera kanaler. Detta borde de ha uppmärksammat dig på.

Mer problematisk är att du inte fått betalt, det kan vara lite fördröjning, tex den största istock har hårt kritiserad fördröjning på 6 veckor.

Kundtjänster svarar långsamt, det är tråkigt men de har hundratusentals kunder och leverantörer så det är förståeligt.

Prova att skriva i deras forum eller på deras respektive facebooksidor, det brukar vara snabbare svar då kollegor kan svara.

Jag tror inte du råkat ut för någon bildstöld.

Berätta gärna hur det går.

Mvh Ola


Can Stock skriver:

https://www.canstockphoto.se/faq.php#question30

Fotosearch är en branschledande lager fotografi leverantör, som samarbetar med oss ​​för att sälja Can Stock Photo innehåll på sin webbplats. Vi är deras exklusiva micro leverantör. Alla bilder och videoklipp som överförs till oss automatiskt säljs på Fotosearch också. Alla ändringar i dina filer här kommer att vara representerade på Fotosearch, och alla Fotosearch försäljning kommer automatiskt att krediteras på ditt konto här.

Så då är det utagerat, får bara vänta på betalningen… Tack för support!

Mvh Torbjörn
 
ANNONS