Annons

Leverera bilder till paret

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Betalar dom per bild? Och inte session?

/Stefan
Nja.
Men säg att jag har 20 väldigt fina bilder, lite olika miner kanske.
Och i sessionen ingår 8 bilder.
Då brukar jag skicka med 20 st & så får kunden själv välja vilka "miner" dem gillar bäst & på så sätt får jag oftast ännu fler bilder sålda då dem vill ha alla helt plötsligt. Och då tar jag styckepris för de utöver de som ingår.
 

Visom

Aktiv medlem
Och varför utöver de fullupplösta bilderna skicka med ytterligare en uppsättning färdigkrympta kopior för webb förstår jag inte. Alla sociala mediakanaler hanterar ju högupplöst och krymper därefter till sitt format.
Den anledning jag tänker mig är att leverera bilder som uppfyller kraven så att de inte krymps ytterligare av sociala medier. Då har du koll på vad som offras i komprimeringen istället för någon random algoritm som mer eller mindre kan förstöra en fantastisk bild.
 

KajsaRa

Ny medlem
Jag levererar alla bra bilder från bröllopet via Pixieset. Jättesmidig tjänst för att ladda upp och skicka bilder till kunder. Funkar även bra för kunder som ska göra urval.
 

snap01

Aktiv medlem
Hur många kunder gör 50x70 bilder? Jag anser att det är bättre att ställa bilden i en storlek som är mer rimlig för vad kunden kan tänkas göra med bilden.

Ställ den högupplösta bilden runt 4500 pixel bredd o i adobe rgb med skärpning som är rätt för den storleken. Då kan kund printa utan problem en A3 som ser bra ut. Behövs det större bilder så är det bättre att du som fotograf ställer o fixar till den o optimerar skärpan för den.

Till web anser jag att en bild från 1000-1200 pixel bredd funkar bäst för dom flesta flöden som tex instagram. Den bilden skärper du med tex smart sharpen o ställer i färgrymden srgb. Varför i hela fridens namn ställa i 2000 bredd när inga av dom stora sidorna använder det som facebook o insta tex.
Det viktigaste är att ha rätt färgrymd o rätt skärpa på bilderna för det som avses. Kör man dessa inställningar så funkar det på det mesta.

Och om man lämnar 900 bilder från ett bröllop så måste det vara väldigt många gäster annars är det massa liknande bilder o många som inte är bra. Lämna hellre bättre kvalitet sålla ordentligt. När jag jobbar med tex resebolag så vill dom tex ha 20-30 bra bilder (miljöbilder) från ett resemål som tex täcker in mat,ständer,vyer osv dom ville inte har 30 bilder på mat utan 2-3 riktigt bra bilder.
Gäller att sålla bland bilderna.
En bra sida att skicka bilder med är wetransfer enkel o funkar bättre än dropbox mot kund. Bara för kunden att trycka på länken nästan alla klarar av det. Dropbox klarar inte alla av. Finns även sprend men där brukar många som kör pc har problem med zip filen. Jag har alla tre men föredrar wetransfer alla dar i veckan.

Sedan lämna aldrig ifrån dig bilderna innan du fått större delen betald. Dom flesta etablerade bröllopsfotografer tar runt 25-50% i förskott sedan resten innan leverans.

Jag har tagit hjälp av Stefan ohlsson som tyvärr gått bort med att göra macron för adobe rgb (bilder för tryck) o srgb (bilder för web) så jag har alltid stora bilden kvar oskärpt o kan alltid ändra efteråt. Han hjälpte mig att optimera skärpan för vad bilden skulle användas till.
 
ANNONS