Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korn

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Före den digitala eran så har jag endast fotat lite semesterbilder (dia). Jag har av den anledningen ingen känsla för korn. Ni som har vana från olika filmtyper har säkert någon favorit som ni vill efterlikna men hur tänka när ingen sådan koppling finns?

Ibland kan filerna bli skarpa på ett onaturligt vis och det är egentligen enda gången jag lägger till lite. Feghet kännetecknar alltså mitt kornanvändande. Finns det några generella riktlinjer eller regler, tex att vissa motiv med fördel kan ha stora korn i massor medan andra motiv kräver små korn och med försiktighet? Misstänker att strukturer i bilden avgör och vilket sorts papper det ska skrivas ut på osv.

Hur förhåller ni er till korn?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag älskar kornet.
Både det äkta och det falska digitala.

Digitalt så ökar allt brus när isot höjs.
Den analoga motsvarigheten är att kornet blir större när man väljer en ljuskänsligare film.

Vill du enkelt skapa känslan av ”korn”, när du fotograferat med högt iso och fått brusig bild, är att enbart lägga brusreducering på krominansbruset i raw-framkallaren. Dvs det färgade bruset som lyser i alla möjliga färger.
Men inte alls reducera luminansbruset - den svartvita komponenten - detta kommer att ge bilden ett liv och karaktär som liknar den analoga tiden.

Vill du ”skapa” korn kan du lägga på bruseffekted en filtereffekt i luminanskanalen/L den svartvita. Men inte rör färgen. Färgbrus är en väldigt ”digital” effekt som snabbt förstör känslan av ett analogt korn.

Vill du skärpa upp en bild gör du tvärt om.
Du lägger skärpehöjningen i den svartvita komponenten men rör inte alls färgerna.
Detta kan på en vanlig jpeg/TIFF etc åstadkommas genom att man går över från RGB till LAB och skärper upp L-kanalen. Och sedan går tillbaka till RGB igen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag älskar kornet.
Både det äkta och det falska digitala.
Jag märker det utifrån ett lärorikt svar.

Vill du enkelt skapa känslan av ”korn”, när du fotograferat med högt iso och fått brusig bild, är att enbart lägga brusreducering på krominansbruset i raw-framkallaren. Dvs det färgade bruset som lyser i alla möjliga färger.
Men inte alls reducera luminansbruset - den svartvita komponenten - detta kommer att ge bilden ett liv och karaktär som liknar den analoga tiden.
Detta har jag testat ibland i LR men tycker inte det blir så stor skillnad. Beror säkert lite på vilken bild och hur mycket färgat brus det finns. Ska prova på lite fler bilder.

Vill du ”skapa” korn kan du lägga på bruseffekted en filtereffekt i luminanskanalen/L den svartvita. Men inte rör färgen. Färgbrus är en väldigt ”digital” effekt som snabbt förstör känslan av ett analogt korn.

Vill du skärpa upp en bild gör du tvärt om.
Du lägger skärpehöjningen i den svartvita komponenten men rör inte alls färgerna.
Detta kan på en vanlig jpeg/TIFF etc åstadkommas genom att man går över från RGB till LAB och skärper upp L-kanalen. Och sedan går tillbaka till RGB igen.
Detta måste också provas.
Hur fungerar råkonverteraren under huven? Gör den ett mindre noggrannt jobb, dvs blir det stor skillnad att göra som du gör?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Använder det till och från. Passar ypperligt bra till s/v.
Denna bild är tagen på ISO100 med blixt, men jag la på digitalt brus för att få mer känsla i det.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2132971146742000&id=184494364923031

/Stefan
Fint porträtt. Just blixtbilder på ISO 100 kan ibland bli lite för digitala, kanske konstigt uttryckt men det är så jag upplever det. Nöjer du dig med reglagen för korn som finns i raw-konverteraren?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag är inte något stort fan av korn.

När jag gjorde kopior från film jobbade jag hårt för att få så lite korn som möjligt.

I vissa fall kan det vara fint.

Det största problemet med digital korn är att de blir för homogent. Filmkornet ser helt olika ut i högdagrar, mellanregistret och skuggorna. Det går säkert att göra på något sätt, men hittils har jag inte sett någon metod.
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Fint porträtt. Just blixtbilder på ISO 100 kan ibland bli lite för digitala, kanske konstigt uttryckt men det är så jag upplever det. Nöjer du dig med reglagen för korn som finns i raw-konverteraren?
Tack. Ja, reglagen duger. Behöver inget specialprogram för att skapa bruset. Det är inte precis att man pixel peepar och ser att bruset verkar vara för homogent.

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta är inte vad trådskaparen eftersträvar men ett trick som är bra att känna till.
Kornet blir inte synligt.

Lärde mig det av Photoshop gurun Jeff Schewe och Michael Reichmann för många år sedan.
Det är ett trick för att skenbart öka skärpan något. Jag använder det ofta för svartvita bilder.

Man använder mycket fint korn.
Receptet är:
Mängd/Amount: 9
Storlek/Size: 7
Roughness: 72. (Osäker på vad det heter i svenska menyn.)
Spara det som en preset så är det enkelt att lägga på effekten.

Det ger ofta en synbar skärpeökning för svartvitt. För färg tycker jag det är svårare att se effekten.

Här en bild där jag använt det. https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3694824.htm
 

martinator

Aktiv medlem
Brukar göra en kopia på lagret - lägga i brus med gausisk fördelning och sedan oskärpa för runda till bruset - man får prova sig fram hur mycket av allt. Sen genom opacitet styra hur mycket brus det ska vara. Typ så här. Rutlåsbräken är en fotad dia (som jmf.), blåsippan är digitalt fotad i original. Övre halvan med brus under utan.

http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/ophioglossa/botry/botrmat.html
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Brukar göra en kopia på lagret - lägga i brus med gausisk fördelning och sedan oskärpa för runda till bruset - man får prova sig fram hur mycket av allt. Sen genom opacitet styra hur mycket brus det ska vara. Typ så här. Rutlåsbräken är en fotad dia (som jmf.), blåsippan är digitalt fotad i original. Övre halvan med brus under utan.

http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/ophioglossa/botry/botrmat.html
Tack, kul med mer input. Jag har sannerligen inte fått koll på det här med brus och vad som är lagom. Jag inser hur extra viktigt det är att veta hur bilden ska presenteras. Tycker om bruset du lagt till blåsippan när jag tittar via min iPad och bara klickar upp bilden. Minsta lilla jag zoomar in blir det fult dock. Det gäller förvisso många justeringar som görs exempelvis skärpa men just bruset verkar extra känsligt.
 

martinator

Aktiv medlem
Tack, kul med mer input. Jag har sannerligen inte fått koll på det här med brus och vad som är lagom. Jag inser hur extra viktigt det är att veta hur bilden ska presenteras. Tycker om bruset du lagt till blåsippan när jag tittar via min iPad och bara klickar upp bilden. Minsta lilla jag zoomar in blir det fult dock. Det gäller förvisso många justeringar som görs exempelvis skärpa men just bruset verkar extra känsligt.
när du säger "zooma" in så är det egentligen skalar upp - eftersom bilden inte är speciellt stor.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gillar det normalt inte alls.
Om man gillar korn så kan det vara värt att titta i boken November Girl av Sam Haskins.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har bara lekt med Kodak tri-x 400 som jag pressade till ISO 800 och sedan framkallade själv för ganska länge sen. Min EOS 650 har tyvärr dött och jag tror inte det är prisvärt att reparera den. Bilderna blev i alla fall ganska gryniga på ett "konstnärligt" snyggt sätt. Klart spännande.
 
ANNONS