Annons

Skanna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Nej det har jag inte.
Vet inte om du lyckats köra kodachromes pappersramar i din magasinskanner men de går knappt att köra i en projektor. Dessutom kommer utstickande pappersfibrer med på bilden som redan maskats av ramen. Kodachromes plastramar är inte mycket bättre. Glasade ramar har blivit immiga på både in och utsida. I värsta fall även fungus. Går inte att blåsa bort. Dessutom är alla ramade bilder godtyckligt beskurna i och med att öppningen i ramen är mindre än bilden på filmen.
Magasinskanners fungerar säkert när man har bråttom och inte är så noga med resultatet. Man kan ju alltid skanna om de bästa bilderna med en "riktig" skanner ;).
Jag har aldrig använt pappersramar, eftersom de år dåliga generellt, men det g år snabbare att byta ramar än att skanna enskilda bilder. Har du fått imma eller mögel på dina glas så har du förvarat dom fel och lär ju även ha det på filmen så då lär du behöva rengöra den ändå.. Så oavsett lär det ju vara snabbast att bara byta ramen på de som råkar vara dåliga än att sitta och montera bort varje ram samt skanna enskilda bilder.

Vad gäller resultatet så har du fel, en bra magasinskanner ger bättre resultat än de billigare skanners utan magasin, bättre än att fota av osv. Jag hade inte behövt fråga om du hade stor erfarenhet av magasinskanners eftersom det är uppenbart att du inte har det då du har fel på varje punkt. Jag har som sagt själv skannat över 20 000 bilder med den. Det är märkligt att du tror dig veta så mycket om något du inte använt, tyvärr inte ovanligt på fotosidan, men jag får skriva av dig mer som ett troll.

Det är bara synd att du förvillar TS med att prata om något som du inte har någon som helst erfarenhet av, och framförallt som du har helt fel i.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med. Har kört drygt 16000 bilder i min magasinskanner. Hade det inte varit så automatiskt som det ändå är hade det aldrig blivit av.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Magasinskanner eller inte har jag ingen åsikt om, men diabilder i glasramar måste monteras om för att ge hyfsad bildkvalitet vid skanningen. En magasinskanner sparar säkert en hel del tid, men hur gör man med inställningarna? Jag skannar mina bilder en och en med en Nikon Coolscan V och VueScan. För varje bild gör jag individuella inställningar färg, ljusstyrka mm. Det gör att en del gamla hopplösa bilder ändå blir acceptabla digitala kopior.
 

martinator

Aktiv medlem
En riktig skanner med magasin är det enda. Kör på en Reflecta DigitDia. Jag har själv skannat 20 000 dia med min. Det funkar inte med annat det är för omständigt och kvaliten blir för dålig.
Möjligtvis att det är tidseffektivt med en skanner som tar magasin - men att de på något sätt skulle vara kvalitetsmässig överlägsna är rent nonsens.
Överlägset allt i kvalité är trummskannern. Den är visserligen rätt arbetskrävande, svår att operera och dyr att införskaffa men rätt hanterad är resultatet är outstanding.
 

molusk

Aktiv medlem
men diabilder i glasramar måste monteras om för att ge hyfsad bildkvalitet vid skanningen..
Jag har skannat tusentals glasplåtar och dia, men nu skulle jag ta och skanna 400 glasade dias från en fotovecka i Kebnekaise 1989 Att sätta in bilderna i glaslösa ramar tar tid så jag provade att skanna bilderna sittande i glasramen för första gången. Jag kunde inte se någon större skillnad mellan bilden i glaslös ram och den glasade. Dessutom tog den infraröda skanningen bort smuts och damm innanför glaset. Detta gjorde att jag kunde skanna 50 bilder på 75 min.
Det känns nu lite retligt att jag tidigare monterat om alla dia till glaslös ram.
Jag skannar också med Nikon Coolscan V och VueScan
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har skannat tusentals glasplåtar och dia, men nu skulle jag ta och skanna 400 glasade dias från en fotovecka i Kebnekaise 1989 Att sätta in bilderna i glaslösa ramar tar tid så jag provade att skanna bilderna sittande i glasramen för första gången. Jag kunde inte se någon större skillnad mellan bilden i glaslös ram och den glasade. Dessutom tog den infraröda skanningen bort smuts och damm innanför glaset. Detta gjorde att jag kunde skanna 50 bilder på 75 min.
Det känns nu lite retligt att jag tidigare monterat om alla dia till glaslös ram.
Jag skannar också med Nikon Coolscan V och VueScan
ICE är bra men tar ganska mycket av skärpan. Men om resultatet blir acceptabelt är det ju bra att slippa montera om bilderna. Dina ramar kanske inte har oxiderade glas heller som gör bilderna dimmiga.
 

molusk

Aktiv medlem
Dina ramar kanske inte har oxiderade glas heller som gör bilderna dimmiga.
När det gäller oxiderade glas så stämmer det med äldre diabilder- Jag skar isär tejpade diabilder från 1960 och dessa tjocka glas gick knappast att se igenom. Men när jag putsat filmen så blev resultatet bra. med kodacromes mustiga färger .
Att jag testade att skanna monterade dia beror på att jag ska låna ut skannern till en person som har tusentals monterade dia och han ser det som en befrielse att slippa montera om.
Jag ska givetvis undersöka resultatet av hans bilder om de duger att skannas glasmonterade.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Vad som är bra eller acceptabel bildkvalitet är givetvis högst individuellt, men givetvis bra om du är nöjd med resultatet av att skanna diabilderna med gamla glasramarna kvar. Det spar givetvis mycket tid (och även lite pengar) när gamla diabilder ska skannas.
Det som jag främst har upplevt som problem är newtonringar och att en del (men inte alla) glasramar får en tunn diffus beläggning på insidan, vilket gör att bilden upplevs som något oskarp.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Hur kan ICE ta bort skärpan? Den läser ju Bara igenom filmen och tar bort damm.

50 bilder på 75 minuter låter som skanning med inte så hlg upplösning och ingen dammborttagning.
 

molusk

Aktiv medlem
50 bilder på 75 minuter låter som skanning med inte så hlg upplösning och ingen dammborttagning.
Förhandsvisning: 500 dpi
Skanning: 1333 dpi
Infraröd rengöring: Lätt
Jag trycker på Skanna och då sker först Granskning för beskärningen och sedan startar skanningen automatiskt.
Efteråt när magasinet är skannat bläddrar jag igenom bilderna för att se om det är något som behöver justeras och denna tiden har jag inte räknat in.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Förhandsvisning: 500 dpi
Skanning: 1333 dpi
Infraröd rengöring: Lätt
Jag trycker på Skanna och då sker först Granskning för beskärningen och sedan startar skanningen automatiskt.
Efteråt när magasinet är skannat bläddrar jag igenom bilderna för att se om det är något som behöver justeras och denna tiden har jag inte räknat in.
Låter inte som stora bilder då.
 
ANNONS