Annons

Kameratips: Budget mellan 40-50 000 SEK

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
När det nämns att överföring till mobilen är viktigt antar jag att färdiga JPEGbilder direkt ut kameran är högprioriterat. Som diskuterats, skall bilderna huvudsakligen visas enbart på skärm som idag har som mest 4K (8mp) så krävs inte mycket mp mängd från kameran, och kanske t o m en mobilkamera räcker. Skall däremot bilderna även användas till utskrifter då är förstås en riktig kamera att föredra.

Tittar vi på färdiga JPEG direkt ur kameran brukar FUJI prisas för färgåtergivningen (och jag instämmer - färgerna är verkligen filmlika med vackra övergångar mellan tonerna). Olympus har även de ganska bra färdiga JPEG. Canon är inte lika duktiga på avvägd skärpning och brusreducering men prisas för färgerna. Sonys färger är jag inte lika förtjust i men de är väldigt duktiga på skärpning/brusreducering. Nikon har jag aödrig varit lika förtjust i då jag uppfattar standardfärgerna som lite väl varma och murriga. Panasonic, åtminstone före G9 som jag inte testat, upplever jag som lite kall i färgerna.

Nu är detta subjektivt och skall inte ses som någon sanning, även om många recensenter tycks ha denna uppfattning också. Sedan kan man ställa in kameran för att kompensera för ev färgskift i standardlägena.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När jag tänker efter så är min Instagramkamera precis inom angivet budgetintervall. Den saknar en del av de viktiga attributen i trådstarten. Vissa saker ingår dock.

En begagnad EOS-1 D X
En EF 100-400 4,5-5,6 IS L
Ett Toshiba Flashair inklusive CF-konverter
En Raspberry Pi 3B
En 4G-dongel

Jag laddar (ibland) upp bilderna löpande till Flickr under en fotosession.
Från Flickr laddar jag ner de bilder jag vill till mobilen. Där beskär jag i kvadratiskt format och publicerar sedan på Instagram. Flickr använder jag alltså som ett molnbaserat minneskort.

Så i praktiken är det en Instagramkamera jag har!
Sparar visserligen RAW-filer på server hemma om någon vill ha en utskrift. Men det händer inte ofta.
 

Makten

Aktiv medlem
Som diskuterats, skall bilderna huvudsakligen visas enbart på skärm som idag har som mest 4K (8mp) så krävs inte mycket mp mängd från kameran, och kanske t o m en mobilkamera räcker.
Jag skulle vilja påstå att antalet pixlar är bland det minst viktiga om man "bara" tittar på en skärm. En sunkig kamera med 24 miljoner pixlar kommer ändå ge dassigare bilder än en bra kamera med 12 miljoner pixlar, trots att skärmen bara har 2-8 miljoner pixlar. Granskar du en bild från en (fin) mobilkamera så ser du att det ändå inte finns någon upplösning på pixelnivå. Optiken är för dålig, sensorn för liten (diffraktionsoskärpa) och brusreduceringen för hård. För att inte nämna saker som dynamiskt omfång, motljusegenskaper och färger, som syns även i smått format.

Däremot är jag verkligen helt oförstående till just Instagram. Det spelar ingen roll hur stor bilden är vid uppladdning, man kan ändå inte se den i fullt format. En bildtjänst för folk som är ointresserade av bilder. Fantastiskt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att antalet pixlar är bland det minst viktiga om man "bara" tittar på en skärm. En sunkig kamera med 24 miljoner pixlar kommer ändå ge dassigare bilder än en bra kamera med 12 miljoner pixlar, trots att skärmen bara har 2-8 miljoner pixlar. Granskar du en bild från en (fin) mobilkamera så ser du att det ändå inte finns någon upplösning på pixelnivå. Optiken är för dålig, sensorn för liten (diffraktionsoskärpa) och brusreduceringen för hård. För att inte nämna saker som dynamiskt omfång, motljusegenskaper och färger, som syns även i smått format.

Däremot är jag verkligen helt oförstående till just Instagram. Det spelar ingen roll hur stor bilden är vid uppladdning, man kan ändå inte se den i fullt format. En bildtjänst för folk som är ointresserade av bilder. Fantastiskt.
Jag utgick ifrån att man skalade ner för skärmvisning till motsv 8mp (4K skärm) eller 3mp (FHD) för att visa helbild och inte att slla pixlar behölls för pixelpeeping. Då går allt över 8mp förlorat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[..]
Däremot är jag verkligen helt oförstående till just Instagram. Det spelar ingen roll hur stor bilden är vid uppladdning, man kan ändå inte se den i fullt format. En bildtjänst för folk som är ointresserade av bilder. Fantastiskt.
Jag tänker att Instagram kommer ur Insta-matic och tele-gram.
Det är alltså till för snabba bilder som når mottagaren snabbt.

Den som vill göra underbart vackra bilder använder inte en Instamatic.
Den som vill skriva långa fina brev använder inte telegram.

Och ändå har både instamatic och telegram sina platser i historien. Och Instagram har sin.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Eftersom jag nu både sitter med en iMac med 27 tum med 5K och en Dell 30 tum med tor jag 140 PPI/tum kan jag lätt jämföra.

Om man går till 1:1 på iMac ser man skärpan bra och kan bättre se hur skärpan blir vid en utskrift. Inzoomingen blir inte så stor vilket gör att 1:1 mer liknar en utskrift. Detta eftersom det går åt fler pixlar per tum.

Dellens inzoomning vid 1:1 ger en mycket större förstoring. En förstoring som ligger långt ifrån vad en print kommer bli. Där är bör man zooma in till högst 1:2 om man skall försöka simulera en stor print.

Det stora problemet med Internet är att vi inte alls vet vad andra ser.
Många sajter våldför sig på det vi laddar upp och komprimerar mycket. Andra som fotosidan struntar i färgprofilen vilket vi kunde konstatera.

Instagram använder jag inte så det har jag ingen erfarenhet av. Vad jag vet om Instragram har gjort att jag håller mig borta från det
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Min Z7 fungerar jättebra med Snapbridge. Det är en barnlek att föra över bilder till mobilen.

Det går att välja en inställning så att alla bilder förs över automatiskt, men det är lite opraktiskt så jag gör det manuellt.

När man är uppkopplad med Bluetooth så förs bilderna över i låg upplösning och med wi-fi med maximal upplösning. Alla som jpg.

En annan finess är att kameran hämtar gps-positionen från telefonen och lägger till bildens exif-data.

Jag antar att Z6 fungerar på samma vis.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Däremot är jag verkligen helt oförstående till just Instagram. Det spelar ingen roll hur stor bilden är vid uppladdning, man kan ändå inte se den i fullt format. En bildtjänst för folk som är ointresserade av bilder. Fantastiskt.
Jag måste ta instagram i försvar här, och invända att man kan vara i högsta grad intresserad av bilder, även om man ser dem i liten storlek och upplösning. Så är det för mig iallafall. Det är dessutom lite av en konst i sig att få bilder att se riktigt bra ut i 1080x1080. Men så är jag också förtjust i små bilder även i utställningsformat, så man måste gå riktigt nära.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Däremot är jag verkligen helt oförstående till just Instagram. Det spelar ingen roll hur stor bilden är vid uppladdning, man kan ändå inte se den i fullt format. En bildtjänst för folk som är ointresserade av bilder. Fantastiskt.
Instagram är ju till för mobiltelefoner, så ”fullt format” är väl i bästa fall typ 6x6 cm.

Man skulle väl kunna påstå att det är en bildtjänst för folk som är intresserade av just bilder, men inte nödvändigtvis av fotografi.
 
ANNONS