Annons

Håller EOS 450D ännu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jijuma

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är en amatörfotograf som precis dammat av en gammal EOS 450D och funderar på Om det är värt att köpa ett nytt 50mm objektiv till kameran. Har tänkt att fota närbilder/porträtt. Håller den måttet fortfarande?

Tacksam för råd från er medlemmar.

/Jimmy
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den är sannolikt precis lika bra idag som när den var ny.

Visst har kamerorna utvecklats över åren. Om du köper ett objektiv nu så passar det på en nyare Canon om du senare vill uppgradera.

Härom veckan var det flera i en tråd på forumet som berömde sina äldre hus. De hade A0-utskrifter från 6 MB-sensorer uppe på väggarna. Så det finns nog liv i gamla Bettan:
 

Marteric

Aktiv medlem
Ett EF 50 1.8 STM kostar 1289:- nytt på CyberPhoto. Värt att testa och är du inte nöjd har du i alla fall ett kompetent objektiv till nästa kamera...
 

Jijuma

Avslutat medlemskap
Tack för råd!

Ska helt klart leta upp tråden fotobollfoto nämner. Tror de har ännu äldre hus än vad jag har.
Det är svårt att hänga med i det tekniska lingot och veta vad som är förlegat o icke.

/Jimmy
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag är fortfarande väldigt nöjd med en del av de bilder jag tog med min gamla Canon 350D. I alla fall en del av de bilder jag tog i bra ljus.

Jag upplever det som att mina nyare hus framför allt är bättre på att prestera vid höga ISO.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som någon sagt, kameran är lika bra nu som då den var ny. Däremot kan man idag få tag i bra mycket mindre kameror som presterar liknande. Det är väl ffa där, där mindre kameror med mindre sensorer är tekniskt lika bra, eller om man kräver mycket bättre skugglättning eller bättre ISOprestanda som den är omsprungen. Det innebär på inget sätt att det inte skulle bli en väldigt prisvärd och ännu konkurrensmässig porträttkombination med en 50/1,8.
 

Jijuma

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!

Det lutar helt klart åt att köpa ett 50-1,8 även om en mindre kamera vore att föredra.

/Jimmy
 

PMD

Aktiv medlem
Det är svårt att hänga med i det tekniska lingot och veta vad som är förlegat o icke.
Det viktigaste för att få till en bra bild är ögonen och hjärnan bakom kameran. Det näst viktigaste är objektivet. Först därefter kommer kameran.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jadå gamla kameror fungerar, min KM5D från 2005 ( 6mp ) levererar ännu, fast det blir lite bilder tagna med den numera, lite kul med skärmen som har endast 115000 i upplösning 2,5 tum stor, men upplevs inte som oduglig för det. Brorsan körde länge med en 450D som gav fina bilder fast min kära bror gärna ville ljusa upp bilderna för mycket och använda för höga ISO-tal.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en amatörfotograf som precis dammat av en gammal EOS 450D och funderar på Om det är värt att köpa ett nytt 50mm objektiv till kameran. Har tänkt att fota närbilder/porträtt. Håller den måttet fortfarande?

Tacksam för råd från er medlemmar.

/Jimmy
Absolut. Det mesta av bildkvalitén ligger ändå i objektivet. Det som bildmässigt främst skiljer mellan kameror/sensorer och som är bättre på nyare kamerahus är brus och dynamiskt omfång. Fotar du t.ex mycket på höga ISO'n så kan ett nyare kamerahus absolut ge bättre resultat. Sen är ju även t.ex autofokus bättre på nyare kameror. För dina ändamål så lär nog förvisso autofokusen på 450D räcka gott och väl.
Annars tycker jag absolut du kan köpa nåt bra objektiv till den :)
 
ANNONS