Annons

CaptureNX och råfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Vad jag förstår från CaptureNX-manualen så sparas alla ändringar (redigeringar) man gör i CaptureNX direkt i den ursprungliga råfilen. Någon som vet om det stämmer?

Isåfall, hur gör ni som jobbar i flera program? Tex jag använder Lightroom för katalogisering och i stort sett all konvertering, men jag vill använda CaptureNX för vissa bilder. Gör ni dubbla kopior av bilder? Eller kan Lightroom hantera att Capture NX varit inne och petat i filen.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ändringar i råfiler i NX sparas faktiskt in i råfilen om jag minns rätt men bara in som taggar. Själva datat är fortfarande orört. Den kan tyvärr inte läsas av andra program. LR har alltså inte en aning om de justeringar jag gjort i NX.

När du ändrar en parameter, tex vitbalans, i en NEF fil i Capture NX och sedan öppnar upp den i ViewNX så står det CaptureNX som vitbalansinställning och inte auto, glödljus etc...
 
Senast ändrad:

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Ändringar i råfiler i NX sparas faktiskt in i råfilen om jag minns rätt men bara in som taggar. Själva datat är fortfarande orört. Den kan tyvärr inte läsas av andra program. LR har alltså inte en aning om de justeringar jag gjort i NX.
Men Lightroom kan fortfarande hantera filen utan problem, även om den inte känner igen ändringarna? Det skulle vara lite surt om den tappar bort filen för att CaptureNX petar i den.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Testade just. Finkar finfint med att öppna bilderna i bägge programmen. Förutom då att ändringar gjorda i ett av programmen inte syns i det andra.

Lite lustigt med att LR läser keywords skapade i CaptureNX (och inlagda i filen) medan CNX inte läser keywords skapade i LR (förmodligen då de ligger som en separat XMP fil) Det gör för övrigt inte View NX heller........

En annan lustighet är att tummnageln i LRs importverktyg visar faktiskt de justeringar som du gjort i CNX men de "nollställs" när väl importen är klar....

Hur som helst så funkar det vilket det inte gjorde tidigare med äldre versioner av Nikon Capture om filen var ändrad i andra programvaror....
 
ANNONS