Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Tore. Om man skall säga något om det gågna året så är det att det numera finns ett antal kameror med god bildkvalitet och lågt brus i olika prisklasser.
En kamera som sticker ut och står över alla andra enligt min är D3.
Liksom 5d för några år sedan satte ribban så har nu Nikon satt den ännu högre.
Imponerande
Mikael
 

jorgene

Aktiv medlem
cmyk skrev:
ISO25600 läget är väl mest en ploj.
Av någon outgrundlig anledning blir Eklunds uttalande roligare och roligare att plocka fram, för varje nytt exempel på D3:ans storhet som vi serveras.

Gå gärna också tillbaka till ~s.40 och kolla in hans frenetiska försvar för sitt uttalande -- liksom bemötandet av min ståndpunkt att ISO 25600 absolut var användbart i vissa situationer.
 

Tyckaren

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Av någon outgrundlig anledning blir Eklunds uttalande roligare och roligare att plocka fram, för varje nytt exempel på D3:ans storhet som vi serveras.

Gå gärna också tillbaka till ~s.40 och kolla in hans frenetiska försvar för sitt uttalande -- liksom bemötandet av min ståndpunkt att ISO 25600 absolut var användbart i vissa situationer.
______________________________________________

Å andra sidan har han ju varit ganska tyst i si sådär 60sidor eller mer:)

Hälsningar

Adam
 

Niklas H.

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Av någon outgrundlig anledning blir Eklunds uttalande roligare och roligare att plocka fram, för varje nytt exempel på D3:ans storhet som vi serveras.

Gå gärna också tillbaka till ~s.40 och kolla in hans frenetiska försvar för sitt uttalande -- liksom bemötandet av min ståndpunkt att ISO 25600 absolut var användbart i vissa situationer.
Oh, ett "vad var det jag sa"-inlägg är ju alltid uppfriskande och väldigt, väldigt givande för debatten!

I vilket fall så har ju D3:an visat sig tämligen användbar när ljuset sviktar.
Kändisarna runt Stureplan och Hollywood Hills sitter och darrar, nu fins det ingenstans att gömma sig!

Tack Tore, fina exempel på vad kameran kan användas till om man ser till bilden i första hand och pixeln i andra.
 

Teodorian

Aktiv medlem
ISO 25600 i färg

ISO 25600 kan gå bra även i färg. Bild från igår tagen i skenet av flera levande ljus med D3, 105/2.8 VR, f3.3, 1/30 s, ISO 25600, konverterad i View NX med -0.2 EV. Ingen skärpning eller brusreduktion i kameran och ingen annan bildbehandling.
 

Bilagor

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. det syns inget brus alls i 100% -crop på iso 25600..
Det kan nog jag uppleva aningen "disturbing" eftersom jag förstår att så inte är fallet.
 

keckax

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Hm.. det syns inget brus alls i 100% -crop på iso 25600..
Det kan nog jag uppleva aningen "disturbing" eftersom jag förstår att så inte är fallet.
Dessutom lite taskig detaljupplösning.
Är där rätt så mycket brusredusering måhända?

/K
 

jorgene

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Hm.. det syns inget brus alls i 100% -crop på iso 25600..
Det kan nog jag uppleva aningen "disturbing" eftersom jag förstår att så inte är fallet.
Detta är ingen 100% crop, det är ett ganska stort utsnitt ur bilden i posten före. Och anledningen till att du känner dig lite "störd", är förmodligen vanan på forum som dessa att allt skall granskas i 100%. Det behovet föreligger ytterst sällan om man t.ex. är pressfotograf; då är det utsnitt i stil med dessa som ofta är aktuella (i detta fall motsvarande ~A4 på min skärm). Och då -- som du själv konstaterade -- upplever man inget brus, ens på 25600 ISO.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Tja, i 100% ser det ju inte allt för vackert ut, men det vore väl konstigt annars. Bilden ser ju annars ut att vara fullt användbar för även mer krävande ändamål än publicering i dagspress.

Ska bli kul att se bilder när fotografen utnyttjat ljuskänsligheten "på riktigt" och inte bara för testbilder, som väl är det vi sett mest överallt hittills.
 

Teodorian

Aktiv medlem
AFE skrev:
Tja, i 100% ser det ju inte allt för vackert ut, men det vore väl konstigt annars. Bilden ser ju annars ut att vara fullt användbar för även mer krävande ändamål än publicering i dagspress.

Ska bli kul att se bilder när fotografen utnyttjat ljuskänsligheten "på riktigt" och inte bara för testbilder, som väl är det vi sett mest överallt hittills.
Att tänka på är att den aktuella bilden är ett macrofoto med kort skärpedjup och att bruset blir mest synligt i just oskärpeområden. Jag skall testa att sätta kameran på stativ och ta en bild på ISO 25600 och f8-f16 för att få rejält med skärpedjup för att se vilket resultat det ger.
 
ANNONS