Annons

Hjälp! Stadsfoton (Projektarbete)

Produkter
(logga in för att koppla)

celstai

Ny medlem
Hejsan!
Jag håller just nu på med ett projektarbete som jag gör eftersom jag går sista året på gymnasiet. Mitt projekt går ut på att göra en fotobok över staden Umeå.

Och då skulle jag behöva eran hjälp och era åsikter!


Frågor som jag behöver hjälp och tips med:

Hur kan man genom foton illustrera en stad på bästa och estetiskt snyggaste sätt?

Vad bör bilderna illustrera? Byggnader, broar och konstruktioner, statyer, naturgrejer, lokal subkultur, invånarna, vissa saker som är representativa för staden, osv?

Vilken stämning bör det vara i bilderna? Bör de vara mörka/ljusa eller blandat?

Bör fotona vara i färg, svartvitt eller blandat?


Jag är extremt tacksam för svar! Och helst så snabbt som möjligt. :)

//Anna
 

perstromgren

Aktiv medlem
Gå till stadsbiblioteket i Umeå, och titta igenom några av de fotoböcker som redan finns, då får du inspiration. Sedan måste du få till en egen touch på resultatet, förstås.

Personligen föredrar jag svartvitt, men det är bara en smaksak. Kom ihåg att variera skalan och innehållet: folk , dörrhandtag, torg-kommers och byggnader måste blandas för att helheten ska bli bra.

Lycka till!

Per.
 

celstai

Ny medlem
Yes, det hade jag tänkt göra. :3

Jag håller med, en blandning är nog det bästa. Tack för din åsikt!
Men tycker du att jag bör ha svartvitt helt igenom då eller blandat? Tycker du att jag ska ha antingen eller, eller blanda?

Blanda kanske blir lite osammanhängande?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Yes, det hade jag tänkt göra. :3

Jag håller med, en blandning är nog det bästa. Tack för din åsikt!
Men tycker du att jag bör ha svartvitt helt igenom då eller blandat?
Jag skulle föredra svartvitt genomgående med något enstaka undantag. Tänk på att bilderna nog bör vara dokumentära, dvs dra inte för mycket i reglagen i Photoshop eller Gimp.

Per.
 

Kijana

Aktiv medlem
Frågor som jag behöver hjälp och tips med:

Hur kan man genom foton illustrera en stad på bästa och estetiskt snyggaste sätt?

Vad bör bilderna illustrera? Byggnader, broar och konstruktioner, statyer, naturgrejer, lokal subkultur, invånarna, vissa saker som är representativa för staden, osv?

Vilken stämning bör det vara i bilderna? Bör de vara mörka/ljusa eller blandat?

Bör fotona vara i färg, svartvitt eller blandat?
Säkert kan man illustrera Umeå på lika många sätt som det finns invånare i sta'n, så hur du än gör blir det väldigt subjektivt. Visst, du kan fotografera kända och offentliga platser i Umeå, Sverker Olofsson och några till personer som exempel på kändisar i Umeå (fast Sverker bor väl kvar i Vännäs, va?), men det är ju inte säkert att någon annan skulle ha gått till väga på det sättet. Som sagt, det blir hur som helst subjektivt, ett personligt urval.
Föreslår därför att du ställer dig frågan vad som för dig gör Umeå till vad det är. Är det fotbollslaget? Högskolan med studenterna? Älvens väg genom staden, eller snarare stadens uppbyggnad längs älven? Björkalléerna?
Vad du och dina kompisar gör i skola och på fritid kan säga lika mycket om Umeå som någonting annat av det som räknats upp.
Utgår du från dig själv på det sättet tror jag att resten ger sig själv med stämning och färg/gråskala i bilderna. För det sistnämnda tror jag att du ska hålla dig till antingen färg eller svartvitt, då känns nog slutresultatet mer sammanhållet än splittrat.

Lycka till!
 
ANNONS