Annons

Crimson Färghantering, "Assign Profile"

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Hej. Ska i dagarna skicka efter lite bilder från Crimson. Har dock lite problem angående färgerna i bilderna. Vill att pappersbilderna ska vara så lika på dom på skärmen som möjligt å undrar därför lite hur man ska använda "Assign Profile" som Crimson ger ut sin variant av. Ska man lägga in den "profilen" å sedan redigera tills det ser bra ut, eller är det endast för förhandsgranskning av bilderna? Är lite kluven hur jag ska göra, å brukar ju bädda in mina profiler men läser Crimson av dessa? Men det ser väldigt matta ut med Crimson's variant av "Assign Profile" å skulle helst ge bilderna lite mer "punch" då det i stort sätt ändras helt å hållet å blir ganska färglösa.

Iallafall testat å förstärkt dom i Crimson profilen , men färgerna grötar ju ihop sig när man sparar utan denna lite bleka "profil".

Så är lite kluven hur jag ska göra för att det ska se bra ut, är lite av en vetenskap detta...

Tack på förhand / Karl
 

atotowi

Aktiv medlem
Har du läst på deras mesida om färghantering?
http://www.frontweb.se/prefix/7IhX882QyX4pgt

Du använder den profilen för att "softproofa" (förhandsgranska) bilderna i PS.

En förutsättning för att detta ska fungera är att du har en kalibrerad skärm.

Så om du har ett original som du vill printa ut hos crimson gör du följande.
Öppna bilden och kontrollera att du har en bra arbetsrymd t ex AdobeRGB
Edit->Convert to profile och kontrollera Source Space / Profile.
Om den inte är AdobeRGB eller ProphotoRGB är mitt förslag att du konverterar till AdobeRGB först.
sRGB är en ganska liten färgrymd ooch skrivaren klarar mer än det så du får inte med riktigt alla nyanser du kan få om du använder den.
Konverterade du färgprofil kanske bilden ser lite annorlunda ut och du kan vilja justera den en aning.

Spara bilden med Spara som/Save as och bädda in arbetsprofilen.

Välj View-ProofSet up->Custom väljer du Crimson_fotopapper_xxxxxx där xxxx är ett datum när profilen skapades av Crimson. Ladda alltid hem deras profil på nytt innan du skickar in bilderna för bästa resultat.

Öpnna originalbilden och välj Window->Arramge->Tile horizontaly/Vertically Fönster,Arrangera-Horisontalt/Vertikalt.
Nu har du ett före och en efter utskrift. Så nu är det bara att justera färger kontrast etc för ett så lika resultat som möjligt.

Spara bilden och skicka in Crimson kopian för utskrift.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Tack för ett välformulrat svar. Tror jag har ganska bra koll på detta nu.

Synd att man inte kan spara med sin egen "kalibrering" så att skrivaren vet hur jag ser bilderna på min skärm, men detta kanske är lite basic. Adobe RGB använder jag så långt som möjligt, dock har jag ett problem eftersom jag använder ett "Kelby trick" med färgerna, som går via Lab color å ändring i curvor i det läget för att höja mättnaden, antar att assignprofile återställs då?

Skulle nsätan gärna vilja ha Assagin profile så tidigt som i RAW konverteraren, alla färger tappar så himla mkt i tryck tyvärr, å RAW är ju inte lika känsligt för stora justeringar.

Well med åren lär man väl sig detta med färghantering:)
 

stefohl

Aktiv medlem
Allemyr skrev:
Tack för ett välformulrat svar. Tror jag har ganska bra koll på detta nu.

Synd att man inte kan spara med sin egen "kalibrering" så att skrivaren vet hur jag ser bilderna på min skärm, men detta kanske är lite basic. Adobe RGB använder jag så långt som möjligt, dock har jag ett problem eftersom jag använder ett "Kelby trick" med färgerna, som går via Lab color å ändring i curvor i det läget för att höja mättnaden, antar att assignprofile återställs då?

Skulle nsätan gärna vilja ha Assagin profile så tidigt som i RAW konverteraren, alla färger tappar så himla mkt i tryck tyvärr, å RAW är ju inte lika känsligt för stora justeringar.

Well med åren lär man väl sig detta med färghantering:)
Tycker inte det verkar som du har någon större koll på detta. Blanda inte in Tilldela profil (Assign profile) i ett normalt arbetsflöde. Du ska bara tilldela en profil när du vet att den profil som används i bildfilen är felaktig eller när det saknas en profil. Ett exempel när du kan använda Tilldela profil är när du tar hem bilder från nätet som inte innehåller en profil. Då kan du tilldela sRGB som profil och antagligen få en mer korrekt färgvisning.

I ett normalt flöde, som t ex om du går från Lab till RGB, så använder du funktionen Konvertera till profil. Du vill alltså räkna om färgvärdena från en färgmodell till en annan. Skickar du bilder till ett labb som vill att du ska skicka bilder med deras profil använder du Konvertera till profil.

Crimson vill att du skickar bilderna i färgrymden Adobe RGB och deras profil är bara för softproofing. Lägg in profilen och gå in under Korrekturinställningar > Egen (Proof Setup > Custom). Då ser du hur din bild kommer att se ut efter utskrift.

Stefan
 

Allemyr

Aktiv medlem
stefohl skrev:

Crimson vill att du skickar bilderna i färgrymden Adobe RGB och deras profil är bara för softproofing. Lägg in profilen och gå in under Korrekturinställningar > Egen (Proof Setup > Custom). Då ser du hur din bild kommer att se ut efter utskrift.

Stefan
Jo det är väl så att jag bara är i början av å ha riktigt bra kontroll på färgerna i bilderna till utskrift.

Brukar dock konvertera på det sätt som du beskriver efterosm det blir sRGB i annat fall.

Men det sista du skriver det är där problemen börjar för mig. Efter att jag tilldelat crimson's profil, så ser bilden väldigt annorlunda ut å den gröna färgen i lövverk mattas av ganska mkt till mer gult, där börjar min redigering för att ge tillbaks trycket i bilderna.

Men om jag förstår dig rätt är detta onödigt, å det kommer se bra ut ända även om jag skickar in det i Adobe RGB, utan min sista redigering?
 

stefohl

Aktiv medlem
Allemyr skrev:
Brukar dock konvertera på det sätt som du beskriver efterosm det blir sRGB i annat fall.

Då har du någon felaktig inställning om det blir sRGB. Använd inte funktionen Läge > RGB utan gå till Konvertera till profil och välj vilken profil du vill till.

Stefan
 

Allemyr

Aktiv medlem
Hej igen.

Convert to Profile är ju som du säger det bästa.

Det som gjort det krångligt är att jag har ett trick för att förstärka färgerna som går via Lab Color, men det kan vi lämna åt sidan, å kan istället ändra via hue/saturation.

Hela felet som jag tidigare gjort som du även nämner är att jag blandar in Assign-profile, vilket jag alltså inte behöver göra. När jag gör det hur som helst så skiljer sig bilderna markant. Å är kanske där jag gjort det svårt för mig själv. Tony's tips var bra, tackar för det, View-ProofSet up->Custom, när jag förhandsgranskar det sida vid sida är det nu väldigt mkt mindre skillnad bilderna emellan.

Så för att klar göra för mig själv, assign profile har ingenting med softprof/förhandsvisning att göra egentligen, om man vill se resultat efter utskrift?

Tack för att ni tog er tid iallafall, å hoppas att jag är på rätt spår nu:)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Känns som du inte är helt på banan eller så läser jag fel.

Du skall använda adobeRGB hela tiden, även på den som går till Crimson, som tidigare svar, börja med att försäkra dig om detta och bli där.

Du skall använda Crimson som en betraktningsprofil o Proof
Då kan du nämligen justera tillbaka de ändringar som deras maskin o papper skapar och se där det inte går, tex knallrött eller supergrönt. DVS kompencera för ett kommande "fel"

http://roine.nu/ps_cs_quick_ref.pdf
Där har jag beskrivit softproof i bilder.

Roine
 

Allemyr

Aktiv medlem
Att spara i å använda Adobe RGB gör jag från RAW konverteringen.

Men jag kan absolut läsa lite till om softprof, tack för länken...
 

Torun

Aktiv medlem
Hoppar in i den här tråden som handlar om samma sak..

Jag har bilder utskrivna hos Crimson - de är för mörka och trista i färgerna flera av dem. Jag har alltså facit framför mig. Jag skall nu försöka få det bättre genom att använda Crimsons icc-profil fotopapper.icc. Jag jobbar normalt med gimp men där strular profilen så jag måste använda PS som jag aldrig använt. Jag har skärm kalibrerad med Huey Pro.

Jag har hittat Roines vägledning och lyckas få skillnad mellan att visa med korrekturfärg eller utan, men skillnaden blir inte densamma som på mina bilder! Ibland blir bilden på skärmen ljusare istället för mörkare, som ju Crimsons utskrifter i regel är.

Är det någon inställning jag missat? Inte lätt att svara på, det förstår jag, men kan någon säga vad jag skall ha för inställning under redigera - färginställningar? Allmän användning - egen - bildskärmsfärg eller vad?

Funderar på om jag kan ändra under visa - korrekturinställningar - egen för varje bild så att den ser blir så lik den utskriften jag har från Crimson, och sedan justera bilden så att den blir så lik originalet som möjligt. Verkar inte vara någon inställning som passar för alla bilderna.
 

stefohl

Aktiv medlem
Funderar på om jag kan ändra under visa - korrekturinställningar - egen för varje bild så att den ser blir så lik den utskriften jag har från Crimson, och sedan justera bilden så att den blir så lik originalet som möjligt. Verkar inte vara någon inställning som passar för alla bilderna.
Att få bilden på skärmen och utskrift att matcha varandra är rätt svårt. Ett villkor som oftast saknas är ett bra betraktningsljus, ett ljus som gör att skärmens ljus stämmer överens med det ljus som du ser utskriften i.

De allra flesta ser på sina bilder under alldeles för svagt ljus och de tycker då att utskrifterna är mörkare än vad skärmbilden visar. Sedan är det ju viktigt att skärmen kalibreras så att den matchar inställningsljusets karaktär.

Stefan
 

Björn_

Aktiv medlem
Hej,

Jag får som många andra mörkare utskrifter från crimson än vad jag ser på min skärm. Om jag förstått det hela rätt så har detta mindre att göra med färgprofiler och mer med vad jag har för ljus/ljusstyrka på skärmen?
Det låter ju logiskt i och för sig. Skulle en Huey-kalibrator hjälpa mig me det problemet?

Enligt produkt informationen

"Huey är en liten skärmkalibrator särskilt utvecklad för foto-entusiaster och datoranvändare som vill ha kontroll över färgerna på skärmen. Varje enskilt paket innehåller ett verktyg för färgmätning (colorimeter för färg) med omgivande mätningsmöjligheter, och mjukvara för skärmkalibrering. Lättanvänt direkt ur lådan, färgkorrigerar den din skärm efter rummets belysning (uppdaterar automatiskt från var tionde sekund) och efter din personliga smak för korrekt återgivning i alla lägen."

Det står ju att den "färgkorrigerar" efter rummets belysning, men det kanske inte hjälper mot "mörkheten" jag upplever från beställda bilder?

På en skärm på jobbet ser mina bilder mer ut som de gör från crimson... (sno den skärmen och sätta min på jobbet istället ;-)

Nä, såklart inte, men skall jag bara dra ner på stryrkan på skärmen hemma? (men då ser jag dåligt)
Eller köpa ny belysning hemma kanske?

//Björn
 

johanlind

Aktiv medlem
Har du en välkalibrerad skärm och kör med AdobeRGB genom hela processen kommer printen vara som bilden på skärmen (jag antar så klart att du inte använder något av Crimsons alternativa filter).

MEN, om du är osäker tycker jag du ska skicka prova först genom att printa en mindre version av bilden. Billigt test för att garantera att du inte står med dyra printar som du är missnöjd med.

Som Stefan sade - titta sen på den bilderna med dagsljuslampa i en neutral miljö och jämför med skärmen.

Lycka till!
/Johan

Edit: Fixade lite skamsen särskrivning :)
 
Senast ändrad:

Björn_

Aktiv medlem
Tack för svaret,

Jag har kalibrerat med calibrize (tror det hette så) men man kanske måste har något bättre ?

Mörkheten jag upplever har väl inte så mycket med vilken profil jag använder (jag använder Adobe) ?

Den kanske är så att jag skall skaffa bättre belysning hemma vid datorn helt enkelt. På jobbet har jag ett stort fönster med dagsljus som strömmar in, så det kanske gör att bilderna är "mer lika" crimson.

När jag hänger upp bilder på väggen så har jag ju ingen direkt dagsbelysning på dem ändå, vilket gör att de blir mörka (onödigt mörka) ändå.

Mvh
Björn
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för svaret,

Jag har kalibrerat med calibrize (tror det hette så) men man kanske måste har något bättre ?

Mörkheten jag upplever har väl inte så mycket med vilken profil jag använder (jag använder Adobe) ?

Den kanske är så att jag skall skaffa bättre belysning hemma vid datorn helt enkelt. På jobbet har jag ett stort fönster med dagsljus som strömmar in, så det kanske gör att bilderna är "mer lika" crimson.

När jag hänger upp bilder på väggen så har jag ju ingen direkt dagsbelysning på dem ändå, vilket gör att de blir mörka (onödigt mörka) ändå.

Mvh
Björn
calibrize är ett program som bygger på att du ser på skärmen och försöker ställa in den korrekt, vilket är mer eller mindre omöjligt att få till en riktigt bra kalibrering. Och vet du att du ska ha dina bilder på ett bestämt ställe med en bestämd belysning så ska du naturligtvis korrigera bilderna så att de ser bra ut i den belysningen. Men om du inte vet hur bilderna ska visas finns det en standard som säger att bilden ska belysas av dagsljusbelysning med en intensitet på 500 lux.

Stefan
 

fafner

Aktiv medlem
Testbild

Skriv ut en testbild (via Crimson förstås) använd senan Crimsons profil och kolla om softprofen stämmer med den utskrivna, gör den inte de så justera/kalibrera skärmen så de matchar. Jag gjorde så och det funkar tillräckligt bra för att jag skall bli nöjd, är inte så sugen att köpa en kalibratorpryl...
 

Svedje

Aktiv medlem
Gör ett inhopp i den här (för gamla?) tråden i hopp om svar gärna från Stefan Ohlson, eller någon annan kunnig när det gäller färghantering.

Jag har skaffat en ny bildskärm med inbyggd kalibrering. Tänkte eventuellt använda mig av Crimsons fotobokstjänst och har därför beställt ett provtryck. Filerna till provtrycket har jag sparat i Adobe RGB och bäddat in den färgrymden. Jag har ju läst att Crimsons labb kan hantera den färgrymden. När jag nu fått provtrycket visar det sig att bilderna är mattare i färgerna och något murrigare än vad jag hoppats på.

När jag softproofar (heter det så?) filerna i s-RGB liknar de ganska exakt provtrycket. Har också laddat hem Crimsons profil för fotopapper och jämfört den profilen med Adobe RGB profilen. Jag vet inte om det framgår av skärmdumparna som jag bifogar, men på min skärm är skillnaden ännu tydligare till nackdel för Crimsons profil.

Så till min fråga: Hur ska jag göra för att få bilderna som jag vill ha dem så effektivt som möjligt? Kan det vara så illa att jag efter en grovredigering måste granska varje bild mot Crimsons färgprofil och ändra ton och färgmättnad så att den liknar Adobe RGB? Eller finns det ett smartare sätt?

Hur som helst tycker jag det är missvisande när bland annat Moderskeppet i sin kurs om färghantering påstår att man tryggt kan bädda in Adobe RGB i sina filer så blir bilderna bra. För egentligen handlar det ju om att man också måste ha tillgång till fotolabbets egna profiler och bildbehandla utifrån dessa. Eller är jag helt ute och cyklar..?
 

Bilagor

ANNONS