Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge förväntas min EOS fungera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Min Electrolux diskmaskin slutade värma vattnet efter ca två och ett halvt år (ja just det strax efter garantin...).
Reklamationsrätten är numera tre år. Själv har jag en digital-tv-box där en kondensator gav upp två veckor före treårsdagen. Comhem visste exakt vad jag pratade om när jag ringde och fixade det ganska vanliga felet på en dryg vecka. Helt utan kostnad för mig.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Tja, det beror ju på hur man använder sakerna också - men efter 5 år så är det bara bonus om sakerna fortfarande fungerar och använder man dem regelbundet så är man också uppe i LD50 på slutaren också så räknar man in olyckor så tror jag att färre än 50% av hårt använda hus fungerar felfritt efter 5 år. Sen kan man givetvis om man inte använder sakerna få dem att hålla uppåt en 15 år även för digital hus - lite tveksamhet för åldrig av slutaren och att det blir svårt att hitta nya batterier till en så gammal kamera, men skall vara sådan så är min äldsta digitalkamera 13 år nu och fungerar fortfarande, men å andra sidan testar jag den bara en gång per år så det är inget annat än åldern som sliter på den.
1. Nu skrev du 3-5 år och inte efter 5 år.

2. Kameran var inte hårt använd som du nu pratar om heller.

3.Om slutaren behövs bytas så är det bara att göra det sen fungerar kameran ändå. Hur länge slutaren håller är något helt annant än kamerans livslängd.

4. Alla mina kameror används ganska mycket. Och flera av dem tar minst 10-15 tusen bilder om året Och det har aldrig varit problem att hitta batterier till dem oavsett ålder. Och det är det heller inte till hans kamera som startade tråden. Eller andra Canon DSLR hus
 

800GS

Medlem
Fick följande svar från Canon:

"Som konsument är du skyddad för ursprungliga fel upp till tre år efter
inköp enligt konsumentköplagen. Vi håller reservdelar upp till 7 år efter
produktens säljstopp.

Om du hävdar ett ursprungligt fel skall detta ske vid inlämnadet av
produkten, om inte detta görs så utförs ingen direkt utredning av
felorsaken. Vad jag kan se på teknikerns rapport så anges endast att
mainboard är felaktigt och behöver bytas. Orsaken till felaktigt mainboard
kan vara flera, t ex en strömspik från usb-porten på datorn, fuktskador
eller andra yttre variabler.

Canon ger ett års garanti, och sedan är du täckt av konsumentköplagen som
jag nämnde ovan. Vid speciella tillfällen så lämnar vi längre garantier då
vi identifierat tillverkningsfel eller liknande. För EOS 400D finns inga
sådana identifierade."
 

kristinf

Avslutat medlemskap
Hej, har också en 400d som har börjat krångla lite i somras. Inköpt våren 2008. Jag behåller den ett tag till men kommer inte kosta på den några reparationer el dyl, utan satsar då på ny kamera när jag tröttnar på strulet. För den höga summan du skulle betala för att få den lagad så kommer du rätt långt på en ny kamera med bättre prestanda och nyare känsla. Vet inte vad man kan räkna som "normal" ålder, men helt klart är ju att äldre (analoga) kameror höll längre än vad digitala verkar göra. Jag skulle inte tjafsa om det utan bara acceptera läget. Jag har skött min kamera jätteväl och ändå kommer problem, tror det är elektroniken som är lite "sliten" typ...
 

pacc

Aktiv medlem
Det är väl tråkigt / otur om elektronik går sönder,
själv hoppas jag att min 400d lever 10000 bilder till eller att slutaren används tills den dör för sin nya ägare - det går ju inte att jämföra med analoga som inte jobbade lika hårt...

Jag håller med de som säger att man borde räkna med 5 år för en kamera, och att canon generellt borde fixa det enkelt. En mobiltelefon tycker jag känns sliten och äcklig efter 2 år.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det är väl tråkigt / otur om elektronik går sönder,
själv hoppas jag att min 400d lever 10000 bilder till eller att slutaren används tills den dör för sin nya ägare - det går ju inte att jämföra med analoga som inte jobbade lika hårt...

Jag håller med de som säger att man borde räkna med 5 år för en kamera, och att canon generellt borde fixa det enkelt. En mobiltelefon tycker jag känns sliten och äcklig efter 2 år.
Vad gör du med den för att den ska bli äcklig :) För vid normalt användande så blir den inte det. Eller har du en extrem produktion av öron-vax som du kletar ner mobilen med :)
 

Ingju

Aktiv medlem
Min fru har/hade en Konica C35 från 1975 och tills nu, jo den fungerar än men har tagits ur tjänst, utbytt mor en enkel PowerShot. Problemet är att batterierna till C35:an inte längre finns att köpa. Därimot så blev inte mina båda Konica FT1 så gamla, de slutade att blända ner och felet återkom efter rep. Allt var nu inte bättre förr, men mina EOS för film fungerar bara jag sätter i batterier o film. jag köpte också en gammal Zeiss Kontaflex den behöver inga batterier och när jag kommer mig för ska jag skaffa en filmrulle och testa den, jag tror att den funkar. Långt från EOS Digital - men en fingervisning, ju enklare desto mindre kan krångla och ju mer komplicerat desto mer kan gå sönder.
 
ANNONS