Annons

Canon Eos 450D startar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias.r93

Medlem
Hej, har inte användt min Canon Eos 450D på ett tag. och idag när jag skulle ta fram den startade den inte. Testade att ladda batteriet, men inget hände. Någon som vet vad som hänt och möjligen hur man fixar det?
Har funkat problemfritt innan.

Mvh
 

sadropol

Aktiv medlem
Du får nog fundera på om du kan ha gjort något annorlunda...
Om du bytt minneskort så kika in i minneskortssockeln, se om några pinnar ser ut att vara kortslutna.
Om batteriet verkade ta laddning av laddaren så är det förmodligen ok, men har du en multimeter kan du ju se om det har en rimlig spänning.
 

mattias.r93

Medlem
Du får nog fundera på om du kan ha gjort något annorlunda...
Om du bytt minneskort så kika in i minneskortssockeln, se om några pinnar ser ut att vara kortslutna.
Om batteriet verkade ta laddning av laddaren så är det förmodligen ok, men har du en multimeter kan du ju se om det har en rimlig spänning.
Har inte bytt ut någon ting, och batteriet var på laddaren från början rött, sen lös det grönt som det ska...
 

Lars_E

Aktiv medlem
Stendöd?
Om du slår på kameran, trycker ner avtryckaren till hälften och tittar i sköaren.
Ser du nånting i nederkant då?
ISO, slutartider mm alltså.
 

wfrank

Aktiv medlem
Skrapa/böj lite på batteriblecken kanske? Men multimetertipset är bra, har du ingen själv låna av granne. Låter ju som kameran inte får nån kräm.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ett hett tips är att använda sina prylar ibland. Låt inte digitalkameror, mp3spelare etc. ligga i många månader utan att användas. Ta några bilder ibland och håll alla batterier fulladdade helst. Åven analoga kameror mår bra av några skott ibland. Lämna helst slutaren ospänd om det går.
 

mattias.r93

Medlem
Ett hett tips är att använda sina prylar ibland. Låt inte digitalkameror, mp3spelare etc. ligga i många månader utan att användas. Ta några bilder ibland och håll alla batterier fulladdade helst. Åven analoga kameror mår bra av några skott ibland. Lämna helst slutaren ospänd om det går.
ok ska tänka på det,
men hur gör man för att lämna slutaren ospänd??
 

mattias.r93

Medlem
..

Pratade med Canon som sa att jag skulle låna ett batteri och se om det var felet.
fick testa en kompis 450d idag (som fungerar). Testade hennes batteri i min kamera. Men startar inte.

Testar mitt batteri i hennes = fungerar inte heller. Är det helt fel på både kamera och batteri eller?
Något tips, måste få igång kameran så fort som möjligt.

mvh
 

peolund

Aktiv medlem
Pratade med Canon som sa att jag skulle låna ett batteri och se om det var felet.
fick testa en kompis 450d idag (som fungerar). Testade hennes batteri i min kamera. Men startar inte.

Testar mitt batteri i hennes = fungerar inte heller. Är det helt fel på både kamera och batteri eller?
Något tips, måste få igång kameran så fort som möjligt.

mvh
Isåfall är det ju kontakt fel. Både batteri och kamera har oxiderat ihop. Tvätta rent med en seriös cleaner och definitivt inget sandpapper!
 

Mitcho

Aktiv medlem
En tops kanske kan göra jobbet. Jag skulle kört på någon oxid-rengörare och även kontaktskydd går att köpa på typ "sprayburk" på bilbutiker, brukar funka kalas. Biltemas oxidcleaner kan jag rekomendera.
Kostar väl en hundring för att köpa båda burkar. Spruta först cleanern på topsen, rengör noggrant snurra på topsen och dra den fram och tillbaka över och mellan blecken så gott det går.

Sen kan du ju vänta en stund och sedan dra på lite kontaktskydd med samma metod (kanske heter oxidskydd). Spruta i alla fall inte rakt in på kontakterna, det kan skada kameran, men inte så stor risk i och för sig, jag har bokstavligen dränk ner flera kretskort/slutsteg med oxidrengöring och det har aldrig skapat några problem, det dunstar ju bort rätt omgående.
Är i alla fall inte värt risken att förstöra något genom att spruta in i så pass "fin elektronik" så som en kamera.


Men låter konstigt att den kan ha oxiderat om den varit inomhus... fukt letar sig gärna inte in annars. Om du nu inte var utomhus i regn eller snöväder när du fotade senast.
 
ANNONS