Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klunkande nikkor AF-S 50mm 1,8G

Produkter
(logga in för att koppla)

warmiz

Aktiv medlem
Packade idag upp det Nikkor 50mm som följde med min D7100 vid köpet.
Reagerade på att det "klunkar" om man skakar lite försiktigt på det, vilket inte mitt exakt likadana 1,5 år gamla objektiv gör. Känns som att något är löst, eller iaf inte helt stabilt...

Har tagit några testbilder och inte sett nåt uppenbart konstigt med dessa.

Vad är det som kan låta så? Nåt jag ska hålla uppsikt på lr ska jag rent av skicka tillbaka objektivet?

mvh Eric
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Packade idag upp det Nikkor 50mm som följde med min D7100 vid köpet.
Reagerade på att det "klunkar" om man skakar lite försiktigt på det, vilket inte mitt exakt likadana 1,5 år gamla objektiv gör. Känns som att något är löst, eller iaf inte helt stabilt...

Har tagit några testbilder och inte sett nåt uppenbart konstigt med dessa.

Vad är det som kan låta så? Nåt jag ska hålla uppsikt på lr ska jag rent av skicka tillbaka objektivet?

mvh Eric
Jag ger i vanliga fall inte mycket för Ken Rockwell (tycker ärligt talat att han skriver väldigt mycket strunt) men han har nog svar på din fråga:

I hans test av ditt objektiv (http://kenrockwell.com/nikon/50mm-f18-g.htm) framgår följande:
Noises When Shaken: Mild clunking.

Så det är nog fullt normalt så länge det verkar fungera som det ska.
 

warmiz

Aktiv medlem
Ja det låter ju troligt att det är samma fenomen! Lite tråkigt men det är väl förlåtet sålänge det är ok optiskt antar jag..

Mvh Eric
 
ANNONS