Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 540FGZ laddar inte upp lampan

Produkter
(logga in för att koppla)

Can0n

Medlem
Jag använde blixten och fotograferade för ca 1 vecka sedan och då fungerade den med ca 10 kort för att sedan sluta ladda upp lampan. Man ser allting i LCD displayen och allt annat funkar som det ska. Jag har testat med andra batterier.

När jag startar den nu hörs något ljud från lampan (antar jag). Ljudet är ett typ av väldigt lågt klickljud.

Min teori är att lampan har gått sönder men det låter extremt, eller? Hur lång tid brukar en blixtlampa klara sig?
Blixten är ungefär 5 år gammal och inte använd jättemycket.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Lampan måste vara en lysdiod. Det användes liknande lampor redan på 60 talet i blixtar. En lysdiod håller normalt längre än blixten/ bilen/ stereon eller vad den finns i. Jag gissar att den inte får ström, kanske pga en lödning. En lysdiod är billig, men den måste vara för ungefär rätt spänning.
Annars är lampan bara en indikering av att kondensatorn har laddats upp till kanske 60-80%, man kan gå efter ljudet istället ...
Har du lödpenna (lödkolv), så kan du skruva isär blixten ( tror det är phillips skruvar, troligen 0 eller 00) och löda fast om det är felet. Passa dig för kondensatorn (högspänning), ladda blixten och utlös den manuellt på full effekt och kortslut gärna kondensatorn när du plockat isär.

Funderade lite på "klick-ljudet" och du kanske har lösningen här:
http://www.pentaxforums.com/forums/125-flashes-lighting-studio/199906-af-540-fgz-not-charging-its-own.html
 
ANNONS