Annons

Hur får man tag på bilarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Irouza

Medlem
Hej,

Jag har en fråga, hur gör ni när ni hittar bilarna att fota? Vad använder ni för utrustning? Bor i Eskilstuna, känner inte så många här då jag inte är härifrån så jag kan inte fråga någon kompis om jag kan låna hans Ferrari eller Charger. Visst har jag en snygg bil, men den är inte en Ferrari utan en Peugeot haha.

Körde förbi Motorcentralen igår, såg att de hade en Svart/orange Mustang, extremt jävla läcker. Är det någon som kollat med bilfirmor om man fått fota bilarna?

Jag har aldrig fotat bilar heller och vill därför pröva på eftersom bilar är ett av mina intressen.

Tacksam för svar!
 

Marteric

Aktiv medlem
Om du inte fotat bilar tidigare skulle jag råda tid till att testa/träna på din egna bil. Hitta lite sköna miljöer och lära dig om ljussättning och redigering (såg själv någon tutorial på youtube i går).
Sen har jag sett fotografer som erbjuder sig fota personers "finare bilar" på div. Bilforum, t.ex. Autolife.se. Kanske kan vara ett alternativ...
Annars kan du besöka något arrangemang, bilträff eller banmöte. Finns massvis om du är beredd att köra en bit...
 

bradfridell

Aktiv medlem
gör som jag, spendera en hel sommar med att åka runt på bilträffar o lär känna folk :). då kan det hända att dom sen kontaktar dig.
och som marteric sa. testträna på din bil. bilfoto är inte så lätt som man tror. man kan inte bara gå fram till en bil o klicka en bild o den blir super bra. kanske efter några års träning.
eller så gör du som en kompis till mig, han brukar ta kameran o åka runt i stockholm o ta kort på alla feta bilar han ser i olika miljöer blir det verkligen då.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Säger som Brad Fridell inte så lätt att fota bilar som man tror . Men mitt tips öva på din egen bil den har du ju tillgång till dygnets alla timmar .
Men några konstruktiva tips är att . Använd så ren bakgrund som möjligt typ en industri vägg i tegel , plåt el liknande . Fota i olika vinklar en lågt tagen bild ger bilen attityd .
Undvik rent solljus mitt på dagen utan använd kvälls solen el tidigt morgonljus alternativt en halvmulen dag .
Och ett tips på en i mina ögon grym svenska bil fotograf är Patrik Karlsson sök på Facebook efter Kometfoto där kan du få insperation å ser hur du kan använda olika vinklar å bakgrunder
Men som sagt det tar ett tag innan man kommer på dom olika knepen att fota bilar .
Lär mig fortfarande ny knep fast jag fotat bilar till o från i närmare tio år och det är först nu dom senare åren jag börjat få kläm på det .
Men som sagt bästa tipset öva på din egen bil
 

Måns H

Aktiv medlem
Patrik

Patrik Lindgren (finns även här på fs!) är för mig en inspiration då det gäller bilbilder. Hjälpsam också.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
www.garaget.org dyker upp trådar där emellanåt där folk vill ha sina bilar fotade, finns även en tråd där man kan annonsera om att man är frivillig att fotografera. De flesta bilar där är fotade med mobilkamera.
 
ANNONS