Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Darktable importera filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter -

Aktiv medlem
Kan inte öppna/importera filer till DT

Får bara felmeddelande "kan inte läsa filen", vanliga jpg-filer

kan se preview innan import
 

PeterWem

Aktiv medlem
Kan inte öppna/importera filer till DT

Får bara felmeddelande "kan inte läsa filen", vanliga jpg-filer

kan se preview innan import
Ladda upp de beröra jpg-filerna samt xmp-filerna om det bildats några, Google drive eller t.ex. Dropbox. Vilket operativsystem och vilken version har du?

Några av utvecklarna håller till hos discuss.pixls.us
Man brukar få snabba svar där. Nästa gång jag har tillfället att öppna darktable är i morgon eftermiddag.
 

Peter -

Aktiv medlem
Ladda upp de beröra jpg-filerna samt xmp-filerna om det bildats några, Google drive eller t.ex. Dropbox. Vilket operativsystem och vilken version har du?

Några av utvecklarna håller till hos discuss.pixls.us
Man brukar få snabba svar där. Nästa gång jag har tillfället att öppna darktable är i morgon eftermiddag.
Hej
Tack någon på discuss.pixls.us kund ladda upp min fil. Så jag testade med att lägga den på ett usb-min istället och då fungerade det, så externa minne verkar fungera.

På nytt försök från datorn fick jag ett darktable meddelande "error locking database"
"the database lock file contains a pid that seems to be alive in your system:7444

lite kryptiskt för mig
 

fr-gbg

Avslutat medlemskap
För många darktable

Du har förmodligen öppnat och stängt darktable för många gånger i rad. Så själva sessionen inte hinner med ordentligt. Att du har flera darktable igång samtidigt.

error locking database"
"the database lock file contains a pid that seems to be alive in your system:7444

Om du går in i /home/user/.config/darktable bör du hitta en fil som heter database.lock eller nåt liknande.
Den kan du ta bort och stäng ner darktable innan och starta efter det så bör det funka igen.

Du kan också i en terminal testa att skriva " killall darktable" bör blir samma som att ta bort database.lockfilen.
 

Bengt i Lund

Ny medlem
Ett näraliggande importproblem i DT är att vitbalansen inte kan läsas in för NEF-filer och därmed inte kan öppnas/redigeras. Det är enligt utvecklarna en känd bugg men nog inte fixad än. Hände mycket ofta för mig i början. 5-10 bilder per 100.

Har sedan noterat att om SD-kortet formateras i kameran efter att kortet tömts samt att NEF-filerna placeras i en egen katalog i datorn och JPG för sig i en annan (jag kör NEF+JPG inställningen i Nikon D3400) så uppstår felet inte längre. Helt borta. 0 bilder av >1000 så här långt.

Kanske fler som har samma problem.
 
ANNONS