Annons

Uppgradera från 5D mk II till mk IV eller 5DsR

Produkter
(logga in för att koppla)

b-g

Medlem
Jag står i begrepp att uppgradera min 5 m2 till nyare modell frågan är vilken, fotar mest natur, landskap, natt.
Har klarat mig utan wi-fi hittills så jag vet inte fördelarna, vilka övriga för/nackdelar skall jag titta på.
Tackar för synpunkter.
B-g
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Båda kamerorna har olika fördelar som kan vara till nytta för landskap.

5DsR har bättre detaljåtergivning tack vare fler pixlar och ingen utsuddande anti-alias.

5D Mark IV har större dynamiskt omfång. Det blir snyggare när man ljusar upp skuggorna. Med 5DsR får uppljusade mörka partier kraftigare brus och ibland färgstick.

I mitt test av 5D Mark IV kan du ser jämförelser av dynamiskt omfång och och detaljåtergivning mellan kamerorna. Läs testet här.

5DsR bygger på 5D Mark III, men har annan spegelmekanism och sensor. Men i övrigt ganska lik 5D Mark III. Nya Mark IV är modernare, men det är ändå inga enorma skillnader för stillbildsfotografering. Mark IV är en mer kompetent videokamera.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag stod inför ett liknande val, hade 5D mkII och valde mellan 5Dsr och 5D mkIV, och i mitt fall föll valet på 5D mkIV.
I mitt fall kom jag fram till att högre dynamiskt hade högre prioritet än högre upplösning, men då fotar jag inte landskap å andra sidan. Jag laddade hem testbilder i RAW från Dpreview från båda kameramodellerna samt även 5D mkII för att kunna jämföra hur de beter sig i raw-konverteraren.

En sak jag uppskattar med Wifi är att kunna få upp varje bild stort på t ex en ipad för att kunna se kompositionen tydligare på en större skärm jämfört med kamerans skärm. Så om du redan har en ipad kan du ha detta i åtanke.
 

Third eye

Aktiv medlem
Valde Mk4 just för det dynamiska omfånget och är spänd på att få testa.
Dessutom fått för mih att mk4 passar bäst för mig som allround då det spretar välldigt bland motiven :)
Bör få min idag med DHL. Splirrans ny för 22400:)
Både jag och tjejen ser fram emot leveransen :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Köpte 5d mkiv och ett Tamron 24-70/2.8 G2 från E-infinity (tot 30k ca) .
C-log ingår inte och all garanti går mot dem. Viktigt att veta innan köp kanske.
 

martinot

Aktiv medlem
En jättefin kamera (hade också lagt prio på DR framför maxad upplösning, och då är det ett riktigt bra kamerahus) och ett jättetrevligt objektiv (extremt mycket bra bildkvalitet för pengarna och för att vara en zoom).

Grattis! :)
 

b-g

Medlem
Tacksam för er respons det lutar nog åt en mk4 för mig oxå.
finns det några andra risker med att skicka efter utomlands än
avsaknaden av garanti ?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Tacksam för er respons det lutar nog åt en mk4 för mig oxå.
finns det några andra risker med att skicka efter utomlands än
avsaknaden av garanti ?
Även utomlands får du garanti, men det kan blir jobbigare att skicka in kameran för garantireparation och om något annat strular blir det jobbigare att kommunicera. Tänk på att om du handlar utanför EU så tillkommer moms.
 
ANNONS