Annons

Problem med Fotosidans betalningsrutin och Klarna

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har problem med en dubbelfaktura p.g.a. ett troligt systemfel i den betalrutin ni på Fotosidan (White Balance AB) verkar ha outsourcat till Klarna. Det rör Klarnas faktura 51 9102 0260 1296 1281 skapad 9/10.

Bakgrund

Första försöket 9/10

Den 9/10 försökte jag betala en förnyelse av årligt medlemskap hos Fotosidan på 220:-.
Tyvärr fungerade inte det då jag inte kunde kvittera köpet med mobilt bank-ID eftersom jag satt vid en dator.

På datorn använder jag bank-ID på fil och ett gränssnitt för det kunde jag inte hitta.
Tyckte det var märkligt då väl alla inte betalar med telefon ens idag och gav upp.
… men trots att transaktionen aldrig kvitterats med bank-ID (eftersom det ju inte gick) så tyckte Klarnas system uppenbarligen att vi hade ett avtal. Bara det bryter mot alla grundläggande regler för transaktionshanteringar i SQL-databaser (ja jag är gammal systemutvecklare som jobbat mycket med just SQL-databaser)

Jag anser alltså av dessa skäl att jag rent formellt inte har den beställningsöverenskommelse med Klarna som de anser att jag har, då köpet aldrig kunnat genomföras korrekt med Bank-ID och att transaktionen således aldrig avslutats med en ”Commit” - ändå har nu Klarna skickat en betalningspåminnelse som jag fick 4/11 som skulle vara betald 6/11. Detta anser jag vara ett gravt systemfel och så kan ni inte ha det.

Jag meddelar Fotosidan via mail

Efter att jag misslyckas genomföra den affären meddelade jag problemet till Fotosidan, via mail och de tackade via mail för det och meddelade att man skulle kolla på detta – men det har förmodligen inte hänt ännu, för jag har inte fått någon återkoppling än..

Jag gör ett nytt försök 16/10

Den 16/10 gör jag ett nytt försök att betala på Fotosidan och denna gång via den speciella rutin för kortbetalning de har för medlemmar som bor utanför Sverige.
Det funkade finfint och jag betalade med kort direkt och trodde att allt då var Ok och frid och fröjd, eftersom jag såg att medlemskapet uppdaterats.

Men den 4/11 får jag alltså till min stora förvåning en påminnelse från Klarna (daterad 29/10) med en straffavgift ovanpå medlemsavgiften på 60 kronor och jag uppmanas betala en faktura med 280:- senast 6/11 och den visar sig röra den medlemsavgift jag redan betalat på Fotosidan den 16/10.

Jag ringen första gången till Klarna

Pratar först med en ”Frank” om jag inte missminner mig och förklarar allt vilket tar ett bra tag. Han ger mig då en webbadress: ”www.klarna.com/se/mejla-kundservice” så jag kan mejla ett kontoutdrag från min bank och det prövar jag helt utan framgång.
Jag möts då av Klarnas andra systemfel : ”Någonting gick fel” och ”Plötsligt landar 404 flugor i din soppa”. Att jag ringde honom i första rummet berodde inte på att jag behövde någon att prata med utan på att Klarnas webbsida, liksom många andra idag, saknar t.o.m. basala kommunikationsanvisningar såsom mejladress. Så nu har jag hamnat i en ren moment 22 situation - "ni kan bara maila oss via vår mailrutin som lägligt nog inte fungerar (ja jag testade flera gånger).

Jag ringer andra gången till Klarna

… och förklarar allt igen för en Isabella som åtminstone verkar lite vaknare än ”Frank”.
Hon ber mig om transaktionsdatum för min lyckade betalning – som var 16/10.
Hon hittar transaktionen och då tror jag den saken är ur världen – men icke.
Istället landar hon i att JAG måste kontakta Fotosidan och be dem ”makulera” den felaktiga fakturan/beställningen från 9/10. Då frågar jag varför jag ska reda ut Fotosidans och Klarnas dåligt fungerande rutiner och transaktioner.
Det kan väl inte vara kundernas ansvar? Klarnas kund är ju Fotosidan och inte jag. På det fick jag inget svar.

Hon ber mig alltså, trots att hon hittat transaktionen som visar på att jag redan betalat, att skicka in en skärmdump från min bank och jag förklarar för tredje gången att jag försökt mejla men att Klarna (Frank) redan hänvisat till en funktion på deras site som inte heller fungerar.

Var vi hamnade till sist

Isabellan ger mig till slut en enkel ren enkel mailadress (kundservice”klarna.se) som egentligen var det enda jag behövt från första början för att lösa detta. Tänk om jag bara hade kunnat läsa den på Klarnas webbsida direkt, då skulle flera av de timmar jag lagt på detta i går kunnat användas bättre både av Klarna och mig.

Jag mailar så gärna om det kan göra någon glad (även Klarna), så det har jag gjort och bifogat en skärmdump med bevis på en Nordea korttransaktion märkt Klarna *Fotosidan.se" men Klarnas uppfattning är tydligen ändå att det ankommer på mig att kontakta Fotosidan så ni kan "makulera" denna transaktion i erat system.

Jag tycker ni på Fotosidan ska försöka reda ut era bristande betalrutiner med Klarna med hjälp av den info ni nu fått av mig. Se till att man kan betala med Bank-ID på fil om man använder dator, det gör ju exv. bankerna. Klarna kan börja med att skrota webbsidan man tydligen ska använda för mailandet för den fungerade uppenbarligen inte. De kan istället se till att göra som de flesta andra att skriva ut en mailadress på sin webb en mailadress finns tillgänglig på hemsidan direkt, så slipper de en massa onödiga idiotsamtal.

Klarna tyckte som sagt att jag och inte dom skulle meddela er att ni ska makulera den faktura som skapats hos er vid mitt första försök att betala den 9/10. Det rör alltså Klarnas faktura 51 9102 0260 1296 1281. Så nu har jag gjort det också efter att ha lagt ner flera timmar på detta helt i onödan. Jag anser att det är jag som borde skicka Klarna och er en faktura på 3000 spänn för att jag nu under ett par timmar rett ut vad som är fel på era rutiner och det minsta ni kan göra är att se till att ni först löser det här fakturaproblemet och sedan ser till att inte ännu fler inträffar.

Hälsningar

Sten-Åke Sändh
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag lider med dig. :(

Allt med klarna skyr jag som pesten efter att de stolt uttryckt att bästa kunden är en kund som inte betalar.

Hoppas verkligen att allt löser sig till slut och att din tid och trassel kanske kan hjälpa någon annan vid ett annat tillfälle.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag lider med dig. :(

Allt med klarna skyr jag som pesten efter att de stolt uttryckt att bästa kunden är en kund som inte betalar.

Hoppas verkligen att allt löser sig till slut och att din tid och trassel kanske kan hjälpa någon annan vid ett annat tillfälle.
Tack!

Har de sagt det? Det är i så fall rätt stötande att de dessutom är så pass arroganta att de vädrar sin affärsidé för oss och inte bara sina kompisar bland andra företagare.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Klarna är inte intresserade av ett upplägg där folk missar att betala i tid. Det skapar bara irritation som smittar av sig på Klarnas egentliga kunder (handlarna) som får badwill. Dvs vi. Vi är inte ett dugg intresserade av såna här surdegar.

Medlemskapen är löpande och förlängs automatiskt. Detta för att vi skall kunna ge det rätta bästa priset vid varje tillfälle (tidigare kunde vi inte presentera rätt pris för en papper-pren som fick hem en faktura). Eftersom de är löpande så förlänger vi automatiskt och Klarna skapar upp fakturan. Dvs det upplägg som löpande prenumerationer har (tex dagstidningar, spotify, netflix etc). Man kan närsom säga upp den löpande prenumerationen så att de inte förlängs vid nästa tillfälle.

I samband med att förlängningen sker så skickar vi ett "Nu är ditt medlemskap förlängt"-brev och mail från Klarna kommer också med fakturan bifogad men också länk till hur man betalar direkt mot Klarnas tjänst.

Detta skedde 9/10 och ordernummer #150439. Du blev alltså förlängd då och har då Plus till 2020-10-09 och du har en faktura hos Klarna för detta köpet. Information om din prenumerations status beskriver vi här https://whitebalance.zendesk.com/hc/sv/articles/360023215551-Min-prenumeration.

16/10 mailar du till vår kundtjänst med allmänna synpunkter om betalningsprocessen och får ett allmänt svar. Det fanns inget i ditt mail som antydde att du önskade återkoppling på din feedback. Därför är ärendet stängt. Vi uppfattade inte heller att du vill stoppa #150439 fakturan som då ligger aktiv hos Klarna.

Klarnas faktura ligger alltså med i mailet från dem och innehåller deras bankgiro etc. De har också en länk som man kan betala direkt, men fakturabetalning via den egna banken går lika bra https://www.klarna.com/se/kundservice/hur-skickas-min-faktura/

Man kan även använda Klarnas app (som dock kräver mobilt bankID) likaså verkar Klarna inte stödja BankID på fil för inloggning i deras portal.

För att medlemmar med löpande prenumeration inte skall råka köpa en prenumeration uppepå den löpande så ser man inga produkter att köpa i butiken som löpande Plus-medlem. Däremot så har vi en special för de som ligger via utlandet eller vill betala med Paypal. På den sidan kan man köpa ett klassiskt års-prenumeration. Du hittar till den sidan 16/10 och beställer där ett nytt Plus-medlemskap med ordern #150651. Du har nu Plus till 2021-10-08, och två fakturor hos Klarna.

Jag summerar till detta:

- allt rullade på korrekt men när du inte kunde betala med BankID på fil via länken och missade att fakturan låg bifogad så uppstod situationen. Korrekt hade varit att vi hjälpt dig fram till hur du betalar.
- när du gör den egna beställningen manuellt så innebär inte det att fakturan för den ursprungliga förlängningen makuleras utan Klarna (och vi också rent tekniskt) ser inget fel utan den är en korrekt faktura.

Lösningen:
- vi har krediterat den ena fakturan (150439) och tar Klarnas kostnad om 60 kr, och backar ditt medlemskap till 2020-10-08. Ordern (150651) är betald och inget behövs göras. Klarna kommer maila info om krediteringen under morgondagen (och hade du kunnat så skulle du kunnat logga in på deras portal för att se allt är under kontroll). Status hos oss ser du här https://www.fotosidan.se/member/benefits.htm
- installera gärna mobilt BankID. Det är en av de smartaste innovationerna de senaste 5 åren.

Vad kan man göra bättre?
- i vårt Tack för förläningen så kan vi skriva tydligare att Klarnas faktura ligger bifogad i deras mail.
- Maila oss så kan vi direkt styra upp såna här fall. Klarnas kundtjänst kan inte bistå (möjligtvis då med att förklara varför bankID på fil inte stöds). De borde också sagt till dig att fakturan ligger i mailet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal

PMD

Aktiv medlem
Ett problem med faktura via epost är att epost inte är ett pålitligt kommunikationsmedium. Spamfilter är aldrig 100% träffsäkra och kan klassa ett icke-spambrev som spam varvid man kan tappa en faktura.

E-faktura är mycket säkrare ut den aspekten, men man måste anmäla till sin bank (via bankens websida) vilka bolag som man vill ta emot e-faktura från. Ett bolag som vill skicka e-faktura måste också registrera sig för det.

Jag tycker att Klarna borde gå över till e-faktura för att eliminera risken att skicka påminnelser till folk som inte har fått den primära fakturan. Här kan Fotosidan hjälpa till genom att, som kund till Klarna, tala om att e-faktura är bättre för Fotosidans kunder.
 

PMD

Aktiv medlem
Hon hittar transaktionen och då tror jag den saken är ur världen – men icke.
Istället landar hon i att JAG måste kontakta Fotosidan och be dem ”makulera” den felaktiga fakturan/beställningen från 9/10.
Det är inte helt orimligt. Det är Fotosidan som Klarnas kund. Du är kund till Fotosidan, men inte till Klarna.

Det hade förmodligen varit bättre att ta upp saken med Fotosidan direkt, och inte kontakta Klarna överhuvudtaget.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fast i källkritik ingår att kolla datumet. Den där artikeln är 5,5 år gammal. Det har runnit en hel del vatten under broarna och de har inte alls samma affärsupplägg längre eftersom de såklart lärt sig att det där var en felaktig och kortsiktig strategi.
Och ändå fortsätter företaget år efter år att förekomma i samma sammanhang, periodvis med kritik från t ex Konsumentverket.

Sedan kan man notera att det här med att anlita Klarna inte är något ni börjat med i år, så det hela ekar mycket ihåligt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Sedan kan man notera att det här med att anlita Klarna inte är något ni börjat med i år, så det hela ekar mycket ihåligt.
Hänger inte med. Vi har mycket riktigt använt Klarna sen de i princip släppte sin checkout modul, men de presenterade aldrig för oss då att deras affärsidé var att strula med fakturor så våra kunder fick straffavgifter och blev sura (på oss). Vi har ju med tiden blivit varse om kritik (och det funnits bäring i den) och haft möten och mailkonversationer med dem om såna saker därför att vi fått admin med såna beställningar. Jag själv åkte på en ett antal straffavgifter för jag glömde betala men sen 2-3 år så har jag inte fått såna eftersom de påminner (speciellt med appen. Då får man faktiskt vara klantig om man missar betalning) och att det är tydligare att fler betalsätt finns.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är inte helt orimligt. Det är Fotosidan som Klarnas kund. Du är kund till Fotosidan, men inte till Klarna.

Det hade förmodligen varit bättre att ta upp saken med Fotosidan direkt, och inte kontakta Klarna överhuvudtaget.
Nu surrar du som du har förstånd till, skulle min gamla pappa i himlen sagt.

Det var inte Fotosidan som skickade kravbrev till mig och krävde mig på betalning. Fotosidan hade ju outsourcat betalningshanteringen till Klarna och det är Klarna som har flera hål i sin IT-hantering.

Hela systemet är felbyggt. Jag hade inte vid mitt första försök att betala godkänt beställningen eftersom Bank-ID verifieringen inte funkade. Vi hade alltså inte ingått ett avtal eftersom beställningen inte kunde avslutas. Klarna valde att helt bortse från detta.

Du som annars är så noga med juridiken Per måste väl ändå inse att vi faktiskt inte hade något avtal av ovan redovisade skäl. Klarna har idag återkommit till mig med info om att även de anser att beställningen redan är betald.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var inte Fotosidan som skickade kravbrev till mig och krävde mig på betalning. Fotosidan hade ju outsourcat betalningshanteringen till Klarna och det är Klarna som har flera hål i sin IT-hantering.
Ja, Fotosidan anlitar Klarna för att få in betalningar. Det ändrar inte på det faktum att det är Fotosidan du är kund till och inte Klarna.

Jag tror att du hade fått problemet löst snabbare genom att prata direkt med Fotosidan. Klarna är inte intresserat av att jobba speciellt mycket för att stryka förseningsavgifter. Dessa ger ju intäkter.

Fotosidan är däremot intresserat av att dess kunder stannar kvar och är nöjda.

Hela systemet är felbyggt. Jag hade inte vid mitt första försök att betala godkänt beställningen eftersom Bank-ID verifieringen inte funkade. Vi hade alltså inte ingått ett avtal eftersom beställningen inte kunde avslutas. Klarna valde att helt bortse från detta.
Ja, jag undviker Klarna som pesten. Hela affärsidén är felbyggd i min mening.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hela systemet är felbyggt. Jag hade inte vid mitt första försök att betala godkänt beställningen eftersom Bank-ID verifieringen inte funkade. Vi hade alltså inte ingått ett avtal eftersom beställningen inte kunde avslutas. Klarna valde att helt bortse från detta.
Du beställde året innan en prenumeration som är löpande. Dvs avtalet är redan ingått och du kan närsom avsluta det genom en knapptryckning. Vi gjorde förlängningen och använda Klarna som vår partner. Att du inte kunde betala med bankid på fil kommer ett snäpp senare i processen. Vi är fortsatt din part och det är vi som kan kreditera en order. Inte Klarna. Och jag har krediterat ordern innan idag och det är därför Klarna meddelat dig i sin tur. Så maila oss direkt på redaktion@fotosidan.se så försöker vi hjälpa till så fort det bara går.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Klarna är inte intresserade av ett upplägg där folk missar att betala i tid. Det skapar bara irritation som smittar av sig på Klarnas egentliga kunder (handlarna) som får badwill. Dvs vi. Vi är inte ett dugg intresserade av såna här surdegar.

Medlemskapen är löpande och förlängs automatiskt. Detta för att vi skall kunna ge det rätta bästa priset vid varje tillfälle (tidigare kunde vi inte presentera rätt pris för en papper-pren som fick hem en faktura). Eftersom de är löpande så förlänger vi automatiskt och Klarna skapar upp fakturan. Dvs det upplägg som löpande prenumerationer har (tex dagstidningar, spotify, netflix etc). Man kan närsom säga upp den löpande prenumerationen så att de inte förlängs vid nästa tillfälle.

I samband med att förlängningen sker så skickar vi ett "Nu är ditt medlemskap förlängt"-brev och mail från Klarna kommer också med fakturan bifogad men också länk till hur man betalar direkt mot Klarnas tjänst.

Detta skedde 9/10 och ordernummer #150439. Du blev alltså förlängd då och har då Plus till 2020-10-09 och du har en faktura hos Klarna för detta köpet. Information om din prenumerations status beskriver vi här https://whitebalance.zendesk.com/hc/sv/articles/360023215551-Min-prenumeration.

16/10 mailar du till vår kundtjänst med allmänna synpunkter om betalningsprocessen och får ett allmänt svar. Det fanns inget i ditt mail som antydde att du önskade återkoppling på din feedback. Därför är ärendet stängt. Vi uppfattade inte heller att du vill stoppa #150439 fakturan som då ligger aktiv hos Klarna.

Klarnas faktura ligger alltså med i mailet från dem och innehåller deras bankgiro etc. De har också en länk som man kan betala direkt, men fakturabetalning via den egna banken går lika bra https://www.klarna.com/se/kundservice/hur-skickas-min-faktura/

Man kan även använda Klarnas app (som dock kräver mobilt bankID) likaså verkar Klarna inte stödja BankID på fil för inloggning i deras portal.

För att medlemmar med löpande prenumeration inte skall råka köpa en prenumeration uppepå den löpande så ser man inga produkter att köpa i butiken som löpande Plus-medlem. Däremot så har vi en special för de som ligger via utlandet eller vill betala med Paypal. På den sidan kan man köpa ett klassiskt års-prenumeration. Du hittar till den sidan 16/10 och beställer där ett nytt Plus-medlemskap med ordern #150651. Du har nu Plus till 2021-10-08, och två fakturor hos Klarna.

Jag summerar till detta:

- allt rullade på korrekt men när du inte kunde betala med BankID på fil via länken och missade att fakturan låg bifogad så uppstod situationen. Korrekt hade varit att vi hjälpt dig fram till hur du betalar.
- när du gör den egna beställningen manuellt så innebär inte det att fakturan för den ursprungliga förlängningen makuleras utan Klarna (och vi också rent tekniskt) ser inget fel utan den är en korrekt faktura.

Lösningen:
- vi har krediterat den ena fakturan (150439) och tar Klarnas kostnad om 60 kr, och backar ditt medlemskap till 2020-10-08. Ordern (150651) är betald och inget behövs göras. Klarna kommer maila info om krediteringen under morgondagen (och hade du kunnat så skulle du kunnat logga in på deras portal för att se allt är under kontroll). Status hos oss ser du här https://www.fotosidan.se/member/benefits.htm
- installera gärna mobilt BankID. Det är en av de smartaste innovationerna de senaste 5 åren.

Vad kan man göra bättre?
- i vårt Tack för förläningen så kan vi skriva tydligare att Klarnas faktura ligger bifogad i deras mail.
- Maila oss så kan vi direkt styra upp såna här fall. Klarnas kundtjänst kan inte bistå (möjligtvis då med att förklara varför bankID på fil inte stöds). De borde också sagt till dig att fakturan ligger i mailet.
Det var inte det automatiska utskicket det var något fel på utan på att den process de använder för betalningen inte fungerade.

Jag betalar f.ö. alla mina räkningar i slutet av varje månad med dator och ett riktigt tangentbord eftersom det är väldigt mycket effektivare än att sitta och peta med en liten skitskärm på en telefon. Jag har mobilt Bank-ID men det använder jag bara till Swish, så den saken kan vi lägga till handlingarna. För mig är det ointressant att systemet fungerar för telefonbetalare..

Jag har som aldrig tidigare haft med Klarna att göra och om jag inte missminner mig så loggade jag in på Fotosidan för att jag fick mail från er att jag skulle betala. Jag gick in på Klarna via mailet och det var ju då jag inte kom vidare eftersom de krävde Mobilt Bank-ID. På de andra ställen jag använder Bank-ID som exv. Santander Bank och Skatteverket så får man ju förutseende nog möjlighet att välja. Det fick man alltså inte hos Klarna som automatiskt krävde Mobilt Bank-ID. Hade de erbjudit mig möjlighet att välja Bank-ID på fil hade detta aldrig hänt. Jag kunde alltså inte komma vidare i transaktionen och därför avbröts denna. Att sedan Klarna bortsåg från att jag inte signerat affären är faktiskt mot alla regler. De skulle aldrig registrerat den första beställningen eftersom den alltså inte var korrekt signerad.

Jag fick dessutom en PDF efter mitt andra försök, som funkade som det skulle och där stod att fakturan var betald och att jag var skyldig 0:-. Att jag kontaktade Klarna istället för er beror på att det är de som ni outsorcat hoten om inkasso till och då är det naturligt att vända sig till dem för att reda ut detta. Det blir ju så här för era kunder eftersom ni tagit beslutet att outsourca betalningarna till Klarna. Då får ju vi plötsligt två parter att förhålla oss till istället för en. Så det kanske faktiskt kan vara på sin plats att upplysa era kunder om detta för hur ska vi annars kunna veta vilken ände vi ska börja i. Jag vidhåller dessutom fortfarande att Klarna har minst ett hål i sin logik och det bör de faktiskt göra något åt. (Jag har själv hållit på med affärssystemsutveckling i flera decennier tidigare och jag har nog aldrig tidigare sett lika svampiga processer tidigare som de ni verkar ha med Klarna.)

Det jag också vänder mig mot är att jag ska vända mig till er och reda ut problemen som finns i processerna mellan er och Klarna, trots att jag alltså upplyst Klarna i detalj om problemet. Det är inte jag som är Klarnas kund utan det är ni.

Klarna behöver inte kreditera mig för jag har vägrat betala deras betalningspåminnelse / hotbrev eftersom jag ju redan betalt. De behöver behöver bara makulera sitt hotbrev och det kunde de gjort när de sett hur det hela gått till. Så om Klarna hade varit lite smarta så skulle de själva sett till att fixa detta så hade de sluppit den "bad will" saker som dessa skapar. De valde att skjuta sig i foten också, helt på egen hand.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag betalar alla mina räkningar i slutet av varje månad med dator och ett riktigt tangentbord eftersom det är väldigt mycket effektivare än att sitta och peta med en liten skitskärm på en telefon. Jag har mobilt Bank-ID men det använder jag bara till Swish.

Jag har som aldrig tidigare haft med Klarna att göra och om jag inte missminner mig så loggade jag in på Fotosidan för att jag fick mail från er att jag skulle betala. Jag har överhuvudtaget inte varit insatt i hur era upplägg funkar så det var därför jag gjorde som jag gjorde. Jag gick in på Klarna via mailet och det var ju då jag inte kom vidare eftersom de krävde Mobilt Bank-ID. På de andra ställen jag använder Bank-ID som exv. Santander Bank och Skatteverket så får man ju möjlighet att välja. Det fick man alltså inte hos Klarna som automatiskt krävde Mobilt Bank-ID. Hade de erbjudit mig möjlighet att välja Bank-ID på fil hade detta aldrig hänt. Jag kunde alltså inte komma vidare i transaktionen och därför avbröts denna. Att sedan Klarna bortsåg från att jag inte signerat affären är faktiskt mot alla regler. De skulle aldrig registrerat den första beställningen eftersom den alltså inte var korrekt signerad.

Jag fick dessutom en PDF efter mitt andra försök, som funkade som det skulle och där stod att fakturan var betald och att jag var skyldig 0:-. Att jag kontaktade Klarna istället för er beror på att det är de som ni outsorcat hoten om inkasso till och då är det naturligt att vända sig till dem för att reda ut detta. Det blir ju så här för era kunder eftersom ni tagit beslutet att outsourca betalningarna till Klarna. Då får ju vi plötsligt två parter att förhålla oss till istället för en. Så det kanske faktiskt kan vara på sin plats att upplysa era kunder om detta för hur ska vi annars kunna veta vilken ände vi ska börja i. Jag vidhåller dessutom fortfarande att Klarna har minst ett hål i sin logik och det bör de faktiskt göra något åt. (Jag har själv hållit på med affärssystemsutveckling i flera decennier tidigare och jag har nog aldrig tidigare sett lika svampiga processer tidigare som de ni verkar ha med Klarna.)

Du må tycka att det är fantastiskt smart med Mobilt Bank-ID men på datorer är det inte den typen av ID åtminstone jag använder men det kanske du gör - god for you :).

Klarna behöver inte kreditera mig för jag har vägrat betala deras betalningspåminnelse / hotbrev eftersom jag ju redan betalt.
Jag summerar mitt första svar lite kortare för bättre överblick:

Faktura 1: Du har en löpande prenumeration som alltså förlängs automatiskt mellan Fotosidan och dig. Den 9/10 sker detta och du får ordernummer #150439. Du har då fått Plus till 2020-10-09 och du har en faktura hos Klarna för detta köpet. Du försöker men lyckas inte betala denna faktura 16/10.
Faktura 2: Den 16/10 och beställer du ett nytt Plus-medlemskap med ordern #150651 och betalar direkt med kort (Klarnas faktura visas 0 kr skuld). Du har nu Plus till 2021-10-08, och två fakturor hos Klarna (varav den ena är betald).

Klarna driver sen på om Faktura 1 vilket är tekniskt korrekt. Du skriver här i tråden och jag reder ut och krediterar Faktura 1 idag, tar de 60 kr i straffavgift och backar ditt Plus-medlemskap till 2020-10-08 (Klarna kan aldrig kreditera en faktura utan det måste handlaren göra. Klarna flaggar däremot fakturor som bestridna så det inte trillar vidare så att Handlaren och kunden kan reda ut).

Allt är utagerat.

Ps. Ja jag loggar in överallt. oavsett desktop eller mobilt, med mobilt bankid. Det är överlägset snabbaste sättet tycker jag. Sista tjänsten som jag hade som inte tog mobilt BankID var SHB Internetbank FTG men sen i somras funkar det med mobilt bankID där med. Eureka. God for me :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du beställde året innan en prenumeration som är löpande. Dvs avtalet är redan ingått och du kan närsom avsluta det genom en knapptryckning. Vi gjorde förlängningen och använda Klarna som vår partner. Att du inte kunde betala med bankid på fil kommer ett snäpp senare i processen. Vi är fortsatt din part och det är vi som kan kreditera en order. Inte Klarna. Och jag har krediterat ordern innan idag och det är därför Klarna meddelat dig i sin tur. Så maila oss direkt på redaktion@fotosidan.se så försöker vi hjälpa till så fort det bara går.
Jag ska göra det nästa gång och det är möjligt att jag föredrar att inte ha en löpande prenumeration överhuvudtaget om det funkar så illa som det gjort den här gången. Det vill jag inte ha igen.

Hur avslutar jag avtalet om automatisk prenumeration? (Kan du maila en skärmdump?)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag ska göra det nästa gång och det är möjligt att jag föredrar att inte ha en löpande prenumeration överhuvudtaget om det funkar så illa som det gjort den här gången. Det vill jag inte ha igen.

Hur avslutar jag avtalet om automatisk prenumeration? (Kan du maila en skärmdump?)
Hela kruxet uppstod när Klarnas betallänk i mailet tog för mkt fokus. Hade du sett bifogad PDF i deras mail så hade du kunnat printat och betalat i slutet av månaden enligt din rutin. Vill du avsluta så har du överblick på denna sidan https://www.fotosidan.se/member/benefits.htm
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, Fotosidan anlitar Klarna för att få in betalningar. Det ändrar inte på det faktum att det är Fotosidan du är kund till och inte Klarna.

Jag tror att du hade fått problemet löst snabbare genom att prata direkt med Fotosidan. Klarna är inte intresserat av att jobba speciellt mycket för att stryka förseningsavgifter. Dessa ger ju intäkter.

Fotosidan är däremot intresserat av att dess kunder stannar kvar och är nöjda.


Ja, jag undviker Klarna som pesten. Hela affärsidén är felbyggd i min mening.
Vi är eniga i att jag är Fotosidans kund men det är Klarna som hotar mig med straffavgifter och inkasso och det innebär att jag trots att jag inte är kund hos Klarna måste försäkra mig om att de faktiskt fattar att de gjort fel och avbryter sina hotprocesser om de faktiskt sett att jag betalat. De ska heller inte gå vidare med transaktioner som misslyckas och som inte slutsignerats. Det är att be om problem. Jag tycker heller inte att det är ett vettigt system som i princip utgår från att det är jag som förutses veta i detalj hur den lösning Fotosidan och Klarna har ihop fungerar om det skiter sig. Det är att lägga över väl mycket ansvar på slutkunderna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hela kruxet uppstod när Klarnas betallänk i mailet tog för mkt fokus. Hade du sett bifogad PDF i deras mail så hade du kunnat printat och betalat i slutet av månaden enligt din rutin. Vill du avsluta så har du överblick på denna sidan https://www.fotosidan.se/member/benefits.htm
Tack! Jag är mer kreativ än så och det är jag inte ensam om och det är därför sådana här system måste vara "rock solid" för att inte haverera i ineffektivitet. Hoppas de fått något att tänka på nu och rättar till de problem jag pekat på. Den här typen av strul är väldigt kostsamt för alla inblandade.

… och ni kan ju precis som Klarna bifoga mailadresser och telefonnummer direkt i PDF:er och mail så slipper vi den ökenvandring i icke fungerande maillösningar som Klarna bjöd på. Tyvärr har jag sett även på andra ställen att det verkat sprida sig en ovilja att skicka med den typen av info numera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag summerar mitt första svar lite kortare för bättre överblick:

Faktura 1: Du har en löpande prenumeration som alltså förlängs automatiskt mellan Fotosidan och dig. Den 9/10 sker detta och du får ordernummer #150439. Du har då fått Plus till 2020-10-09 och du har en faktura hos Klarna för detta köpet. Du försöker men lyckas inte betala denna faktura 16/10.
Faktura 2: Den 16/10 och beställer du ett nytt Plus-medlemskap med ordern #150651 och betalar direkt med kort (Klarnas faktura visas 0 kr skuld). Du har nu Plus till 2021-10-08, och två fakturor hos Klarna (varav den ena är betald).

Klarna driver sen på om Faktura 1 vilket är tekniskt korrekt. Du skriver här i tråden och jag reder ut och krediterar Faktura 1 idag, tar de 60 kr i straffavgift och backar ditt Plus-medlemskap till 2020-10-08 (Klarna kan aldrig kreditera en faktura utan det måste handlaren göra. Klarna flaggar däremot fakturor som bestridna så det inte trillar vidare så att Handlaren och kunden kan reda ut).

Allt är utagerat.

Ps. Ja jag loggar in överallt. oavsett desktop eller mobilt, med mobilt bankid. Det är överlägset snabbaste sättet tycker jag. Sista tjänsten som jag hade som inte tog mobilt BankID var SHB Internetbank FTG men sen i somras funkar det med mobilt bankID där med. Eureka. God for me :)
Bra! Tack för info David.
 
ANNONS