Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är en dator fotoutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
I vilken verksamhet, som inte enbart har till syfte att köpa prylar som egentligen är tänkta att vara privata, skulle man inte kunna köpa en dator?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du tänker på eventuella problem med Skatteverket så ser jag ingen anledning att oroa dig: jag har svårt att tänka mig något företag alls i västvärlden idag som inte har en dator till sin administration och bokföring.

Det är dock klart att datorn får inte vara bestyckad med det senaste monstergrafikkortet som kostar över tiotusen, och en (för företaget) onödigt stor skärm med extra hög upplösning, och så vidare. Men samtidigt, om ditt företag tex utvecklar spel eller delar till spel så kan det behövas för företagets verksamhet, så det blir en fråga om vad det är för prylar det sitter i datorn och hur motiverade de är för företagets verksamhet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du tänker på eventuella problem med Skatteverket så ser jag ingen anledning att oroa dig: jag har svårt att tänka mig något företag alls i västvärlden idag som inte har en dator till sin administration och bokföring.

Det är dock klart att datorn får inte vara bestyckad med det senaste monstergrafikkortet som kostar över tiotusen, och en (för företaget) onödigt stor skärm med extra hög upplösning, och så vidare. Men samtidigt, om ditt företag tex utvecklar spel eller delar till spel så kan det behövas för företagets verksamhet, så det blir en fråga om vad det är för prylar det sitter i datorn och hur motiverade de är för företagets verksamhet.
Man kan köpa vilken dator man vill. Den kan sedan skrivas av på cirka 3 år.
Skatteverket har inga synpunkter på grafikkort eller annat.
Det viktiga är att i företagsbeskrivningen att företaget sysslar med fotografi och bildredigering,
 

martley

Aktiv medlem
Man kan köpa vilken dator man vill. Den kan sedan skrivas av på cirka 3 år.
Skatteverket har inga synpunkter på grafikkort eller annat.
Det viktiga är att i företagsbeskrivningen att företaget sysslar med fotografi och bildredigering,
Jag tror inte att det ens behöver stå något om bildbehandling i verksamhetsbeskrivningen. Även en hantverkare eller en torghandlare kan säkert skriva av en dator på firman utan problem eftersom datorn kan användas för bokföring och annat administrativt arbete som oftast är nödvändigt ifall man har egen firma.
Bara för att det är en foto-inriktad firma behöver det inte nödvändigtvis vara fotoutrustning. Man kan t.ex. behöva en bil eller flygbiljett för att kunna ta sig till den plats där man ska fotografera.

Ett monstergrafikkort och gigantisk bildskärm kan förvisso framstå som överdrivet ifall man bara ska peta in siffror i ett bokföringsprogram, men ska man redigera bilder är det väl viktigt med bra grejor. Och man måste fortfarande betala, det blir inte gratis bara för att man skriver det på firman, det innebär bara en del skattelättnader och att man slipper moms och liknande och att bokföringen blir annorlunda mot om prylen köps privat.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
betänk att man gör sin egen marknadsföring, på tex instagram, med videos och bilder, osv, så berättigar det en dator som klarar bra bild och video -bearbetning.
Även om du inte har bild och video som verksamhet så har du självklart rätt att göra din egen marknadsföring.
 

StanM

Aktiv medlem
Ni som har egen firma inom fotografering, kan man köpa en ny dator på firman? Räknas en dator som fotoutrustning?
Du har rätt att köpa en dator, skrivare, programvara för sitt ändamål, mobil, mobilabonnemang, m.m i företaget och dra av kostnaden. Om datorn kostar 10,000kr eller 50,000kr är inget som Skatteverket har någon synpunkt på. Skillnaden är avskrivningstiden. Din revisor eller redovisningskonsult kan specificera exakt vilka regler som gäller, annars finns information om det på nätet, ex.vis Skatteverkets sajt. Skatteverket kan också ge dig korrekt information om du kontaktar dem.
 
ANNONS