Annons

Jag behöver en pansarvagn

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Letar efter en analog kamera med följande egenskaper:

- Riktigt tålig
- Exponeringsmätare
- Ska vara vanlig småbildskamera
- Man ska kunna byta objektiv (alltså mätsökarkamera eller systemkamera)
- Ska finnas att köpa lätt (nytt eller begagnat spelar ingen roll
- Objektiv ska vara typ 35mm och helst ljusstarkt, helst EF-fattning, men inget måste
- Billig nog för att man ska kunna köpa sig en ny när man pajjar den

Den ska bl.a. användas när jag inte vågar ha med mig min digitala systemkamera.
Hoppas ni har något bra tips
 

Gunnar D

Aktiv medlem
www.ebay.de sök på Pentax MX
Bättre kamera för dina behov är svårt att hitta.
All optik med PK-bajonett passar.
Finns 5bps motor till och winder om man önskar.

Men vänta en vecka med att köpa för just nu är det ett par jag tänker bjuda på :)
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Letar efter en analog kamera med följande egenskaper:

- Riktigt tålig
- Exponeringsmätare
- Ska vara vanlig småbildskamera
- Man ska kunna byta objektiv (alltså mätsökarkamera eller systemkamera)
- Ska finnas att köpa lätt (nytt eller begagnat spelar ingen roll
- Objektiv ska vara typ 35mm och helst ljusstarkt, helst EF-fattning, men inget måste
- Billig nog för att man ska kunna köpa sig en ny när man pajjar den

Den ska bl.a. användas när jag inte vågar ha med mig min digitala systemkamera.
Hoppas ni har något bra tips

Canon EOS 600. Säljs beggad i drösar för runt 600 spänn styck.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

jag har två pansarvagnar själv, Nikon F3 och Nikon FE. Det finns många gamla analoga Nikonkameror på till exempel Blocket eller Tradera. Du hittar nog en under tusenlappen tillsammans med ett ljusstarkt 50mm-objektiv. Särskilt Nikon EM eller FG bör vara billig.

Känner själv inte till Canon eller andra märken, men de är säkert precis lika bra och lätta att få tag på, så köp något som passar till dina objektiv.

Erik
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
andreasc89 skrev:

- Objektiv ska vara typ 35mm och helst ljusstarkt, helst EF-fattning, men inget måste
Eos 1 och framförallt Eos 1N. Eos 1N är nyare och dessutom med slutare som håller dubbelt så länge, 100 000 exponeringar.

Annars är Canon F1 New och Pentax LX riktiga pansarvagnar.
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Re: Re: Jag behöver en pansarvagn

EOS ettorna är säkert bra, men dom är för fina. Det ska alltså vara en kamera som man vågar ha med sig överallt och inte behöva bry sig om ifall man har sönder den.

EOS 600 verkar väldigt plastig, hur är den att använda?
En EOS 600 + 50/1.8 skulle nog vara en bra och inte alltför dyr kombination.
 

Zeka

Medlem
EOS 600(630) är otroligt driftssäkra och inte så plastiga på insidan (annars ingen nackdel med plast ur slagsynpunkt), och kan köpas till vrakpris runt 500kr. Problemet är plastig optik där ljusstarka skarpa gluggar kostar.
FD-gluggar finns däremot till vrakpris och välj då en T90 som liknar EOS600 men är lite dyrare, tyngre och låter lite mer (pansarvagn med kanon).

Göran
 

dynasty

Medlem
Nikon F4

En riktig pansarvagn som är tillräckligt billig, men som du antagligen inte behöver byta ut så ofta.

Utbudet är stort både på kameror och gluggar.
 

LasseL

Aktiv medlem
Zeka skrev:
EOS 600(630) är otroligt driftssäkra och inte så plastiga på insidan (annars ingen nackdel med plast ur slagsynpunkt), och kan köpas till vrakpris runt 500kr. Problemet är plastig optik där ljusstarka skarpa gluggar kostar.
FD-gluggar finns däremot till vrakpris och välj då en T90 som liknar EOS600 men är lite dyrare, tyngre och låter lite mer (pansarvagn med kanon).

Göran
EOS 650 passar också mycket väl in i dina kravkriterier.
 

666

Aktiv medlem
Canon EOS300 billig och mkt bra. Lär vara världens mest sålda systemkamera. OK den går nog inte att slå i spik med, som en gammal Nikon F3 tex.
Jag hade EOSen i packväskan på hojen hela förra sommaren, inte ett problem. Finns massor på tradera o blocket för runt 1000-lappen. En o annan lustigkurre försöker få mer...

Det finns massor av bra beg kameror för småpengar.

JL
 

666

Aktiv medlem
Eller en Praktica, kolla produkter-recentioner på fotosidan. Riktigt ´billiga och basic.

JL
 

Hans William

Aktiv medlem
Nikon F4 är nog Nikons mest hållbara kamera som samtidigt har en någorlunda modern automatik, Den kan nästan användas som hammare.
Mitt begagnade ex. har används under 10 år av 2 pressfotografer och tagit mer än 500 000 bilder genomgången efter köp utan att behöva åtgärdas. Hållbarhet är en faktor som skiljer proffshus från övriga hus.
Nu kan du få F4 eller F5 mycket billigt.
Googla litet så får du mycket att läsa.
 
ANNONS