Annons

Bildbearbetning under resa

Produkter
(logga in för att koppla)

zaphod28

Medlem
Jag skall ut och backpacka i central- och syd-amerika under ungefär ett halvår. Det jag nu funderar över är hur jag skall lösa hanteringen av mängden digitala foton jag kommer att ta under tiden.
Efter senaste långresan på sju månader kom jag hem med ett par tusen diabilder och efterarbetet med att sålla, scanna/rama in bilderna var inte klart förrän efter ett drygt år den gången.
Nu med digitalkamera lär jag ju hinna med att knäppa uppåt 10.000 bilder under samma tidsintervall.

Dels vill jag ju kunna bränna av säkerhetskopior så frekvent som möjligt och dels vill jag kunna arbeta med fotona under resans gång för att slippa ha det jobbet kvar vid hemkomst (och eventuellt kunna fotoblogga under resan).

Smidigast vore ju att lyckas ta med en bärbar 12-tummare med inbyggd brännare, men jag vet inte om det är görbart.
*Budgeten räcker bara till begagnat, och få "äldre" ultraportabla har inbyggd CD eller DVD-brännare.
*Att göra plats för ens en liten smidig dator (inkl nätaggregat) i en backpack känns som en tuff uppgift.
*Klarar en bärbar dator överhuvudtaget av att färdas i en ryggsäck, på bussar, på ryggen, i värme, i kyla, etc under ett halvår utan att gå sönder?

Någon som har försökt ha med en dator under liknande resa?


Vilka andra alternativ finns?
Att lita till cybercaféer och lokala bekantskaper räcker kanske för att någorlunda ofta kunna bränna av säkerhetskopior och skicka hem, men kan jag räkna med att regelbundet komma åt datorer där jag i timtal kan arbeta i photoshop eller liknande med de senaste veckornas bilder?
Vilken kapacitet finns på cybercaféer i Sydamerika nuförtiden?

Vad behöver jag isf lämpligast för att lagra fotona på mellan varven? En rejäl bunt minneskort? En liten smidig hårddisk? Annat...?

Folk med tips och erfarenheter är välkomna att dela med sig. Jag reser i slutet av september och har en månad på mig att skaffa det jag behöver.


Tack på förhand.
/Mattias
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
En bärbar mellanlagring.
Typ Nikon Coolwalker kan vara något.
Coolwalkern är förvisso dyr, men kör du nikon så kan du hantera även raw.
Och det finns gott om andra fabrikat.

Och då kan du bränna backupp på Internetcafeer på vägen.
 
Sitter och brottas med samma problem och funderar på att lösa det med en portabel mediaspelare som kan tömma minnen utan dator kostar runt 4000:-
Jag funderar på en Archos i 600 serien med runt 80GB hårddisk...

sammt en portabel hårddis för att även ha en backup vid eventuell stöld eller hårddisk crash.120 GB kostar ca 1000:-

Snart kan man fundera på att bara köpa minnen då ett 16 GB CF kort enbart kostar runt 2000:-

Vad gäller internet cafe finns det överallt i Panama,Guatemala,Colombia och Mexico vilket talar för att det även borde finnas frekvent lite längre söderut, men det är klart ska du ut i jungeln så får du leta länge ;-)

Upplevde vissa svårigheter med att hitta DVD brännare men det var 5 år sedan min senaste centralamerika resa...
 

ChiPs

Aktiv medlem
Hade med mig min PowerBook 12" en månad på Kuba. De gick bra. Skönt att man kan slänga skit under tiden.
 

E_Axel

Aktiv medlem
Jag skulle ha med en bärbar dator, och bränna allt på DVD skiva löpande och skicka hem med jämna mellanrum. Att bära med sig någon stor lagringsenhet o det sen blir stulet tappat, ja då försvinner ju allt.
 

marma

Aktiv medlem
Portabel hårddisk

Följande fungerade för mig fyra månader i Indien, mitt mål var att resa lätt, så det blev en Crumpler-fotoväska + en medium Haglöfs Tight, därav ingen bärbar (se även nedan):

Tre minneskort + portabel hårddisk. Rotera korten så att du alltid formaterar om det äldsta. Så har du har bilderna på kortet så lång tid som möjligt.

Bränn CD/DVD på internetcafeer, så ofta som möjligt. Två kopior, skicka hem en, ha en i ryggsäcken. När du vet att skivan kommit fram kan du förstöra den du har med dig.

Tanken är att försöka att alltid ha en backup, antingen kort + hårddisk, eller hårddisk + CD/DVD. Om du reser med någon är det bra att dela på bilderna så att en hel utrustning kan bli stulen utan att några bilder försvinner.

Acceptera och planera för att utrustningen kan försvinna. Stulen utrustning får inte förstöra resan, och det ska vara statistiskt otroligt osannolikt att bilder förloras.

Ang. bärbar dator: jag antog att jag skulle slösa en massa tid på att fippla med bilderna i Photoshop, istället för att fotografera. Jag satt istället ungefär en dag per månad och gick igenom bilderna på Internet-cafe. Se upp för virus!
 
Senast ändrad:

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Jobo GigaVu Pro Evolution + tillräckligt med minneskort för att täcka hela resan. Minneskorten kan du alltid ha på dig, hårddisken inlåst när du är på resande fot.

Paranoid? Köp med en till liten hårddisk, tex Western Digital Passport II och backa från GigaVu till den. Då har du backup på tre ställen, eller så tar du med färre minneskort.

Väldigt paranoid? Bränn på DVD när du kommer förbi internetfik och skicka hem.

Min resa i Kina och Tibet kommer jag att lösa med tillräckligt minneskort för hela resan och en WD Passport II att backa till om jag kommer förbi en dator. Jag gillar att resa lätt och 5000 bilder på minneskort och en liten hårddisk tar ingen plats.

Med risk för att ses som stofil, men jag kommer ihåg när jag reste förut och hade med film som jag aldrig släppte ur blicken. Resten fick lösa sig. Det fixade sig då, det fixar sig nu:)
 

eon

Aktiv medlem
patrikmalmberg skrev:

Min resa i Kina och Tibet kommer jag att lösa med tillräckligt minneskort för hela resan och en WD Passport II att backa till om jag kommer förbi en dator. Jag gillar att resa lätt och 5000 bilder på minneskort och en liten hårddisk tar ingen plats.

Du lagrar inte i RAW då?
En normal RAW-fil i dag ligger på 10 MB. Det blir många minneskort det om man ska ha plats för 5000 bilder.
Min Fuji ger RAW-filer på 25 MB. Hua.

/Erik
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Lyckligt nog klarar jag mig med en d2h eftersom jag mest tar porträtt och där behövs det inte så mycket mer än 4 Mpixel så även raw fungerar bra. Jag tänkte ta med 20-30 Gb kort. FInns liksom ingen anledning att snåla, men det kommer bli tyngre med d300 eller d3...

Ett altetnativ är att ta färre bilder. 5000 är något overkill, men då vet jag att jag är täckt även om det blri mycket bilder eller ett eller flera kort pajar ihop.
 

zaphod28

Medlem
Tackar för tips allihop!
Backup-problemet verkar ju gå att lösa på ett antal sätt, oavsett om jag tar med dator eller inte. Är dock fortfarande osäker kring möjligheterna att behandla bilderna kontinuerligt för att slippa ha allt det jobbet kvar vid hemkomst.

Några har föreslagit Mac's Powerbook. Är det för att den är robustare, mer "resetålig" än andra liknande modeller, eller finns det andra fördelar? (Kan man köra photoshop till Mac föresten?)

Hur bra är möjligheterna att komma åt bildredigeringsprogram på cybercaféer? Finns Photoshop på de flesta ställen, eller måste man leta länge? Något annat redigerar-program som är vanligt?
 

ChiPs

Aktiv medlem
zaphod28 skrev:
Ehh...nej. När jag skojar brukar jag säga något roligt...

(Vad det gäller själva frågan har jag googlat och sett att Photoshop finns för Macintosh.)
Ja tyckte de va lite skoj men de e bara för att ja e en nörd.
De första versionerna av PS gick endast på Apples datorer, de börja där.

Annars kan du ju köra Lightroom eller Capture One eller ngt annat, de mesta finns.
 

zaphod28

Medlem
Ok. Lite överkurs för mig, den humorn :)
Men hur är det, är Powerbook'en generellt robustare och mer lämpad för resor än andra bärbara, eller reste du med den mest för att du gillar den av andra anledningar?
 

ChiPs

Aktiv medlem
Den e väl hyfsat tålig men den är av aluminium inte stål.
Anledningen till att jag reste med den är att jag har en sån och ja, jag gillar den av många anledningar.
 

henrikgbg

Aktiv medlem
jag har inte vart på någon längre resa än, men kommer åka till australien kring maj med en enkelbiljett och sedan får jag ta det som det kommer.

80% av anledningen till att jag åker är för att fotografera så det kommer åka med ett par saker i väskan, även dator o annat.
Som paranoid nybörjare på resan har jag bestämt mig för att göra så här med backup.

*många minneskort
*laptop 12.1" fujitsy siemens 1520
*portabel hårddisk Lacie rugged 160GB (modellen är extra skyddad för just resande)
*bränna DVD-skivor och skicka hem mellanrum.

DVD skivorna är mest till för ifall jag får utrustningen stulen. Ska även skaffa mig någon försäkring för utrustningen innan jag drar!

(by the way...om någon ska till australien så skicka mig ett mail så kanske man kan mötas upp!)
 
ANNONS