Annons

Trejdeparts bläck

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Klart att även dessa bläck utvecklats. Konstigt vore det annars. Men man skulle vilja att det gjordes bra tester (oberoende) av bläckens kvalitet.
Det har gjorts tester på hållbarheten på piratbläck av Henry Wilhelm, som anses vara den största auktoriteten inom detta område. Han köpte in flera olika bläck på den amerikanska marknaden, skrev ut en bild med respektive bläck och utsatte utskrifterna för extremt höga ljusmängder. Hållbarheten på dessa utskrifter varierade från katastrofalt dåliga till dåliga. De bästa av dessa bläck gav max en femtedel av hållbarheten på originalbläcket.

Nu är det tio, tolv år sedan han gjorde denna test. Dessa bläck har kanske utvecklats, men så har också originalbläckan.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det har gjorts tester på hållbarheten på piratbläck av Henry Wilhelm, som anses vara den största auktoriteten inom detta område. Han köpte in flera olika bläck på den amerikanska marknaden, skrev ut en bild med respektive bläck och utsatte utskrifterna för extremt höga ljusmängder. Hållbarheten på dessa utskrifter varierade från katastrofalt dåliga till dåliga. De bästa av dessa bläck gav max en femtedel av hållbarheten på originalbläcket.

Nu är det tio, tolv år sedan han gjorde denna test. Dessa bläck har kanske utvecklats, men så har också originalbläckan.
Jag är övertygad om att det finns mängder med dåliga tredjepartsbläck. Därför har jag vaskat fram en specifik.. Marrutt.

Om man ser på dem så uppger de själv att deras bläck är certifierat för 75 år. De verkar seriösa, de har egna papper som kommer från Hahnamule mm, ICC profiler, de verkar ha professionella användare, bra kundtjänst.

Jag vet inte om deras bläck är bra, har läst en del dåliga recensioner, men de är främst gamla sådana och rör även äldre skrivare. Men helhetsintrycket är bra.

När det gäller papper te x så har ju Epson mfl egna papper med, men det kommer ju från samma fabrik som andra papper, bara deras egna logga, vilket betingar ett högre pris.
Kan det vara samma sak med bläck? Att Marrutts bläck i stort är samma?

Synd att det är svårt att hitta riktiga utvärderingar på detta..... För 4500 kr för att byta färg i skrivaren.... jag tycker det är ocker. Det är halva skrivarpriset.

Ska googla Henry Wilhelm och se om det finns något nyare och mer specefikt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att det finns mängder med dåliga tredjepartsbläck. Därför har jag vaskat fram en specifik.. Marrutt.

Om man ser på dem så uppger de själv att deras bläck är certifierat för 75 år. De verkar seriösa, de har egna papper som kommer från Hahnamule mm, ICC profiler, de verkar ha professionella användare, bra kundtjänst.
Marrutt har också sålt sitt bläck under namnet Lyson, om jag förstår det rätt. Runt 2002-2005 hade jag ett par kompisar som använde deras bläck, eftersom Lyson gick ut och sa att de hade bättre hållbarhet än Epsons bläck. Men efter ett slag visade det sig att de löftena inte var mycket värda. Bilderna bleknade rätt snabbt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag får titta lite bakåt här, men bläcket i all ära (oavsett tredjepart eller original) uppträder olika på olika papper.

Canons originalbläck ser inte lika bra ut på Tetenal blank som på Ilford Gallerie gloss, medan piratbläcket ser mer okej ut på Tetenal.

Det är nog ett litet h-e att göra en utvärdering som skulle vara heltäckande. Hållbarhet går kanske att simulera genom uppsnabbande åldrings- och ljusutsättnings-processer. Annars får man vackert vänta många år.

Jag har ett ganska stort antal printar inramade på väggarna varav många från början av 2000-talet (Canon i 9950, 8 patroner), Vissa utskrivna med piratbläck, andra med original samt några där det suttit blandat original- och piratbläckspatroner i skrivaren. Skrivaren är numera förpassad till återvinningscentralen så jag kan inte göra jämförelser med "pirater" från idag.

Men alla printarna som har 10 år eller mer på nacken ser ff okej ut i mina ögon där de hänger på väggen. Har kommer dock en lurig faktor in: Man vänjer sig vid ytterst små förändringar som sker år från år. Hade behövt referenskopia för att jämföra.

Enkelt att fixa? Jo, jag har samma fil att printa ut, men andra skrivare, nyare bläck och papper samt helt annan programvara och PS (skriver ut från Photoshop). Det finns en massa variabler här som gör att jag inte kan jämföra.

Så hur genomför man ett bar test?

//Lennart
 

ldn99

Aktiv medlem
Marrutt har också sålt sitt bläck under namnet Lyson, om jag förstår det rätt. Runt 2002-2005 hade jag ett par kompisar som använde deras bläck, eftersom Lyson gick ut och sa att de hade bättre hållbarhet än Epsons bläck. Men efter ett slag visade det sig att de löftena inte var mycket värda. Bilderna bleknade rätt snabbt.
På den tiden fanns det inte pigmenterat bläck utan bara "dye". Dessa var extremt beroende av papperet. Det krävdes svällbart papper för att ge hyfsad hållbarhet. Se här ett enkelt test som jag gjorde med HP 8750 (orginalbläck) och olika papper:
https://lennartdelin.smugmug.com/Other/Misc/n-TnJDD/i-ZVcJSBZ.
Jag har inte sett några klagomål på Marrutts hållbarhet, däremot på andra problem som igensättningar, men som dessa är större än med originalbläck är svårt att veta.

Skriver man inte ut väldigt mycket tycker jag det känns dumt att chansa. Skriver man ut väldigt mycket är det knappast för eget behov och säljer man utskrifterna borde inte en tia extra för en A3 ha någon betydelse.
 

stefohl

Aktiv medlem
På den tiden fanns det inte pigmenterat bläck utan bara "dye". Dessa var extremt beroende av papperet. Det krävdes svällbart papper för att ge hyfsad hållbarhet.

Skriver man inte ut väldigt mycket tycker jag det känns dumt att chansa. Skriver man ut väldigt mycket är det knappast för eget behov och säljer man utskrifterna borde inte en tia extra för en A3 ha någon betydelse.
Jo, du har helt rätt. Det behövdes svällbara papper för att få någon vettig hållbarhet då. Och det var vad som användes. Och trots det var hållbarheten betydligt sämre på de utskrifter som var gjorda med Lyson-bläck än de som var gjorda med Epsons bläck.

Och jag instämmer i dina slutsatser.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej !

Värnamo, där solen alltid lyser, givetvis, minst lika soligt som Borås.

Testa ljustålighet, kan man ha en referens mörkt förvarat är det bra.

De jag nämde i början, de med Lyson/Marrutt Fotonic, dye-bläck
hamnade i innanför två fönster under en solig sommarmånad,
visst, det gick att känna igen motivet men inte färgerna, alla var blekta,
cyanet var förintat, av det var inte ett spår.

//MW
Dye-bläck och inte die-bläck då. Fick en inbjudan till en barnnamngivning i våras och den sitter i en tavelränna inomhus och har redan tappat all lyster och färgerna är numera obestämbare. Det är alltså i ett rum som inte ens är solstekt.

Pigmentbläck ska man nog ha. Allt annat är väl rätt obeständigt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Dye-bläck och inte die-bläck då. Fick en inbjudan till en barnnamngivning i våras och den sitter i en tavelränna inomhus och har redan tappat all lyster och färgerna är numera obestämbare. Det är alltså i ett rum som inte ens är solstekt.

Pigmentbläck ska man nog ha. Allt annat är väl rätt obeständigt.
Pigmentbläck ger betydligt bättre hållbarhet än vad de flesta färgtekniker ger. I ett rum med normal ljusnivå får du en hållbarhet på cirka 80-160 år, om bilden är monterad bakom glas. Tidigare var Epson den tillverkare som hade sämst hållbarhet, men nu med den nya generationens skrivare har de fått betydligt bättre hållbarhet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
The test of time

Det har gjorts tester på hållbarheten på piratbläck av Henry Wilhelm, som anses vara den största auktoriteten inom detta område. Han köpte in flera olika bläck på den amerikanska marknaden, skrev ut en bild med respektive bläck och utsatte utskrifterna för extremt höga ljusmängder. Hållbarheten på dessa utskrifter varierade från katastrofalt dåliga till dåliga. De bästa av dessa bläck gav max en femtedel av hållbarheten på originalbläcket.

Nu är det tio, tolv år sedan han gjorde denna test. Dessa bläck har kanske utvecklats, men så har också originalbläckan.

Tack Stefan för att du outtröttligt leder oss på rätt spår där kvalificerad empiri står i högsätet och inte enbart våra egna mer eller mindre korta erfarenhetsperspektiv. Du gör en stor folkbildningsinsats när det gäller kalibrering och utskrifter. Jag fattar inte att du har tid till allt.

Jag sökte på "Henry Wilhelm ink test" och hittade bl.a. denna info:

http://www.photoreview.com.au/tips/outputting/The-Test-of-Time

"'Inks ain't inks'

Third party inks are also problematic. Last year PC World magazine conducted a lab test on a range of cheaper "clone" inks in a number of high-end printers and found the best of them lasted for just four years. Moreover, the black inks in particular often clogged up the printhead nozzles. "

Det är ju just detta vi är rädda för ska hända och jag undrar om det inte var taskiga bläck som låg bakom en del av de sabbade R3000-skrivare som just hade problem med att svart färg läckte ut över mediat och sabbade det med.

Läs gärna hela artikeln. Det är ju nedslående alt. skrämmande läsning.
 

stefohl

Aktiv medlem
Läs gärna hela artikeln. Det är ju nedslående alt. skrämmande läsning.
Artikeln är rätt gammal idag och situationen är mycket bättre idag än tidigare. Idag, med rätt papper och bläck, kan vi göra utskrifter som har mycket bättre hållbarhet än de gamla teknikerna. C-printar, Cibachrome och även Dye Transfers har mycket sämre hållbarhet än utskrifter gjorda med bra bläck och papper.
Problemet är att veta som är bra bläck och papper. http://www.aardenburg-imaging.com har en hel del info om hur olika kombinationer av papper och bläck fungerar.
 

larsborg

Aktiv medlem
Tack Stefan för att du outtröttligt leder oss på rätt spår där kvalificerad empiri står i högsätet och inte enbart våra egna mer eller mindre korta erfarenhetsperspektiv. Du gör en stor folkbildningsinsats när det gäller kalibrering och utskrifter. Jag fattar inte att du har tid till allt.

Jag sökte på "Henry Wilhelm ink test" och hittade bl.a. denna info:

http://www.photoreview.com.au/tips/outputting/The-Test-of-Time

"'Inks ain't inks'

Third party inks are also problematic. Last year PC World magazine conducted a lab test on a range of cheaper "clone" inks in a number of high-end printers and found the best of them lasted for just four years. Moreover, the black inks in particular often clogged up the printhead nozzles. "

Det är ju just detta vi är rädda för ska hända och jag undrar om det inte var taskiga bläck som låg bakom en del av de sabbade R3000-skrivare som just hade problem med att svart färg läckte ut över mediat och sabbade det med.

Läs gärna hela artikeln. Det är ju nedslående alt. skrämmande läsning.
Intressant artikel "'Inks ain't inks", från PhotoReview.
Jag kan inte se, när den blev publicerad, kan det vara 2003?
Om så är fallet, vem läser tester från 2003, om t.ex. sommar/vinter däck, nu 13 år senare, - det säger idag, inget om tillverkarnas nuvarande produkter.
Fullt möjligt, att i ett kemilab. analysera innehållet i bläckpatroner från olika "original" tillverkare, sedan är det bara att blanda ihop exakt lika bläck recept.
Något patent på bläck från "original" tillverkare finns inte idag, vad jag vet, alltså kan dagens "3:e parts" bläck vara identiskt med "original" bläck.
Alternativt, - kan det vara samma tillverkare, av "original" och "3:e parts" bläck, men olika etiketter och försäljningspriser?
Jag tror, att underlaget för bläcket är viktigast, dvs. bästa pappers kvalite´, att sedan undvika solens starka påverkan till blekning av bilden.
 

stefohl

Aktiv medlem
Alternativt, - kan det vara samma tillverkare, av "original" och "3:e parts" bläck, men olika etiketter och försäljningspriser?
Jag tror, att underlaget för bläcket är viktigast, dvs. bästa pappers kvalite´, att sedan undvika solens starka påverkan till blekning av bilden.
Om det vore så enkelt är det ju lite märkligt att alla de tester jag sett visar sämre hållbarhet för tredjepartsbläck. Den information jag fått från sådana ställen som www.aardenburg-imaging.com är att pappret såklart spelar roll, men att bläcket också spelar stor roll. Och om du följt med i diskussionerna om hållbarhet så vet du att Epson har kritiserats lång tid för att ha ett gult bläck som inte håller så bra. Och det var först nu, i den senaste generationen av skrivare, som de lyckats ta fram ett gult pigment som hade lika god hållbarhet som deras andra pigment. Och då talar vi om företag som Epson och Canon, som har rätt hyfsade resurser.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är ju just detta vi är rädda för ska hända och jag undrar om det inte var taskiga bläck som låg bakom en del av de sabbade R3000-skrivare som just hade problem med att svart färg läckte ut över mediat och sabbade det med.

Läs gärna hela artikeln. Det är ju nedslående alt. skrämmande läsning.
Nu är du nog ute på cykeln Sten-Åke. MIn Epson R3000 kraschade precis som många andras. Det var ett konstaterat konsruktionsfel i printerhuvudet där svart började läcka.
Jag bad folk här på fotosidan som drabbats skicka in rapporter.
Fick in ett 50-tal. Alla skrev de körde originalbläck.
Något jag också alltid gjort i alla år jag haft deras bläcksrivare. Detta var en konstruktionsmiss av Epson och det är bara tråkigt att se hur uselt de hanterade situationen. Så man skall bara hoppas man aldrig får problem med sin Epsonskrivare och behöver begära hjälp för det finns ingen att få. De är hundra gånger sämre än Apple.
Nu blev det trots det en ny Epsonskrivare. Skälet till det var produktchefen på Scandinavian. Som efter en fika med på en genomgång av de skrivare jag var intresserad av. Alltså A2.
Han körde helt utan säljsnack utan helt öppet om olika märkens för och nackdelar.
Jag lärde mig mer på en timme om olika skrivares tekniska skillnader än jag lärt mig under de 25 år jag haft fotoskrivare.
Eftersom jag ägt så många Epsonskrivare som aldrig krånglat fick han mig att köpa en 3880. Något jag hittills inte ångrat.
Fast hoppas du aldrig behöver hjälp av Epsons After Sales Support. De är de mest arroganta och minst hjälpsamma gäng jag någonsin stött på i något sammanhang.
Så här är det som Stones säger på Between the Buttons. If ypu are on your bike tonight, Good night.
Eller på svenska, du har fel. Det hade inget med piratbläck att göra. Det berodde helt och hållet på att Epsons R&D gjorde ett misstag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu är du nog ute på cykeln Sten-Åke. MIn Epson R3000 kraschade precis som många andras. Det var ett konstaterat konsruktionsfel i printerhuvudet där svart började läcka.
Jag bad folk här på fotosidan som drabbats skicka in rapporter.
Fick in ett 50-tal. Alla skrev de körde originalbläck.
Något jag också alltid gjort i alla år jag haft deras bläcksrivare. Detta var en konstruktionsmiss av Epson och det är bara tråkigt att se hur uselt de hanterade situationen. Så man skall bara hoppas man aldrig får problem med sin Epsonskrivare och behöver begära hjälp för det finns ingen att få. De är hundra gånger sämre än Apple.
Nu blev det trots det en ny Epsonskrivare. Skälet till det var produktchefen på Scandinavian. Som efter en fika med på en genomgång av de skrivare jag var intresserad av. Alltså A2.
Han körde helt utan säljsnack utan helt öppet om olika märkens för och nackdelar.
Jag lärde mig mer på en timme om olika skrivares tekniska skillnader än jag lärt mig under de 25 år jag haft fotoskrivare.
Eftersom jag ägt så många Epsonskrivare som aldrig krånglat fick han mig att köpa en 3880. Något jag hittills inte ångrat.
Fast hoppas du aldrig behöver hjälp av Epsons After Sales Support. De är de mest arroganta och minst hjälpsamma gäng jag någonsin stött på i något sammanhang.
Så här är det som Stones säger på Between the Buttons. If ypu are on your bike tonight, Good night.
Eller på svenska, du har fel. Det hade inget med piratbläck att göra. Det berodde helt och hållet på att Epsons R&D gjorde ett misstag.
Jag är glad att ha fel i så fall. Det är väl snart flera år sedan denna diskussion var som hetast. Det är annars inte helt ovanligt att snålheten bedrar visheten så fort det går att tjäna några spänn i fall som dessa och bläck är perverst dyrt och säkert långt dyrare än det mesta av knark som säljs idag, så incitamentet är stort att pröva något annat än det som är ockerprissatt.

Sedan kan jag bara undra över tillförlitligheten i det urval som hört av sig till dig i form av dessa 50 drabbade användare. Att Ink Club och andra inte skulle sålt en enda patron till detta urval låter nästan för bra för att vara sant. Det kan ju också vara så att man inte vill skylta med sitt namn i forum som dessa som förmodligen läses av tillverkaren i fråga i rädsla för att få kalla handen i garantiärenden.

Skulle vara intressant att veta varför skrivarna (A3000) verkat funka för många i något år innan de fick problemen och vad det var konstruktionsmissen bestod i. Med tanke på den användartiden så borde det väl snart ske något med min P600 om felen kvarstår. Hittills går den utan problem och jag var på vippen att köpa en R3000 jag med innan jag snubblade över alla vittnesmål på nätet om problemen med den modellen. Man undrar ju också varför A2-skrivaren ur samma generation inte verkade ha samma problem. Men det kanske hade att göra med att den hade ett bättre system för att ta hand om överskottsbläcket som läcks vid rengöringskörningarna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är glad att ha fel i så fall. Det är väl snart flera år sedan denna diskussion var som hetast. Det är annars inte helt ovanligt att snålheten bedrar visheten så fort det går att tjäna några spänn i fall som dessa och bläck är perverst dyrt och säkert långt dyrare än det mesta av knark som säljs idag, så incitamentet är stort att pröva något annat än det som är ockerprissatt.

Sedan kan jag bara undra över tillförlitligheten i det urval som hört av sig till dig i form av dessa 50 drabbade användare. Att Ink Club och andra inte skulle sålt en enda patron till detta urval låter nästan för bra för att vara sant. Det kan ju också vara så att man inte vill skylta med sitt namn i forum som dessa som förmodligen läses av tillverkaren i fråga i rädsla för att få kalla handen i garantiärenden.

Skulle vara intressant att veta varför skrivarna (A3000) verkat funka för många i något år innan de fick problemen och vad det var konstruktionsmissen bestod i. Med tanke på den användartiden så borde det väl snart ske något med min P600 om felen kvarstår. Hittills går den utan problem och jag var på vippen att köpa en R3000 jag med innan jag snubblade över alla vittnesmål på nätet om problemen med den modellen. Man undrar ju också varför A2-skrivaren ur samma generation inte verkade ha samma problem. Men det kanske hade att göra med att den hade ett bättre system för att ta hand om överskottsbläcket som läcks vid rengöringskörningarna.
Exakt vilken detalj som började läcka vet jag inte. Fast det var i frammatningen till det svarta printhuvudet. Det var inte i bortforslingen av överskottsbläck.
Den enda reperation som kunde göras var att byta hela printerhuvudet vilket är en enhet för samtliga färger.
Min gick i 2 år innan problemet uppstod. Sedan blev det med tiden långsamt värre. Till sist sölade den bara ner papperen och var värdelös.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Exakt vilken detalj som började läcka vet jag inte. Fast det var i frammatningen till det svarta printhuvudet. Det var inte i bortforslingen av överskottsbläck.
Den enda reperation som kunde göras var att byta hela printerhuvudet vilket är en enhet för samtliga färger.
Min gick i 2 år innan problemet uppstod. Sedan blev det med tiden långsamt värre. Till sist sölade den bara ner papperen och var värdelös.
Precis vad jag kommer ihåg också om symptomen men med de symptomen undrar man ju om bytet av skrivhuvudet skulle lösa problemet egentligen om det nu var huvudet som var felkonstruerat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Precis vad jag kommer ihåg också om symptomen men med de symptomen undrar man ju om bytet av skrivhuvudet skulle lösa problemet egentligen om det nu var huvudet som var felkonstruerat.
Det var det enda Epson föreslog som åtgärd. Ett byte som kostade 4 000 kr.
Sedan skulle väl skrivaren gå cirka 2-3 år till innan man fick samma problem.
 
ANNONS