Annons

Billig vidvinkel med ”hård” stopp på infinity.

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej. Finns det någon billig vidvinkellins till Canon, med en skärpering som har ett hårt stopp och inte en som fortsätter att snurra, för en billig penning.

Jag behöver köpa flera stycken, så den kan inte vara för dyr :)
 

PMD

Aktiv medlem
I stort sett alla gamla manuella objektiv har sådana stopp och det går att använda rätt många sådana på en Canon EOS med adapter (t.ex. Nikonobjektiv).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Alla manuella objektiv jag har (gamla som nya) har "hard stop"
Stop vid infinity skulle jag inte vilja ha för den stämmer ju aldrig. Bättre att kunna gå över infinity gränsen en bit så man har lite spelrum.

/Stefan
 

Ventures

Aktiv medlem
Nu vet vi ju inte syftet med att skaffa "flera stycken" är. "Hard stop" kan ju vara praktiskt om man snabbt behöver ställa in många kameror på oändligt utan att ens titta i sökaren. Men som sagt, lite förklaring om användningen vore intressant.
 

iSolen.se

Guest
Alla manuella objektiv jag har (gamla som nya) har "hard stop"
Stop vid infinity skulle jag inte vilja ha för den stämmer ju aldrig. Bättre att kunna gå över infinity gränsen en bit så man har lite spelrum.

/Stefan
Tycker originalobjektiven stämmer rätt bra, där det står liggande 8, är också infinity men att verkligen utnyttja detta till något vettigt har jag kanske bara gjort några få gånger i mitt liv, t ex när jag fotat genom något som byter ljuset eller helt enkelt när jag velat ha allt lite oskarpt från "andra hållet" är det normala fokusera för kort. Jag har haft några objektiv som hade stopp vid infinity, underbart när man fotar manuellt.

Edit: Hittade en hel rad med objektiv med hard stop på infinity. Alla gamla grejer.
 
ANNONS