Annons

Tamron 70-200 f/2.8

Gylf 10

Ny medlem
Tänkte skaffa ett ljusstarkt tele för inomhussport.
Har funderat på ettTamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Nikon AF till min D90.
Passar min portmonä. Någon som använder samma utrustning?
Tacksam för svar.
 

ziggys

Aktiv medlem
Jag kör det på en d7000 och det är ett av mina absoluta favoritobjektiv sett till bildkvalitet. En del säger att autofokusen inte är så snabb vilket kan tala emot den vid sportfotografering. Personligen har jag dock aldrig känt att den varit för långsam dock.
 

Tgrahm

Aktiv medlem
Hej, Eric..

Jag har haft ett sådant tele i min ägo. Körde den dock inte på D90, utan D200 samt D700.
Måste säga att jag var mycket nöjd med denna glugg. Med den korta närgränsen så funkade det mycket väl för närmotiv med en vacker bokeh'. Dock lite långsam AF, samt att AF inte alltid var exakt vid dunklare ljus. Inte speciellt tätat, så en del damm slank det in mellan glasen, men inget som påverkade slutresultatet. Som skrivits.. Kika på recensionerna..

Ha de..
/Tobbe
 

Gylf 10

Ny medlem
Tamron 70-200

Tack för tipsen, kollade in recensionerna och det verkade som det inte funkade så bra med
en D90. Får prata med Cyberphoto som säljer denna produkt.
Vore intressant att höra om någon med en D90 testat denna optik.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Många recensioner och tester nämner att autofokusen kan vara väldigt dålig på denna, och då talar man inte om hastighet, utan att den helt enkelt felfokuserar. Och då menar man inte heller att den har en regelbunden bak- eller framfokusering (dvs. felkalibrering) utan att den helt enkelt är "slarvig" med fokusen.
Jag känner en som har detta objektivet, som jag fick prova, och mycket riktigt så var autofokusen helt värdelös för det mesta. I värsta fall kunde den felfokusera med uppemot en halvmeter (uppskattningsvis) till och med på detalj- och kontrastrika motiv, mitt på ljusa dagen. Det fick helt enkelt bli manuell fokus som gällde. Och det är väldigt synd på ett så annars underbart objektiv! De optiska egenskaperna är helt fantastiska, och om väl skärpan hamnar rätt så är detaljrikedomen och skärpan helt underbar.
Har dock läst att problemet med autofokusen varierar mellan olika exemplar, så om du får ett ex. med fokusproblem så bör du kanske kunna byta det. Alternativt om du är på en fotobutik och får prova det själv, så att du är säker på att få ett väl fungerande exemplar.
 

Pippo

Aktiv medlem
Köpte ett från Tyskland i höstas, och har testat att fotografera badminton med Nikon D700 och Fuji S5. Brukar dock för-fokusera vid badminton fotografering, jag har inget objektiv där AF hänger med...

Går nu att få för runt 500 €, vilket jag tycker det är värt.
http://www.fotokoch.de/fotowelt/Tamron_AF_2_8_70-200_Di_LD_Makro_Nikon_29023.html
http://www.dsv24.de/fotowelt/Tamron_AF_2_8_70-200_Di_LD_Makro_Nikon_29023.html
Har du själv handlat från någon av dessa butiker? Måste säga att till det priset är det lockande att slå till...
 

werholt

Medlem
Köpte från fotokoch, de var billigast i höstas. Ca 10 € för frakt, och ca 10 € för kortbetalning kom till. Det var inga problem med leveransen.
dsv24 har samma sortiment och liknande web-sida, det är möjligt att de har mer än så gemensamt.
 

Pippo

Aktiv medlem
Såg att dsv24 inte tar Paypal, så det blir antagligen fotokoch som får min order. ;)

Tack för infon.
 
ANNONS