Annons

Sony A37 + Tamronobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har funderat på att investera i en kamera som kan filma och har som på nåt så när bestämt mig för A37.

Jag ville bara höra om det är någon som har den och som har några intryck att berätta om så här långt?

Sen är det även så att jag funderar på ett teleobjektiv i budgetklassen och troligtvis kör jag på 70-300 LD DI Macro från Tamron. Jag har läst att AF skall vara helt ok i A37 och fps är det ju inga fel på, men kommer det telet att hålla hyfsat för sport osv? Sägs vara hyfsat skarpt för sin klass också vad jag förstått?

Jag funderar också på att slå till på ett 18-200 och undrar egentligen om det är ett nerköp från kitzoomen? Det blir ju några kronor tillbaks om man sedan säljer den, men jag vet inte heller om det är värt att ha både 18-200 och 70-300, så vad säger ni?

Jag kommer införskaffa blixt, reflektor och utlösare från en auktionssite som håller till i USA, för att med minsta möjliga medel kunna uppnå så mycket som möjligt.

Tycker ni detta är bra alternativ eller vad borde jag akta mig för/tänka på?

Tack på förhand!
 

oshe

Aktiv medlem
Hej o tack för svar!

Tyvärr tycker jag det är för dyrt med 18-135an, köper hellre ett billigt tele till i så fall. Din version har jag allt klämt på o den verkar super, men initiellt så blir det nog något billigare. Fotar en del sport dock och där kanske den billigare kommer lida en del.

Känns ändå som mycket kamera jämfört med andra. Den är lite liten men man vänjer väl sig. Nu fotar jag med en 20d och jag tror mig kunna utnyttja alla nya finesser som finns i den kameran.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Om du ska börja med ett billigt tele så kan det vara en god idé att köpa ett begagnat. Om du sedan uppgraderar till något bättre och dyrare så kan du vanligen sälja det för ungefär samma pris som du gav. Begagnade objektivs värde brukar stå sig bra, så du får antagligen tillbaks pengarna.

Själv har jag nu haft Tamron 70-300 USD några veckor och ska nog sälja mitt gamla Minolta 75-300 (http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-75-300-F4.5-5.6-D_lens55.html) för 450 kr, det är ungefär vad det brukar kosta på Blocket. Behöver dock funderar ett par varv till, ska kanske behålla det för de tillfällen då ett mer lättviktigt objektiv är att föredra.
 

oshe

Aktiv medlem
Hej igen!

Köper jag nytt och köper en budgetzoom för runt 1500 så kan jag nog leva med att förlora hälften om jag använder det ca 1-2 år.

Min 20d är köpt begagnad men det känns självklart bättre med nytt. 6-700 extra för nytt kontra beg blir ju inte så farligt heller med tanke på vad kalaset går på i så fall.

Vet du hur det är med in camera editing i a37? Tycker det kunde vara användbart o kunna croppa osv direkt i kameran. Diverse filter och effekter har jag läst ska finnas, men inget om crop osv.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Hej igen!
(...)
Vet du hur det är med in camera editing i a37? Tycker det kunde vara användbart o kunna croppa osv direkt i kameran. Diverse filter och effekter har jag läst ska finnas, men inget om crop osv.
När bilden väl är tagen får du föra över den till datorn för att jobba vidare med den, om jag inte har missat något så kan du inte redigera bilder i kameran.

Däremot kan man göra en hel del innan och medan man tar bilderna, och tack vare EVF:en så ser man i många fall direkt i sökaren hur det kommer att bli. Gäller inte alla effektfilter, framför allt inte de som bygger på att flera bilder tas och sedan slås ihop.
Vad gäller crop finns åtminstone fyra sätt att beskära i kameran (förutom att zooma med objektivet eller att gå närmare motivet). Du har det croppade 1,4x teleläget för högre seriebildtagning. Du har Clear Image Zoom för att zooma upp till 2x varefter kameran skalar upp bilden till 16 mpx. Sedan tror jag att det även finns samma digitala beskärande zoom som på a57. Slutligen har du Auto Portrait Framing som beskär, roterar och skalar upp åt dig automatiskt om kameran tycker att det går att komponera ett bättre porträtt.

Ett test av a37 finns f ö publicerat här:
http://www.photographyblog.com/reviews/sony_a37_review/
 

oshe

Aktiv medlem
Nu tar jag upp en gammal tråd här, men jag känner att jag vill ha möjlighet att göra croppingen på plats. Jag arbetar för en tidning och det kunde i vissa fall underlätta för mig om jag kunde croppa mellan bildtagningen och redigeringen/skrivandet så att säga.

Jag har kollat lite på Nikon också, för att jag vet att de har det i vissa av sina modeller.

Det är ju så fruktansvärt svårt att välja. Jag kan om jag vill, jobba med tidningens kameror, men eftersom jag är så inbiten i fotograferingen, så vill jag självklart även ha något eget.

Det sista jag har börjat kolla på är super-zoomar, dock så fotar jag en del sport så det blir lätt en del höga ISO när man åker på fotbollsmatcher osv.

Usch, valet är så jäkla svårt. Jag har numer en relation till både Canon, Nikon och Sony (dock inte Pentax och de andra "småmärkena"), vilket borde göra valet enkelt för mig. På pappret och i handen ser det ju tyvärr inte alltid maxat ut, så det är omöjligt för mig att bestämma mig känns det som.

Det bästa vore kanske att bara hitta ett hus man tycker om, sedan köpa begagnade 3:e-partsgluggar som är värda att behålla.
 

afe

Aktiv medlem
Såvitt jag vet är det endast Nikon som har möjlighet att beskära bilderna direkt i kameran efter fotograferingen.
 

oshe

Aktiv medlem
Såvitt jag vet är det endast Nikon som har möjlighet att beskära bilderna direkt i kameran efter fotograferingen.
Tack, själv kan jag inte exakt det, men i så fall lutar det väl åt Nikon lite. D3200 känns lite saftig och A37 har ju fått bra betyg för AF och filmning. Jag jobbar ju använda den en del i jobbet, men även mycket på fritiden.
 

oshe

Aktiv medlem
Nu gjorde jag slag i saken. Det blev dock inte a37 utan istället 550d för 6000 med 18-135. Köpte till ett nytt 50 1,8 också efter bildkvallen är galen och för att det är så billigt. Så nu sitter jag bara o väntar på min nya vän! Har väl i princip allt jag behöver nu iom att jag hade blixt och reflektor sen innan. Tror det räcker ganska gott för mig.
 
ANNONS