Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Om grundpriset är 690 kr så lägger man på 690 kr för olovlig publicering och 690 för utelämnad byline. Summa 2070 kr alltså.

Att bilden är beskuren (om det inte är väldigt radikalt) och förminskad får man nog leva med.
 

MatsFald

Aktiv medlem
Om grundpriset är 690 kr så lägger man på 690 kr för olovlig publicering och 690 för utelämnad byline. Summa 2070 kr alltså.

Att bilden är beskuren (om det inte är väldigt radikalt) och förminskad får man nog leva med.
Det finns inget grundpris , vem sätter det ? vad kan man ta för en bild som blivit stulen som inte är till försäljning ?
Bilden är beskuren på på ett sätt som gör att enligt mig ser rent för jävligt ut ! från 1076 × 717 till 497 × 500
Bilden ser ju inte ut som jag ville att den skulle se ut !
 

ErlandH

Aktiv medlem
BLFs avtal med dagstidningarna har ett pris strax över 800 kr för publicering både i papper och på webben, utan tidsgräns. Att utgå från ett högre pris i det här fallet är nog svårt att motivera.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Vad är det du vill uppnå? Är det att markera, bestraffa eller få betalt? Jag har lärt mig, efter ett antal dispyter kring olovligt bildanvändande, att det absolut smidigaste är att be om en rimlig summa och att de slutar använda bilden. Det brukar fungera.

Att leta upp olika sätt att kunna lägga på ett antal hundra procent kan möjligen göra att det intressant om man är ute efter att bråka, men det leder i praktiken sällan till mer pengar till fotografen. Om man inte bryr sig om att få betalt, utan mer vill markera så kan man lägga på alla extrabestraffningar man kan komma på.
 

iSolen.se

Guest
Poliser om någon borde känna till vad som gäller på internet.
Jag skall avvakta och se om han ringer efter helgen, om vi inte kommer överens om en summa som känns ok för oss båda (Jag vet inte själv vad som skulle kännas bra för mig) kommer jag nog göra en polisanmälan. Jag kommer nog låta bildombudsmannen driva ärendet, måste först bara sätta mig in i
hur det påverkar mig, eventuella kostnader för mig etc.. Någon här som har koll på om jag riskerar något på att driva en process genom Bildumbudsmannen.se ?
Bildombudsmannen tar 900kr plus 33% i kommision. Dvs det är han som tar huvuddelen av risken.
 

iSolen.se

Guest
Det vanliga är att man utgår från de prislistor som finns.
Tycker verkligen inte att du ska gå ner i pris från detta.
690:- som grundpris är alldeles för lågt.
Jo det kanske är en utgångspunkt...men bara om bilden är till salu.

BO förlikade sig i det kända och välbevakade KGS-fallet för 4000 för en bloggbild, tror inte den var klippt. Kravet var väl runt 10 000. Det är rätt vanligt att ha prutmån om man tänker sig att förhandla.
 

iSolen.se

Guest
Det finns inget grundpris , vem sätter det ? vad kan man ta för en bild som blivit stulen som inte är till försäljning ?
Bilden är beskuren på på ett sätt som gör att enligt mig ser rent för jävligt ut ! från 1076 × 717 till 497 × 500
Bilden ser ju inte ut som jag ville att den skulle se ut !
Du kan kräva vad du vill, tycker du räknat rätt bra. Antingen så ställer du ett krav där du vill ha varje krona och så slåss du för det. Eller så tar du i och förhandlar.

I vilket fall så ska du förbereda en polisanmälan och det ska du förstås berätta för killen. (det är väl en man?)
 

iSolen.se

Guest
Hoppsan! Google Chrome hittade inte bildumbudsmannen.se

Menade du: bildombudsmannen*.*se ?

du riskerar väl att polisen har korrupta poliskollegor som också begår brott och börjar utöva maktmissbruk gentemot dig. det är ju inte helt ovanligt att just poliser håller varandra om ryggen när de känner sig trängda.
Konspiratoriskt lagd? :)

Knappast att de begår ett större brott än ursprungsbrottet för att slippa några tusen i skadestånd.
 

iSolen.se

Guest
TS får ju betala 900 kr utan att veta om han får något för pengarna. Däremot riskerar ST ingenting, han får en säker inkomst på 900 kr.
Vad man får för de 900kr till att börja med är ett kravbrev som bygger på de faktiska förhållandena. Det är BO som sköter kontakter och det är bara om det går till tingsrätten man behöver göra något mer (närvara) vilket är sällsynt. Man riskerar inget mer och får 67% eller 70% av skadeståndet.

I detta fall så är bevisen rätt bra och det är en polis som knappast kommer försöka slingra sig.

TS risk är alltså begränsad till 900kr. Han kommer inte få betala rättegångskostnader ens om han mot förmodan skulle förlora i ett tingsrättsmål.
 

afe

Aktiv medlem
Det handlar om en bild på en privat blogg med 600 tittar; är det värt att lägga så mycket energi på att bestraffa det?
 

iSolen.se

Guest
Det handlar om en bild på en privat blogg med 600 tittar; är det värt att lägga så mycket energi på att bestraffa det?
En snattande polis ska klara sig undan för att brottet är så litet att det nästan inte hänt?

Det måste väl ändå vara upp till TS hur mycket energi han vill lägga ner för att försvara rätten att ha sina bilder i fred, enligt lagen.
 

iSolen.se

Guest
Absolut, men att börja blanda in jurister och dylikt redan från början känns för mig inte som särskilt rimligt.
Om mängden nedlagd energi är viktigt så är BO rätt bekvämt.

Att skriva en egen faktura kan säkert också gå.

Vi låter förstås TS själv välja, det finns ingen statistik på hur framgångrik den ena eller andra metoden är och hur mycket jobb det är för brottoffret.
 
ANNONS