Annons

Prissättning av bilder för sociala medier

Produkter
(logga in för att koppla)

bellaberg

Medlem
Har ett dilemma, hur ska jag prissätta för bilder till sociala medier? Ska jag prissätta som man gör om någon vill ha bilder till sin hemsida eller är det en annan prisklass som man räknar med när det är till Facebook eller instagram?

Om jag gör ett paketpris på låt oss säga 10 bilder, hur ska jag prissätta det då? Om kunden vill ha 10 bilder i månaden som jag kontinuerligt uppdaterar, hur prissätter jag det då? Vill inte bli för dyr för småföretagare men vill ändå inte ta för lite.

Vad tror ni är ett rimligt pris för bilder till sociala medier?

TACKSAM FÖR HJÄLP!
 
Har ett dilemma, hur ska jag prissätta för bilder till sociala medier? Ska jag prissätta som man gör om någon vill ha bilder till sin hemsida eller är det en annan prisklass som man räknar med när det är till Facebook eller instagram?

Om jag gör ett paketpris på låt oss säga 10 bilder, hur ska jag prissätta det då? Om kunden vill ha 10 bilder i månaden som jag kontinuerligt uppdaterar, hur prissätter jag det då? Vill inte bli för dyr för småföretagare men vill ändå inte ta för lite.

Vad tror ni är ett rimligt pris för bilder till sociala medier?

TACKSAM FÖR HJÄLP!
Sätt det pris du behöver för att din verksamhet ska fungera. Du skriver att du inte vill ta för lite. Sätt priset på eller över den gränsen.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Hur många följare du har spelar ju stor roll eftersom det avgör hur många personer du når ut till.

Försök ta reda vad andra tar betalt för sina posts med som är unngfär på samma nivå som dig
 

bellaberg

Medlem
Hur många följare du har spelar ju stor roll eftersom det avgör hur många personer du når ut till.

Försök ta reda vad andra tar betalt för sina posts med som är unngfär på samma nivå som dig
Nej, alltså jag ska ta foton till deras instagram. Inte posta på min egen!

Tycker det är så oerhört svårt att veta vad jag ska ta för pris...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, alltså jag ska ta foton till deras instagram. Inte posta på min egen!

Tycker det är så oerhört svårt att veta vad jag ska ta för pris...
Fundera ut hur många timmars arbete du behöver lägga på detta, fundera ut vad du behöver ha i timlön, multiplicera. Fundera sedan på om kunden kan ha råd med detta och på om du (av något skäl) kan tänka dig att göra det billigare.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Nej, alltså jag ska ta foton till deras instagram. Inte posta på min egen!

Tycker det är så oerhört svårt att veta vad jag ska ta för pris...
Då är det väl en fråga om vad du behöver ha betalt för tiden o ta bilderna. Men tänk också på, säljer du till ett konto med säg 1 miljon följare kan du kräva betydligt mer än säg ett med 10K följare.

Det är ju som licenser folk säljer till företag o tidningar osv. De baserar oftast sina priser efter hur många som ser bilden. (Utöver priser för arbetet att skapa bilden). Är åtminstånde vad jag läst och låter också smartast om du vill tjäna pengar.

Men tänk typ vad som är en bra timlön (som täcker både din tid och försäkringar, utrustning o allt som har med att driva ett företag att göra osv) och begär det. Nuförtiden är det ju inte bara o dyka upp o ta en bild utan det tar ett antal timmar att redigera bilderna med vilket gör att det kanske är smartare att räkna ut priset efter antalet timmar istället för ett fast pris.

Priset bör ju inte vara annorlunda bara för det ska upp på instagram. Är väl snarare så att du kan kräva extra om dina bilder kommer nås ut till väldigt många och framförallt blir lätta att sno av andra instagram användare.
 
ANNONS