Annons

åäö i Copyright-texten

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Nå, copyrighttexten har ingen juridiskt betydelse i Sverige. Det är i USA den spelar roll, och där saknar tecken utanför A-Z helt betydelse. Därför blir Jörgen Jorgen over there.
USA har skrivit på Bernekonventionen så de har (i stort sett) samma regler som vi numera.

Dock kan det vara en god idé att registrera sin copyright i USA. Om man tror att man kan komma att behöva stämma någon en i domstol för upphovsrättsbrott så underlättar det att ha registrerat den. I så fall är det © man använder för att markera att man har registrerat upphovsrätten. Det förekommer nog att folk skriver ut "copyright" också, men © ska räcka.
 

PeterWem

Aktiv medlem
OwnerName, kan jag sätta från datorn även i 200D, men inte heller där går det att få in åäö. Jag hittar ingenstans i kameran att man kan varken ändra eller ens visa den informationen.
Du får använda Gphoto2 för att mata in i kameran. 200D är en ny kamera så den kanske inte har fullt stöd ännu.
 

ArneB

Aktiv medlem
Samtidigt finns ju möjligheten att mata in ITPC-information i PS eller LR och exportera ut detta med bilden. Förutsatt att bilden inte tas direkt ur kameran.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag fann någonting märkligt. I 7D verkar det finnas tre och inte enkom de två fält som man kan ändra i kameran:

Artist (ändras i kamera)
OwnerName (ändras i dator)
Copyright (ändras i kamera)
Ja, det där har kommit till på senare tid. 7D kom 2009, så nu har jag definierat "senare tid" till de senaste tio åren...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja, det där har kommit till på senare tid. 7D kom 2009, så nu har jag definierat "senare tid" till de senaste tio åren...
Känns som kaka på kaka samt att det är märkligt att man inte ska kunna ändra i kameran. Hur som helst har TS fått svar på sin fråga. ÅÄÖ fungerar att skriva in. Bara inte via kamerameny eller DPP.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vad är kaka på kaka? Och ändra kan man ju, om än begränsat till anglosaxiskt alfabet.
Att ha artist och ägare känns som kaka på kaka. Men visst, jag skulle kunna vara anställd av en tidning, Ägare, och ha mitt egna namn, Peter som Artist.

Artist:peter
Ägare:peter
Copyrigt:Företagsnamn.

Det svenska alfabetet fungerar bra för mig, se tidigare råfil uppladdad av mig. Jag kör normalt med fotoprogram som bygger på öppen källkod vilket få här på fotosidan gör. Hur ser EXIF ut för dig i dina fotoprogram? Står det Åström i uppladdad råfil eller str m?

EDIT: Bifogat skärmklipp från DPP 4.10 som jag uppdaterat nyss på min Windowsdator. ÅÄÖ utläses korrekt även med DPP4.
 

Bilagor

Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Jaha, du menar så. Men om du fotograferar med min kamera är jag ägare och du artist. Måste vara så det är tänkt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det är ju så irriterande.. vi hade det någorlunda rätt någon gång på medeltiden men sen var det någon klåfingrig typ som hittade på våra landsunika ringar och prickar :(

Å: Bokstaven började användas i Sverige på 1400-talet genom att man satte ett litet o ovanför bokstaven a. Samma ljud skrevs också aa.

Ä: Bokstaven började användas i Sverige på 1500-talet genom att man satte ett litet e över a. Samma ljud skrevs också ae.

Ö: Den började användas i Sverige under 1500-talet genom att man satte ett litet e över o. Ljudet skrevs även oe.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det sk*ter sig alltid någonstans när man beställer något utomlands eller knappar in i kameran. Tro mig, jag kallar mig numera Astrom så blir det någorlunda begripligt :-D
Även om alla windows-program använder unicode så är det alltid någon etikettskrivare som inte fattar vad åäö är
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det sk*ter sig alltid någonstans när man beställer något utomlands eller knappar in i kameran. Tro mig, jag kallar mig numera Astrom så blir det någorlunda begripligt :-D
Även om alla windows-program använder unicode så är det alltid någon etikettskrivare som inte fattar vad åäö är
Du får använda dig av Gphoto2 till Linux eller OS X om du vill ha in ditt namn i kameran.

För Linux, guide tidigare länkad. För OS X http://macappstore.org/gphoto2/

För Windows, fixa en Live-disk med Ubuntu, boota upp i Windowsdatorn utan att installera, följ därefter tidigare länkad guide.
 

nivas

Aktiv medlem
Är inte grundproblemet att EXIF bara supportar 7-bits ASCII-kod, vilken inte innehaaller naagra aa, ae eller oe?
IPTC verkar dock kunna fixa andra teckenuppsättningar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Är inte grundproblemet att EXIF bara supportar 7-bits ASCII-kod, vilken inte innehaaller naagra aa, ae eller oe?
IPTC verkar dock kunna fixa andra teckenuppsättningar.
Vilka fotoprogram eller fotosidor använder du som inte kan avläsa min råfil korrekt?


Hittills fungerar:

Hittills fungerar inte:

  1. EOS Utility
  2. kameran själv
 

PMD

Aktiv medlem
Testade EOS Utility V.2. Den kan inte avläsa Åström korrekt. Inte heller V.3 med en 6D.
Det ser ut som att texten är lagrad med multibytekodning men att programmet inte fattar det och skriver varje byte som ett enskilt tecken.

Blir det annorlunda om man ser till att å, ä och ö lagras som en (åttabitars-) byte enligt ISO-8859-1 (a.k.a. Latin-1)?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det ser ut som att texten är lagrad med multibytekodning men att programmet inte fattar det och skriver varje byte som ett enskilt tecken.

Blir det annorlunda om man ser till att å, ä och ö lagras som en (åttabitars-) byte enligt ISO-8859-1 (a.k.a. Latin-1)?
Ändra terminalen till ISO-8859-1, har strul när jag knappar in kommandot.

Testade kopiera in tecknen från rutan, blir samma som tidigare visat.
 
ANNONS