Annons

Uppdatering ver.2.00 till A7III och A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Sony har släppt en programuppdatering som förutom att ge stöd för 400/2,8 och 24/1,4 bland annat beskrivs så här:

Nya funktioner:
[AF Track Sens] kan tilldelas till en anpassningsbar knapp.
När funktionen används med LA-EA3-monteringsadaptern [länk till produktsida] stöds alla fokusområden.
Obs! Nya alternativ för fokusområden: Zone (Zon), Expand Flexible Spot (Utöka flexibel spot) och Lock-on AF (AF-lås).

Övriga förbättringar:
Bättre prestanda och övergripande stabilitet i kameran.
Bättre återgivning av graderingen av RAW-bilder.

Det som var viktigt för mig var det förbättrade stödet för LA-EA3 som vid en snabbtest verkar mycket lovande.
Jag var på väg att sälja adaptern och ett Sigma 70-200/2,8 för att i stället köpa original, men nu vete tusan. Måste testa med rörliga motiv.
 

Edvin-89

Medlem
Trevligt med en uppdatering, och en gaska stor sådan :)
Skall erkännas att jag varit in och kollat på dina annonser och var nära att be om att få komma förbi och prova och eventuellt köpa :p
Jag hoppas att de fungerar bättre efter uppdateringen, vill gärna höra en utförlig kommentar om hur det fungerar efter uppdateringen :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Med tanke på alla olika larmrapporter som kommit om brinnande batterier i olika sammanhang är det inte konstigt att mojängtillverkare gärna vill att det används batterier som de har i alla fall någon möjlighet att hålla koll på.

Sen vill de förstås tjäna pengar på dem också.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är en varning som man kan trycka bort. De batterier som inte fungerar efter uppdateringen bör nog inte användas kanske. Jupio verkar än så länge fungera som de ska.

/Stefan
 

Edvin-89

Medlem
Vad jag har läst än så länge så verkar de flesta tredjepart batterierna fungera, rutan som kommer upp kan man trycka bort. Så den nya uppdateringen förhindrar inte att tredjeparts batterier inte fungerar, bara att Sony varnar att det inte är ett original och inte kan garantera funktionen.

Ser inget konstigt med det :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Lyckas inte hitta gamla A7III tråden, så jag skriver här, DPR har testat Fujis nya fartfantom X-T3, många förväntade fina vitsord, men min reflektion var att DPR skriver att A6500 hänger med X-T3 mycket bra, och att A7III totalt är vassare med autofokusen. X-T3 har dock möjlighet till mera finjusteringar med dom olika AF-valen.
 

martinot

Aktiv medlem
Lyckas inte hitta gamla A7III tråden, så jag skriver här, DPR har testat Fujis nya fartfantom X-T3, många förväntade fina vitsord, men min reflektion var att DPR skriver att A6500 hänger med X-T3 mycket bra, och att A7III totalt är vassare med autofokusen. X-T3 har dock möjlighet till mera finjusteringar med dom olika AF-valen.
Visst är nog inte X-T3 rätt kamera för rena sportfotografer (de kör nog hellre en snabb Canon eller Nikon DSLR, eller möjligtvis någon Sony A9), och kan ju absolut hända att A7III har något bättre AF på vissa områden (vilket är en bra referens på ett mycket lyckat kamerahus). Ser inget märkligt med det.

Däremot så vet jag inte om du med DPR menar DP Review?

För den senare är generellt extremt positiva till X-T3, och skriver iaf. så här i sin sammanfattning av den:

Overall conclusion

"The Fujifilm X-T3 is arguably the best stills/video camera on the market right now. More expensive full frame cameras will offer better still image quality and cameras with in-body image stabilization will be easier to shoot video with, but nothing offers this balance of image quality and movie capability in a single package."

"Fujifilm has taken one of our favorite sub-$2000 cameras and supercharged it. Stills-focused X-T2 owners only need upgrade if they feel held back by their current camera's AF ability, but for everyone else not bewitched by the call of full-frame, the X-T3 should be extremely tempting as a do-nearly-everything option."


Compared to its peers

"The X-T3's most direct rival is the Sony a6500: another APS-C mirrorless camera able to shoot stills and 4K video. The Fujifilm wins out comfortably, for us. Autofocus performance is broadly comparable across the two cameras (though the Sony's Eye-AF system is better), but the operation and handling of the X-T3 is much better, as are its video capabilities. You'll miss out on the in-body stabilization of the a6500, but Fujifilm's array of lenses helps make the whole system more attractive."

"The Nikon D500 is another obvious point of comparison. The DSLR would still be our choice for sports, action or wildlife photography but for most other photography, the X-T3's smaller size, higher resolution, attractive output and vastly better video make it the stronger option (though users of heavy lenses may prefer the D500's grip). Depending on your needs, the Fujifilm may have a wider choice of well-matched lenses than the Nikon."

"Putting up more fierce competition is the Sony a7 III which, for a fair chunk more money, offers the step up in image quality that full-frame can bring, as well as in-body image stabilization and a larger grip. The X-T3 is arguably nicer to shoot and actually out-performs the 8-bit video of the Sony but it can't compete with its image quality or fully match the Sony's AF performance. However, the Fujifilm is less expensive and smaller, especially if you factor in the lenses you might want, so it depends on your priorities."

"The X-T3's impressive video puts it into competition with the Panasonic GH5 and GH5S. The Panasonic pair certainly have better video support features (waveform display, uploadable LUTs for corrected displays, shutter angle control, 4:2:2 internal capture), but the Eterna color mode, along with the ability to shoot 10-bit at 60p are powerful counter-arguments. The larger sensor and more dependable AF even give the X-T3 the edge in some respects. And if you want to shoots stills too, it's a clear win to the Fujifilm."


Totalt sätt så får X-T3 Guldmedalj, vilket är ett gott betyg, och liknande nivå som just A7III fick (också den en mycket bra och fin kamera väl värd det betyget).

Tex. A6500 fick Silvermedalj i jämförelse med både X-T3 och A7III (sedan kanske man inte skall hänga upp sig för mycket på det, men för att kontra den bild som du ger av hur DPReview ger för omdöme om kameran).

Absolut inte ett kamerahus som är bäst på allt, eller för alla (vilken kamera är det?), men verkar ha lyckats ganska bra om man vill ha en balanserad kamera. Speciellt om man är ute efter en som är i APS-format och spegellös.

https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t3/11
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Däremot så vet jag inte om du med DPR menar DP Review?

För den senare är generellt extremt positiva till X-T3, och skriver iaf. så här i sin sammanfattning av den:
Men en annan känd recensör, namnger inte för det brukar väcka olustiga känslor för vissa. Säger att trots 30b/s så är antalet keepers (i fokus) inte lika många som andra konkurrenter de testade mot. Visst den stod högt på deras lista, men tänk på att b/s är inte lika med antalet bilder i fokus.

/Stefan
 

Bengf

Aktiv medlem
Visst är nog inte X-T3 rätt kamera för rena sportfotografer (de kör nog hellre en snabb Canon eller Nikon DSLR, eller möjligtvis någon Sony A9), och kan ju absolut hända att A7III har något bättre AF på vissa områden (vilket är en bra referens på ett mycket lyckat kamerahus). Ser inget märkligt med det.

Däremot så vet jag inte om du med DPR menar DP Review?

För den senare är generellt extremt positiva till X-T3, och skriver iaf. så här i sin sammanfattning av den:

Overall conclusion

"The Fujifilm X-T3 is arguably the best stills/video camera on the market right now. More expensive full frame cameras will offer better still image quality and cameras with in-body image stabilization will be easier to shoot video with, but nothing offers this balance of image quality and movie capability in a single package."

"Fujifilm has taken one of our favorite sub-$2000 cameras and supercharged it. Stills-focused X-T2 owners only need upgrade if they feel held back by their current camera's AF ability, but for everyone else not bewitched by the call of full-frame, the X-T3 should be extremely tempting as a do-nearly-everything option."


Compared to its peers

"The X-T3's most direct rival is the Sony a6500: another APS-C mirrorless camera able to shoot stills and 4K video. The Fujifilm wins out comfortably, for us. Autofocus performance is broadly comparable across the two cameras (though the Sony's Eye-AF system is better), but the operation and handling of the X-T3 is much better, as are its video capabilities. You'll miss out on the in-body stabilization of the a6500, but Fujifilm's array of lenses helps make the whole system more attractive."

"The Nikon D500 is another obvious point of comparison. The DSLR would still be our choice for sports, action or wildlife photography but for most other photography, the X-T3's smaller size, higher resolution, attractive output and vastly better video make it the stronger option (though users of heavy lenses may prefer the D500's grip). Depending on your needs, the Fujifilm may have a wider choice of well-matched lenses than the Nikon."

"Putting up more fierce competition is the Sony a7 III which, for a fair chunk more money, offers the step up in image quality that full-frame can bring, as well as in-body image stabilization and a larger grip. The X-T3 is arguably nicer to shoot and actually out-performs the 8-bit video of the Sony but it can't compete with its image quality or fully match the Sony's AF performance. However, the Fujifilm is less expensive and smaller, especially if you factor in the lenses you might want, so it depends on your priorities."

"The X-T3's impressive video puts it into competition with the Panasonic GH5 and GH5S. The Panasonic pair certainly have better video support features (waveform display, uploadable LUTs for corrected displays, shutter angle control, 4:2:2 internal capture), but the Eterna color mode, along with the ability to shoot 10-bit at 60p are powerful counter-arguments. The larger sensor and more dependable AF even give the X-T3 the edge in some respects. And if you want to shoots stills too, it's a clear win to the Fujifilm."


Totalt sätt så får X-T3 Guldmedalj, vilket är ett gott betyg, och liknande nivå som just A7III fick (också den en mycket bra och fin kamera väl värd det betyget).

Tex. A6500 fick Silvermedalj i jämförelse med både X-T3 och A7III (sedan kanske man inte skall hänga upp sig för mycket på det, men för att kontra den bild som du ger av hur DPReview ger för omdöme om kameran).

Absolut inte ett kamerahus som är bäst på allt, eller för alla (vilken kamera är det?), men verkar ha lyckats ganska bra om man vill ha en balanserad kamera. Speciellt om man är ute efter en som är i APS-format och spegellös.

https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t3/11
Enbart om Autofokus:

Jovisst är det samma test firma, jag syftade mest på just autofokusen, hur man tolkar broadly comparable to A6500 kanske kan diskuteras, jag fick det till att A6500 överlag är jämförbar med X-T3 autofokus prestanda, fast DPR tycker att A6500 ögonfokus är bättre. Här tror jag dock själv att X-T3 är bättre på att hålla fast ( Lock On )- genom att den har mera att justera vilket A6500 saknar, men det är vad DPR skriver.

Och så tar dom med A7III och skriver vad gäller autofokusen att X-T3 inte kan "or fully match Sony´s AF-performance" det får väl stå för DPR så klart, kommer nog helt andra motsägelser framöver.

Självklart knockar X-T3 både A6500 och A7III vad gäller 4K, hantering, stora knappar och reglage, upplösning på EVF och så vidare, Guldmedaljen är given. Jag plockade bara ut just delen om autofokus som är intressant vad gäller spegelfria kameror och ofta debatteras, men jäklar D500 är fortfarande vassare.
 

martinot

Aktiv medlem
Och så tar dom med A7III och skriver vad gäller autofokusen att X-T3 inte kan "or fully match Sony´s AF-performance" det får väl stå för DPR så klart, kommer nog helt andra motsägelser framöver.
Är inte alls säkert. A7III är ett mycket bra och lyckad kamera. Däremot så kanske någon firwareuppdatering på bägge sidor jämnar ut några mindre AF-svagheter/fördelar som finns på respektive sidor.

Vad jag däremot tolkade dig som var att det skulle vara stora skillnader i AF-prestanda de emellan, vilket de enligt DPR inte är om man bryr sig om att läsa lite vad som faktiskt skrivs. Just nu så har A7III något bättre AF på några punkter, men inte så stora skillnader som när du väljer att bara klistra in enstaka meningar.

Verkligheten är den att bägge är vettiga normala väl balanserade kamerahus, och den spegellösa AF har tagit ett stort kliv framåt på bägge modeller i denna "normalkategorin" för att vara spegellösa.

Men det viktiga att ta med sig är att ingen av de är något direkt för de sport- och actionfotografer som kräver topp-AF. Där är det fortfarande DSLR:er från Canon och Nikon som gäller, eller Sony A9 på den spegellösa sidan, för den typen av fotografer.

Som normala kameror för "vardagsanvändare" så har både X-T3 och A7III lyckats få till en helt OK AF, som nog fungerar bra i de flesta situationer.

Men ingen av de har topp-AF; om det är det man är ute efter så skall man nog välja en annan modell än dessa två.
 

martinot

Aktiv medlem
Men en annan känd recensör, namnger inte för det brukar väcka olustiga känslor för vissa. Säger att trots 30b/s så är antalet keepers (i fokus) inte lika många som andra konkurrenter de testade mot. Visst den stod högt på deras lista, men tänk på att b/s är inte lika med antalet bilder i fokus.

/Stefan
Har inte läst alla tester, och olika testare kan säkert komma fram till något olika slutsatser.

Speciellt följande AF är en av de saker som är mycket svårt att testa på ett objektivt och konsekvent sätt.

Har själv inte hunnit att fota något omfattade med någon av (bara ett par butiksskott på sin höjd), men de verkar ha tagit ett bra kliv framåt för att vara spegellösa kameror.

Dock fortfarande långt ifrån att vara i samma följande AF-klass som kan konkurrera med de bästa DSLR:er, eller Sony A9.

Men sett till sitt pris (X-T3 kan köpas för så lite som 15-16 papp, och A7III för ca 24-25 papp) så verkar bägge två vara mycket bra och kompetenta kamerahus.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det tog hela fem inlägg innan denna tråd avvek från ämnet.
Det är ganska bra för FS.
Jag hade hoppats få mer feedback om uppgraderingen, inte om T3.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är inte alls säkert. A7III är ett mycket bra och lyckad kamera. Däremot så kanske någon firwareuppdatering på bägge sidor jämnar ut några mindre AF-svagheter/fördelar som finns på respektive sidor.

Vad jag däremot tolkade dig som var att det skulle vara stora skillnader i AF-prestanda de emellan, vilket de enligt DPR inte är om man bryr sig om att läsa lite vad som faktiskt skrivs. Just nu så har A7III något bättre AF på några punkter, men inte så stora skillnader som när du väljer att bara klistra in enstaka meningar.

Verkligheten är den att bägge är vettiga normala väl balanserade kamerahus, och den spegellösa AF har tagit ett stort kliv framåt på bägge modeller i denna "normalkategorin" för att vara spegellösa.

Men det viktiga att ta med sig är att ingen av de är något direkt för de sport- och actionfotografer som kräver topp-AF. Där är det fortfarande DSLR:er från Canon och Nikon som gäller, eller Sony A9 på den spegellösa sidan, för den typen av fotografer.

Som normala kameror för "vardagsanvändare" så har både X-T3 och A7III lyckats få till en helt OK AF, som nog fungerar bra i de flesta situationer.

Men ingen av de har topp-AF; om det är det man är ute efter så skall man nog välja en annan modell än dessa två.

Kan vara DPR som blandar ihop ögonfokus hos A6500 och A7III, där jag tror att A7III som nyare är bättre på just ögonfokus. Stora skillnader på autofokus går inte att finna skrivet någonstans av mig, du måste ha blandat ihop det från någon annan tråd.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tillägg till inlägg Nr 14:

Jag blir bara glad över om Fuji eller någon annan kamera sort får till jättebra autofokus,
den senaste modellen kan så klart få ett litet försprång tills nästa tillverkare släpper sin nyhet om man tex satsar lite mera på just AF eller vad man vill förbättra. Inte att förglömma Olympus M1 MII i sammanhanget eller, världsklass IBIS och höga bps.
 

martinot

Aktiv medlem
Ändå verkar intresset ha dött ut gällande ämnet?

Har inte sett ett vettigt inlägg sedan Bengts (räknar inte klagomål som inte bidrar till diskussionen som on-topic).

Visst, det var absolut hel fel tråd av Bengt att strata denna diskussionen i (han visste kanske inte hur man startade ny tråd), men det var ju inte heller så att det direkt saboterade en aktiv pågående diskussion heller?
 

hornavan

Aktiv medlem
När jag skulle ladda ner 2.0 så visade det sig att Sony inte klarade av den senaste versionen av OSX, så jag lånade min dotters ej nyligen uppdaterade Mac book. Laddade ner firmwaren och kopierade till ett SD-kort.
Av ren nyfikenhet öppnade jag filen i min Mac.
Tror ni att det fungerade att uppgradera kameran?
Till min förvåning så gick det helt smärtfritt.
Det gick alltså inte ladda ner, men väl installera i min 14.0.nånting version.
Hur blev det då?
Kan inte säga att jag märkt någon skillnad ännu.
 

Barkismats

Aktiv medlem
... (räknar inte klagomål som inte bidrar till diskussionen som on-topic).
Jag håller med här också!
Så i stället för att klaga...
Jag upplevde en förbättring av af-funktionen i kombinationen LA-EA3 och Sigma 70-200/2,8 efter uppdateringen, men inte tillräckligt stor för att ha kvar adapter och objektiv. Alla funktioner verkade finnas där men det fungerade helt enkelt inte lika bra som tillsammans med de nyar A-kamerorna.
Nu har jag precis i dagarna fått hem en begagnad FE 70-200/4 och tillsammans med den fungerar af betydligt bättre tycker jag.
Så uppdateringe tillförde af-funktionalitet, men inte i en utsträckning som gör att jag väljer adapteralternativet före FE original.
 
ANNONS