Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
millimeter skrev:
Jag tycker verkligen inte att GFS är smal!

Man kan ganska lätt leta upp den bild du ansökte med, och jag måste säga att det inte är en bild som blir refuserad pga att GFS skulle vara för smal.

Varför den blev refuserad vet jag såklart inte, och jag bryr mig inte heller, men jag håller som sagt inte med om din beskrivning av GFS.
Tror du missuppfattar vad jag menar. Inte smal ifråga om typ av bilder. Utan smal ifråga om åsikter/antal bedömmare.
 

mannbro

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Men allvarligt i stället.. Vad skulle ske med en bild majoriteten i juryn inte vill ha in, men som det verkligen inte finns några förval att ta till för? Skulle den komma med bara för att motiveringen blev för svår då?
Då ligger tyvärr den intetsägande "Höjer sig inte över mängden" nära till hands, det har (i alla fall för mig) blivit lite av en slasktratt när det är svårt att välja.

Och det är väl lite så jag resonerar - för att jag ska klicka "JA" på en bild så räcker det inte att det är en bra bild - den måste ju också ha något utöver det, något som höjer den över andra liknande bilder inom samma genre som också är bra, har den inte det så höjer den sig ju inte över mängden (för mig).

Inte nödvändigtvis tekniskt bättre, men något som sticker ut, griper tag eller väcker en viss känsla. Slätstrukna bilder eller bilder som saknar det där lilla, lilla extra (för mig) blir oftast nej med motiveringen "Höjer sig inte över mängden" även om det är en bra bild, men jag har också röstat ja på ett par bilder med tydliga tekniska brister som ändå sticker ut och har något att säga.

Men andra som röstar resonerar säkerligen annorlunda, och få av oss är skolade konstkritiker, så man ska nog inte dra allt för stora växlar vare sig av ett refuserande eller ett accepterande och definitivt inte av motiveringarna.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Jag hinner inte med längre......

Det börjar att bli svårt att hinna med att rösta i slussen nu, tycker jag.
Skall jag hinna med att betrakta, verdera och evnt. begrunda med en tilläggskommentar; som jag tycker man bör....ja, så har jag nu kommit till kort.
40+ bilder/dygn är för mycket.
Vad kann göras?
/Erik J
 

Per

Aktiv medlem
Re: Jag hinner inte med längre......

fujicanon skrev:
Det börjar att bli svårt att hinna med att rösta i slussen nu, tycker jag.
Skall jag hinna med att betrakta, verdera och evnt. begrunda med en tilläggskommentar; som jag tycker man bör....ja, så har jag nu kommit till kort.
40+ bilder/dygn är för mycket.
Vad kann göras?
/Erik J
Håller med - jag tycker att uppladdningstakten är för hög. Sänk till en/6månader.

Per
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Re: Re: Jag hinner inte med längre......

Per skrev:
Håller med - jag tycker att uppladdningstakten är för hög. Sänk till en/6månader.

Per
Bra förslag tycker jag, Per. Nu värkar det som om man söker med sina "bra" bilder; inte sina "bästa"........
Det är vel dom som skall på väggen i GalleriFS?
/Erik J
 

mannbro

Aktiv medlem
Re: Re: Jag hinner inte med längre......

Per skrev:
Håller med - jag tycker att uppladdningstakten är för hög. Sänk till en/6månader.

Per
Eller ta bort den där pluppen på profilen. Naturligtvis finns det ingen som skulle erkänna det, men jag ger mig f-n på att den största anledningen till att folk laddar upp bilder i GFS är för att få en plupp på sin profil...
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Jag hinner inte med längre......

mannbro skrev:
Eller ta bort den där pluppen på profilen. Naturligtvis finns det ingen som skulle erkänna det, men jag ger mig f-n på att den största anledningen till att folk laddar upp bilder i GFS är för att få en plupp på sin profil...
Nä du, Oscar. Ploppen är helt i stil med FS's tanke om att "alla" skall trivas...:D
Låt hellre "ploppen" bli av värde!
Om 4 mnd. riskerar man att "alla" har den :).....de' va' de' värdet....
/Erik J
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Är det för mycket.......

...att minnas 1:a innlägget i tråden?
Vad det betöd, kann man diskutera......eller hur?

Inte om Svenne eller Ola har blivit refuserad eller inte, som tråden har övervägande innehåll om...

Om FS, som alla andra Gallerier har begränsad utrymme....ja så hänger man vel icke mainstream på väggen?

Problem! På Norsk heter det: Til lags åt alla kan ingen göra.
Nå må fa.den mej FS välja.
/Erik J
 

Per

Aktiv medlem
fujicanon skrev:
Tack David; nytt för mej; men löser det problematiken?
Nej, inte det minsta.
Jag är inte säker på att inflödet skulle minska nämnvärt av att avveckla pluppen helt heller, men att var och en kan välja att dölja den frivilligt spelar ingen roll alls i det avseendet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
fujicanon skrev:
Tack David; nytt för mej; men löser det problematiken?
Det var inte mening som någon problemlösning. Bara info till er som redan är med (kanske därför ni är så hårda mot dem som blivit refuserade?) så ni kan välja om ni vill ha emblem eller inte.

Varje vecka flyter det in fler medlemmar som kommer med och därför fler som kan rösta och samtidigt har inflödet inte markant ökat med tiden. Just nu tycker jag det är hanterbart. Det finns absolut inget tvång att rösta varje dag bara för att man är med. Kommer det inte tillräckligt med röster så låter vi bara bilderna ligga lite längre. Ingen brådska. Så känn ingen press.

Faktum är att jag trodde trycket skulle vara markant större, men det är också medvetet att inte pusha GFS för mycket innan vi satt en ordentlig infra.

Vi får självklart utvärdera och justera med tiden ifall att.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Per skrev:
Nej, inte det minsta.
Jag är inte säker på att inflödet skulle minska nämnvärt av att avveckla pluppen helt heller, men att var och en kan välja att dölja den frivilligt spelar ingen roll alls i det avseendet.
Det var da fan; håller med Per igen.......
Men, MRK! David's reaktion och svar..........
Änligt mej var det ett nädvärdigande svar........lika med..
..problemet är alla som tycker om sin plupp......
*LOL*
 

mannbro

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Det var inte mening som någon problemlösning. Bara info till er som redan är med (kanske därför ni är så hårda mot dem som blivit refuserade?) så ni kan välja om ni vill ha emblem eller inte.
Jag kanske uppfattades som hård mot de som blivit refuserade, men jag vill bara förtydliga att det inte alls är det det är frågan om. Min första bild blev refuserad och jag kan villigt erkänna att "pluppen" var en bidragande faktor till att jag laddade upp bilderna (och jag är nog fortfarande lite för stolt över min plupp för att dölja den). Samtidigt inser jag ju att det egentligen är fel anledning att ladda upp bilder - själva pluppen lär man sig ju inget av - därav mitt inlägg.

En anledning som jag kanske undervärderat till varför man vill ladda upp bilderna är att man vill få sin bild mätt, man vill ha ett mått på hur man "står sig i konkurrensen", och det kan ju faktiskt vara utvecklande oavsett om bilden blir antagen eller inte.
 

hansen2

Aktiv medlem
Röstar för "både och" - är nämligen inte alls stolt över pluppen då den innebär att jag "kan" befaras vara ansvarig för inflödet i poolen. Har nämligen röstat nej till ca 90% av de som slutligen kommit med ändå. Det är på tok för lätt att få med en bild i GFS! Gissningsvis p.g.a att majoriteten röstar på motiv istället för bild.

Har klickat i att få bort pluppen (tack David!), får se vad som händer när cachetiden passerats ;)

/Johan
 

Artificiell

Aktiv medlem
Pluppen är kanske irriterande med tanke på att alla vill ha en. Men eftersom vem som helst kan välja bort den borde det inte vara ett problem. Eller?
U
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
Kanske jag är för hård. Klickar faktiskt nej till en massa bilder som är bra, med tanke på att galleriet inte ska vara en vanlig pool där man ska tala om ifall bilderna är bra eller dåliga. Som det står ska det vara ett urval av de bästa bilderna på f.s.
Jag får nästan dåligt samvete eftersom min egen bild trillade igenom, men den hade fått så pass respons även utanför f.s. att jag ville försöka. Tänker inte "passa tiden" och slänga in en ny bild så fort jag bara kan.
 

pial

Aktiv medlem
Ann,
Din bild är bra! Men det finns en del bilder, mest i början, som inte är så himla intressanta. Jag tror att kraven höjts nu, och det är bra.
Så fortsätt vara hård och ha inte dåligt samvete för det!
/Pia
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
Jag tycker inte att nivån har höjts. Âr rädd att nivån kommer att sänkas allt eftersom juryn växer. Det är väl inte det som är meningen?
Man ska vara ganska kritisk mot sig själv innan man försöker få in en bild i galleriet. Många bilder är otroligt vackra, men är samtidigt en kopia av många andra bilder som redan finns i massor på f.s. En bild i galleriet ska ha nåt absolut eget, men heller inte vara alltför svårtolkad. Tycker jag i alla fall.
Tack för att du gillar min bild föresten!
 
ANNONS