Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Det slinker även igenom icke-anonyma bilder. Har uppmärksammat redaktionen på detta så vi får se vad som händer ...

/Johan
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
Det ska juryn egentligen se och stoppa om nu inte den som lägger in bilden har förstått det.
Jag har också sett såna bilder och sen sett att dom kommer med. En regel är en regel.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
joakimsundkvist skrev:
Jag kan hålla med om att det kändes lite knappt och otydligt med den väldigt lilla formulering jag fick till svar. "Idé/Motiv " var den lilla ledande text som fanns inskriven i ett mail baserat på en standardmall. När det ändå verkar vara olika kategorier av "standardskäl" som kommer att användas som text i ett mallbaserat meddelande så skulle i alla fall jag uppskatta ett lite mer utförligt svar i stil med det Christer skrev till Emmelie ovan.

"För vanlig betyder att bilden inte höjde ..."

/Jocke
Då undrar jag; när jag sitter i "slussen". Varför lägga tid på att skriva ett tillägg til std.argumenten, när detta inte kommer till bildens ägare?
MYCKET SÄLLAN stämmer "idiot-argumenten" med mitt tycke.
Det resulterar mer o mer i att jag lägger ner min röst.

Nu är det 50 stk. där på ny efter 1 1/2 dygn....orkar inte att tycka, tyvärr.
/Erik J
 

ann elisabeth

Aktiv medlem
Nej, man orkar inte skriva ett tillägg på alla bilder man röstar nej på. Man väljer det närmaste alternativet. Det är inte meningen att de refuserade ska ta det personligt heller. Inget säger att alla tvunget ska ha en bild i galleriet. Som sagt ska det vara ett urval av de bästa bilderna på f.s. Om man tål att få en mindre god kommentar på en bild, ska man också tåla att en bild blir avvisad från galleriet. Som sagt, det är ganska många bilder som kommer.
 

millimeter

Aktiv medlem
Jag vet exakt inte hur röstningen går till, men om man ser tumnaglar av bilderna så får man ju helt enkelt fokusera på de bilder som ser bäst ut. Om inflödet är för stort, alltså.

Det är viktigare att riktigt bra bilder kommer med, än att alla inskickade bilder får en bedömning, tycker jag.

Alltså: ni som sitter och bedömer - var inte rädda för att vara kräsna. GFS är till för att visa bra bilder, inte för att ge respons på alla bilder som skickas in.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
millimeter skrev:
Jag vet exakt inte hur röstningen går till, men om man ser tumnaglar av bilderna så får man ju helt enkelt fokusera på de bilder som ser bäst ut. Om inflödet är för stort, alltså.

Det är viktigare att riktigt bra bilder kommer med, än att alla inskickade bilder får en bedömning, tycker jag.

Alltså: ni som sitter och bedömer - var inte rädda för att vara kräsna. GFS är till för att visa bra bilder, inte för att ge respons på alla bilder som skickas in.
Nej Henrik; jag är absolut inte rädd för att vara kräsen.
Men det tar tid....... fan om jag dömer ner(eller upp) en bild från tumbnageln..........
Räkna själv. 10 min. pr. bild...om jag skall tycka rätt...

En gång till!!! FS's tumma-tyckande på kommentarer; är inte borta, men på väg ner...
FS idé om FS ( som jag tycker är utmärkt), naggas i kanten..........
Fotosidan's märkliga idé om att "absolut" gruppera allt; fattar jag inte!

Den goda bilden blänker själv,,,,,,,
Problemet är mängden; mängden är business......
So ist das leben! Tyvärr.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det finns INGET krav att de som kommit med måste rösta eller engagera sig, det är helt upp till och var och en. Har man inte tid eller lust så har vi full respekt för det.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Trevligt initiativ med Galleri FS på förstasidan! En utökning upp till 10 bilder i högerspalten skulle heller inte vara helt fel tycker jag. Men ni har janske något annat trevligt på gång i den spalten?

/Leif
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja det blir fint. Vi kör nog en kombo av Veckans bildväljare (ett par bilder) och sen GFS med kanske 5 (eller fler) bilder. GFS bilderna tror jag vi kommer slumpa av istället för senast antagna.
 

Per

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Ja det blir fint. Vi kör nog en kombo av Veckans bildväljare (ett par bilder) och sen GFS med kanske 5 (eller fler) bilder.
Gôtt! Jag tycker också det är trevligt att se GFS på förstasidan, samtidigt som jag tyckte det var synd att bildväljaren försvann - tror de kompletterar varandra bra!

Per
 

tobias-

Avslutat medlemskap
Jag vill bara inflika att jag tycker att motiveringarna ska uteslutas i beslutet man får.

Jag fick känsla av inkompetens när jag såg motiveringarna till varför en bild jag skickat in inte kom med. Dock menar jag inte att den BORDE ha kommit med. Men just den kategori min bild representerar verkar vara okänd för juryn.

Glad första advent förresten ;)
 

mannbro

Aktiv medlem
tobias- skrev:
Jag fick känsla av inkompetens när jag såg motiveringarna till varför en bild jag skickat in inte kom med. Dock menar jag inte att den BORDE ha kommit med. Men just den kategori min bild representerar verkar vara okänd för juryn.
Fysiska gallerier har expertis på vad som kan väntas sälja, vad som skulle passa galleriet och deras besökare och en mängd andra parametrar. Om det är den typen av kompetens du förväntar dig i juryn så kan du nog inte bli annat än besviken.

Jag har för mig att jag satte "höjer sig inte över mängden" som motiviering (jag röstade nej). Inte för att det inte är en bra bild, men för att den känns väldigt typisk för sin gengre. Den har hög klass, men jag kunde inte hitta något som gör att den höjer sig över andra bilder med hög klass inom gengren. Det är möjligt att den har det och att jag missat det - och i så fall får du gärna tycka att jag är inkompetent - men så är det, man måste göra bedömningar och det blir inte alltid helt lätt eller rättvist.

Naturligtvis lätt för mig att säga som har haft turen att få med en bild, men man ska inte dra för stora växlar på vare sig en refusering eller ett accepterande av en bild, och definitivt inte på de motiveringar man får. Det är jättesvårt att välja en motivering som passar av de förvalda, så ibland får man plocka någon som ligger närmast eller välja något som egentligen inte är huvudanledningen till att man röstar nej.

För egen del blir det allt för ofta "höjer sig inte över mängden", och med det valet menar jag inte att bilden är medioker, utan att den inte har det där lilla extra som gör att den höjer sig över andra bra bilder.
 

tobias-

Avslutat medlemskap
mannbro skrev:

För egen del blir det allt för ofta "höjer sig inte över mängden", och med det valet menar jag inte att bilden är medioker, utan att den inte har det där lilla extra som gör att den höjer sig över andra bra bilder.
Jag säger att jag får känslan av inkompetens, det betyder inte att det nödvändigtvis är så. Poängen med mitt inlägg var att motiveringarna är helt onödiga och bör tas bort.

Motiveringarna borde snarare stå i poolbeskrivningen. Antingen får man ett ja eller så får man ett nej :)

Sen är frågan om "höja sig över mängden" helt enkelt dödar bilder som är lätt att kategorisera. Dvs man tolkar "höja sig över mängden" på fel sätt. Vilken mängd? Alla bilder, eller bilder i denna kategori?
 

mannbro

Aktiv medlem
tobias- skrev:
Sen är frågan om "höja sig över mängden" helt enkelt dödar bilder som är lätt att kategorisera. Dvs man tolkar "höja sig över mängden" på fel sätt. Vilken mängd? Alla bilder, eller bilder i denna kategori?
Jo, jag har också framfört synpunkter att de här motiveringarna kanske förvillar med än de hjälper, och nog kanske inte tillför något för fotografen, så jag håller med dig.

Däremot så tror jag inte att det är så att en bild straffas för att det finns vissa val att göra. Nu resonerar vi ju säkert olika när vi röstar, men jag gör i alla fall så att jag bestämmer mig först för om jag ska rösta ja eller nej (vilket är en process som kan ta allt från 1 minut till flera timmar för vissa bilder). Om jag sedan valt att rösta nej så har jag sedan försökt hitta en motivering som passar (vilket jag oftast inte gör, utan ofta handlar det ju antingen om en kombination av olika saker, eller att bilden helt enkelt inte har "det", som gör att den höjer sig över mängden).
 

cornflower

Medlem
Först vill jag säga att jag tycker idén med Galleriet är väldigt bra och man hittar många otroligt bra bilder i olika gengrer.

Motiveringarna som man får i mailen då ens bild ej kommer med känns dock ej seriösa och det verkar vara flera som tycker så. Självklart tror jag de flesta som röstar är seriösa och försöker så gott de kan att motivera, men det slinker igenom en del som inte känns seriöst.

Exempel: Bilden kom ej med, motivering: "den är pervers".
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1170252.htm?set=lp

Jag tycker då inte det finns något perverst i denna bild, eller har jag inte alls samma uppfattning om ordet.

Visst kan man ignorera motiveringen, men vad är det då för mening med den. Jag tål negativ kritik och är inte det minsta ledsen att bilden ej kom med men oseriös kritik tycker jag känns meningslös (... ungefär som betyg 1, skitdålig bild + ingen förklaring varför)

Jag är inte den som tycker att det ska vara lätt att få med en bild i Galleri FS, för då försvinner hela tanken med galleriet. Dock tror jag motiveringsfunktionen kan förbättras. (Detta grundar sig självklart inte bara på mitt egna exempel)

Jag har en idé (ifall motivering ska finnas kvar):

Motiveringen är frivillig att fylla i då man röstat. Den som vill kan kryssa i från 1 - 5 poäng;

Orginalitet
Komposition
Teknisk kvalitet
Genomtänkt idé
Bilden berör

(OBS. listan är bara exempel...)
Visst det är några fler klickningar, men man kanske kan få en bättre uppfattning om vad personer tycker om bilden..
Kanske är det också lättare för den som röstar än att välja en orsak ur en lista.
 

Artificiell

Aktiv medlem
Tycker framförallt att det första urvalet bland alla inkomna bilder borde sorteras av en hemlig jury (som representerar flertalet genrer). Därefter kan alla övriga medlemmar lägga sina - mer eller mindre seriösa - röster på resten. Vore väl inte så svårt att arrangera?
U
 

mannbro

Aktiv medlem
Är det inte så det funkar? Att några utvalda, erkännt bildkunniga kan acceptera, refusera eller släppa bilden vidare för omröstning? Trodde jag läste det i något forum någonstans, men orkar inte leta...
 
ANNONS