Annons

Hur visar ni era bilder med digital projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har en undran då jag plåtat mycket dia (småbild) och funderar på digitalt.

Efter tester i FOTO (Nr. 1/2007) så börjar jag tro på att man kan få en helt ok projicering med en videoprojektor i prisklassen runt 12-16kkr. (Det verkar utvecklas rasande fort).

Någon som gått från dia till digital projektor?
Eller som helt enkelt kört digitalt och senare skaffat projektor?
Hur gör ni praktiskt?
Jag har duken i vardagsrummet och datorn i ett annat rum, vad gör man, skaffa en 12m lång kabel som ansluts vid varje visning?
Skaffa en enkel bärbar dator enbart för detta?
Kopiera över till annat medium, t.ex. spela upp i DVD-spelaren? (Har hört att DVD inte blir lika bra som visning direkt från dator)?

Kort sagt, hur gör ni rent praktiskt?
 

danneman

Aktiv medlem
*puff*...

Nå'n e de väl som kan säga vad det finns för möjligheter eller ge tips på vad som fungerar för er? :)
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag har en HD Ready projektor och har lagt bilder på DVD anpassade för et antal pixlar som projektorn kan visa och trodde det skulle bli bra, men icke särskilt imponerande. Ska prova direkt från laptop någon gång, men då bör man väl köra via HDMI eller S-video i alla fall.
 

danneman

Aktiv medlem
Tack Mats, äntligen nå'n som törs skriva, det är ordning å reda på dig :)

Har tidigare hört en variant när platt-tv kom om att bränna ut på DVD och visa på TV, men samma sak där, verkar inte speciellt bra. Kanske något krux med det sätt som en DVD läser bilder eller någon olycklig kombination av upplösning mellan DVD/TV (eller talar man om antal linjer)?

Ja hoppas fler kommer med nyttiga tips på vad som är bra/dåligt/praktiskt!
 

ATJ

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en DLP full HD projektor (1920*1080p) i ett dedikerat biorum som kan mörkläggas helt. För att få ut rätt prestanda vid bildvisning så har jag en dator (HTPC för film också) ansluten med DVI kabel, HDMI går lika bra, till projektorn. För att få ut maximal bildkvalitet så måste projektorn anslutas digitalt till datorn och inte med VGA kabeln. Det är svårt att använda en 12 meter lång DVI kabel då behöver du en signalförstärkare. Sedan så förminskar jag bilderna så att antalet pixlar på höjden stämmer till projektorns native upplösning (1080) om det inte är en panorama bild då förminskar jag bilden så att antalet pixlar på bredden stämmer mot projektorn (1980). Efter förminskningen av bilderna så brukar jag också skärpa dom lite då dom förlorar en del skärpa vid förminskningen.

//Anders
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade en arbetskamrat som var duktig på sådana här prylar.
Jag tänkte en dator bredvid TV:n först.
Men Christoffer föreslog en slags server bredvid TV:n.
Jag vet inte vad de heter men i princip så är det en hårddisk som fungerar utan datorn. Kanske kallade han det ngt slags mediecenter, ja eller ngt. Dessa finns både med tråd och trådlös kommunikation.

Fördelen är att när man har tankat över ngt så kan man stänga av datorn. Jag har för mig att de var för dyra att använda som backup, det finns billigare lösningar till det.

Sedan när det gäller kvalitén jmf med dia hmmm
Alltså JAG har inte sett ngt för 20 tusen som slår ett rätt exponerat dia i en bra projektor. Men å andra sidan så brukar jag inte titta efter sådant heller. Min tanke är att köra bildspelet på TV:n den dagen jag blir digital.

VP-röret och kabeln är redan på plats :), men resten saknas... :(
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har tidigare kört Zeissprojektorer med dia och kör numera med en alldaglig 1024x764 projektor som jag lånar från jobbet. (ca 1 år gammal). Mina bildspel numera övertraäffar med flera 100 % marginal diabildspelen både vad gäller skärpa och övrig upplevelse. Kan bara tänka vad en modern "utgången" modell som Epson 700 för under 10 lax skulle åstadkomma!!!
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Kan tillägga att min projektor Hitachi PJ-TX200W vid tillfället var kopplad med HDMI och projicerades på 100 tum duk i biorummet.
Nu har den förstås snart 3 år på nacken men var då en mycket uppskattad maskin med imponernade kontrastvärden. Hur som helst, att visa bilderna är inte det svåra. Att få hög bildkvalitet är desto svårare.
 

danneman

Aktiv medlem
Låter hoppfullt! :)

Har tidigare kört Zeissprojektorer med dia och kör numera med en alldaglig 1024x764 projektor som jag lånar från jobbet. (ca 1 år gammal). Mina bildspel numera övertraäffar med flera 100 % marginal diabildspelen både vad gäller skärpa och övrig upplevelse. Kan bara tänka vad en modern "utgången" modell som Epson 700 för under 10 lax skulle åstadkomma!!!
Just den där Epson-maskinen du nämner är vad jag fått upp rejält intresse för, om det är EMP-TW700 du menar. Såg test på den i tidningen FOTO (nr 1-2007) och enligt dem verkar det skall ge bildvisning i klass med småbildsdia. Troligen bättre bild vid vissa motiv pga många fördelar med digitalt vs analogt, endast kanske lägre teknisk skärpa vid naturmotiv etc. med massor av små detaljer.

Vad har du använt för bildkälla och vilken typ av signal för överföringen då du lånat projektor?
 

danneman

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en DLP full HD projektor (1920*1080p) i ett dedikerat biorum som kan mörkläggas helt. För att få ut rätt prestanda vid bildvisning så har jag en dator (HTPC för film också) ansluten med DVI kabel, HDMI går lika bra, till projektorn. För att få ut maximal bildkvalitet så måste projektorn anslutas digitalt till datorn och inte med VGA kabeln. Det är svårt att använda en 12 meter lång DVI kabel då behöver du en signalförstärkare. Sedan så förminskar jag bilderna så att antalet pixlar på höjden stämmer till projektorns native upplösning (1080) om det inte är en panorama bild då förminskar jag bilden så att antalet pixlar på bredden stämmer mot projektorn (1980). Efter förminskningen av bilderna så brukar jag också skärpa dom lite då dom förlorar en del skärpa vid förminskningen.

//Anders

Låter ju nice. :)

Tycker själv i teorin att datoranslutning till projektorn borde kunna bli ungefär lika bra som att titta på en platt tft-skärm kopplad till datorn, bara man kan ställa in datorns skrivbordsyta till exakt samma pixeldimensioner som projektorns panel har, samt givetvis att man anpassar nedskalade bildversioner med rätt mängd skärpa så som du gör.

Tycker du att det stämmer, eller finns nå't att tillägga?

Hur upplver du ev skillnader mellan projektorn och motsvarande datorskärm?

Mvh Dan
 

beta75

Aktiv medlem
Ett tips, om du har en kamera med HDMI-utgång så kan du använda den för att visa bilderna i upp till 1080p (1920x1080pixlar). Du gör så att du lägger bilderna tillbaka på ett minneskort i samma mappstruktur som kameran skapar. Döp filerna som kameran gör, dvs IMG_1234.JPG eller dylikt. Funkar riktigt bra och vissa kameror har fjärrkontroll för att styra bildvisningen.
Kan tänka mig att Nikon D90 borde fixa detta galant.
Jag har provat med min IXUS 70 (compositutgång) och med en Canon HV20 videokamera.
Blandat bilder från olika kameror och de visar det mesta.

/KN
 

danneman

Aktiv medlem
Jag har en HD Ready projektor och har lagt bilder på DVD anpassade för et antal pixlar som projektorn kan visa och trodde det skulle bli bra, men icke särskilt imponerande. Ska prova direkt från laptop någon gång, men då bör man väl köra via HDMI eller S-video i alla fall.
Intressant inlägg. Har hört ungefär samma utlåtande från dem som kört med DVD-spelaren mot en stor platt-tv.


Undrar om det beror på det sätt som DVDn skickar ut signalerna, den har väl i original en ganska låg upplösning som benämns i antal linjer och kan sedan skala upp beroende på vilken upplösing på projektor/tv man har?

Eller kan det ha med spelarens ålder/prestanda att göra? Har sett många nyare spelare (2007-2008) som anger att de stödjer uppskalning från DVD-format till: 480p, 576p, 720p, 1080i, 1080p, samt har både komponent och HDMI-utgångar. Medan min gamla (köpt runt 2000) inte ens stödjer progressiv bild och bara kan anslutas med scart-RGB, s-video, och komposit.

Famlar totalt i mörker här kring huruvida en DVD någonsin kan funka som en okej bildvisare, hoppas nå'n kan och har lust med att fylla igen kunskapsluckorna lite.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Just den där Epson-maskinen du nämner är vad jag fått upp rejält intresse för, om det är EMP-TW700 du menar. Såg test på den i tidningen FOTO (nr 1-2007) och enligt dem verkar det skall ge bildvisning i klass med småbildsdia. Troligen bättre bild vid vissa motiv pga många fördelar med digitalt vs analogt, endast kanske lägre teknisk skärpa vid naturmotiv etc. med massor av små detaljer.

Vad har du använt för bildkälla och vilken typ av signal för överföringen då du lånat projektor?
Direkt från en bärbar dator via den vanliga kabeln (vet inte vad den heter). Bilderna nedskalade till projektorns upplösning och skärpta därefter.
 

ATJ

Aktiv medlem
Låter ju nice. :)

Tycker själv i teorin att datoranslutning till projektorn borde kunna bli ungefär lika bra som att titta på en platt tft-skärm kopplad till datorn, bara man kan ställa in datorns skrivbordsyta till exakt samma pixeldimensioner som projektorns panel har, samt givetvis att man anpassar nedskalade bildversioner med rätt mängd skärpa så som du gör.

Tycker du att det stämmer, eller finns nå't att tillägga?

Hur upplver du ev skillnader mellan projektorn och motsvarande datorskärm?

Mvh Dan
Det är vad jag upplevt, men glöm inte att använda DVI eller HDMI anslutning. Det är stor skillnad mellan dataskärmen och projektor sisådär 98 tum på diagonalen :), äsch skojar lite. Bilden från projektorn är fantastiskt skarp och med fina färger och djup svärta. Jag använder dock den mest till film tittning så jag har inte kalibrerat den för bilder ännu, det ligger i planeringen att köra en kalibrering på projektorn.
 

danneman

Aktiv medlem
Ang. storlek

Det är vad jag upplevt, men glöm inte att använda DVI eller HDMI anslutning. Det är stor skillnad mellan dataskärmen och projektor sisådär 98 tum på diagonalen :), äsch skojar lite. Bilden från projektorn är fantastiskt skarp och med fina färger och djup svärta. Jag använder dock den mest till film tittning så jag har inte kalibrerat den för bilder ännu, det ligger i planeringen att köra en kalibrering på projektorn.

Jo det är såklart skillnad i storlek mellan skärm/projektor! ;)

I mitt planerade fall med enbart "HD Ready" på projektor så är det ungefär liknande antal pixlar på dataskärm som på projektor, och den ena bilden blåses som sagt upp till stora mått på duken. Det är något jag reflekterat över, men samtidigt skiljer det en del i tittavstånd. Så en kvot mellan tittavstånd/bildbredd är klart intressant.

Planerar att ha minst ca 150cm bredd på duk och kan sitta som mest 250cm ifrån duk, det ger en kvot avstånd/bildbredd på 1,66.

Som jag sitter vid datorn idag är det ca 70cm till skärmen som är 40cm bred, en kvot på 1,75.

Så visst, förhållandevis kommer jag närmre med projektor och kan snudda vid gränsen då rutnätet kring pixlarna kan skönjas. Å andra sidan skriver tidningen FOTO i nr 1-2007 vid test av ljust projektorer med 1280*720 att de satt så nära som med en kvot på 1,25 och fann det okej.


Kommer helt klart gå på tipset att använda DVI el. HDMI i första hand.
 

molusk

Aktiv medlem
När det gäller visning av bilder för en grupp människor är det bästa med en projektor. I mitt fall hat jag en Panasonic PT-AX200 (HD-ready). Dessutom har vi en 40 tum Sony (full HD). Båda matas med en Sony Playstation 3 80 GBöver HDMI, upplösning 1080. I PS3:an kan jag lägga in bilder i valfitt format och de skalas ned/upp till 1080p, Övertoningar och bildbäxlingar går blixtsnabbt tack vare de 8 procesorkärnorna i PS3:an. Att den dessutom spelat Blue Ray och vanliga DVD med mycket gott resultat är ingen nackdel. Vill jag dessutom surfa trådlöst går detta också. I vårt vardagsrum finns också en dator inkopplad till projektorn, men detta grafikkort har inte HDMI-utång så för närvarande kör jag vanlig VGA. Det kanske finns DVI till HDMI konverterare och då kan jag ju gå direkt digitalt.
För mina diavisningar hade jag tidigare Rollei Twin projektor, men jag tycker det blir minst lika bra nu.
//Bosse.
 

afe

Aktiv medlem
För bästa resultat om man ska visa bilder med en projektor, gäller samma som om man ska titta på bilderna på en bildskärm - de bör vara storleksanpassade och skärpta för den upplösningen projektorn (eller skärmen) kan visa.

Om projektorn klarar full HD, alltså 1920x1080, ska man alltså se till att bilden man vill visa håller sig inom den storleken, och skärpa den därefter.

Man måste sedan se till att programmet, eller hårdvaran som visar bilden inte skalar om den, då man i det läget tappar kontrollen över hur bilden ser ut; har man anpassat bilden för full HD, och visar den på en teve (eller projektor) som är HD-ready, kommer bilden att skalas ner och tappa i skärpeintryck. Ungefär likadant som när bilder här på FS visas i 640 pixlars bredd, trots att de är större (och därav alla kommentarer om att "förstora bilden innan du tittar på den").

Ännu värre blir det om man lägger bilderna på en DVD, som bara kan skicka ut en signal på 576p (eller nåt sånt) och visar på en högupplöst skärm eller projektor - då är det upp till DVD-spelaren eller skärmen att skala upp den efter bästa förmåga.

/afe
 

danneman

Aktiv medlem
Upplösning och bilder i höjdformat :/

Kul att diskussionerna tagit fart. :) Bra erfarenheter har kommit fram vilket uppskattas. ^ ^

Har nu slagits av en tanke om upplösningen, då mina bilder till 80% är tagna i höjdformat, inte vidare trevligt utnyttjande av en projektor i widescreenformat. *suck*

För HD Ready (1280*720) innebär det att mina vertikalt tagna bilder blir aningen futtiga känns det som. Vad upplever ni som testat?

Nästa steg vore att gå upp på "Full HD" (1920*1080). Då blir vertikala bilder iaf 1080 på höjden.

När jag jämför anpassade bilder på min datorskärm så är det en dramatisk skillnad. Det klickar liksom inte då jag ser en bild som är 720 på längsta sidan, medan en som är 1080 känns riktigt bra. Jämför jag en typisk modellbild i helfigur så är det en uppenbar skillnad i detaljerna. En bild som är 720 på längsta sidan får tendens till småhackiga konturer. Ta sedan en detalj som catchlights i ögonen, de kan jag inte se på en 720-bild ens med korrekt skärpning och riktigt kort betraktningsavstånd, medan på en 1080-bild syns det klart och tydligt även då man backar till ett rimligt långt betraktningsavstånd. Den senare ger klart mer liv och detlajer i bildintrycket.

Tyvärr springer ju priserna iväg till ca det dubbla om man går från en typisk HD ready till full HD.

Synd det där, på diatiden spelade ju bildens orientering ingen roll, det blev samma storlek/upplösning.

Har haft den smågalna idén att man kan skruva fast projektorn på en enkel hylla som kan flippas upp 90 grader för att utnyttja projektorns panel bättre. (Lite jobbigt dock att först "felrotera" bilderna i datorn i dessa lägen). På den projektor jag är mest intresserad av står även i bruksanvisning att den ej får användas i den vinkeln!


Så delge gärna era reflektioner/upplevelser/förslag i fråga om begränsingarna vid vertikal bildkomposition! Samt vad ni tycker i fråga om vilken upplösning man skall satsa på.
 
Senast ändrad:
ANNONS