Annons

Macro Canon Tokina

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Avser skaffa mig ett objektiv för macrofoto. Två objektiv är för mig intressanta;
1 Canon 100mm/2,8 USM
2 Tokina AT-X100 PRO D

Canon är ca 1000 kr dyrare. Får jag bättre skärpa för dessa 1000 kr?
 

ATJ

Aktiv medlem
Avser skaffa mig ett objektiv för macrofoto. Två objektiv är för mig intressanta;
1 Canon 100mm/2,8 USM
2 Tokina AT-X100 PRO D

Canon är ca 1000 kr dyrare. Får jag bättre skärpa för dessa 1000 kr?
Det vet jag inte, men du får ett objektiv med riktigt snabb och tyst autofokus det vet jag och skarpt som attan är det också. Sedan så blir det inte längre vid macro läge utan det har innerfokusering.
 

keckax

Aktiv medlem
Det vet jag inte, men du får ett objektiv med riktigt snabb och tyst autofokus det vet jag och skarpt som attan är det också. Sedan så blir det inte längre vid macro läge utan det har innerfokusering.

Dessutom är byggkvaliteten i en helt annan division på Canongluggen.
Stridsvagn vs plastleksak ungefär.

/K
 

ATJ

Aktiv medlem
Dessutom är byggkvaliteten i en helt annan division på Canongluggen.
Stridsvagn vs plastleksak ungefär.

/K
Skönt att få medhåll för en gångs skull :). Jag har ett Canon macro och är väldigt nöjd med det. Det enda som jag skulle kunna tänka mig att byta till är ett nytt Canon 180 macro.
 

keckax

Aktiv medlem
Skönt att få medhåll för en gångs skull :). Jag har ett Canon macro och är väldigt nöjd med det. Det enda som jag skulle kunna tänka mig att byta till är ett nytt Canon 180 macro.
Ja, jag tycker att Macrooptik i det brännviddsomfånget till Canon, så är det egentligen inte så mycket att snacka om då Canons 100 verkligen är en ren "proffsoptik till rena fyndpriset", jämfört då med Nikons motsvarighet som är betydligt dyrare.

Men det är klart, om plånboken säjer ifrån så kan ju även några hundralappars skillnad vara av stor betydelse...

/K
 

torparen

Aktiv medlem
Avser skaffa mig ett objektiv för macrofoto. Två objektiv är för mig intressanta;
1 Canon 100mm/2,8 USM
2 Tokina AT-X100 PRO D

Canon är ca 1000 kr dyrare. Får jag bättre skärpa för dessa 1000 kr?
Om jag har fattat er rätt, vilket jag tror, så blir valet ett canonobjektiv.
Kan passa på att nämna att vid prisjämnförelser på pricerunner, konstaterade jag att det skiljer nästan 2000 kr (4589-6656) beroende på val av försäljningsställe.
 

and30ers

Aktiv medlem
Om jag har fattat er rätt, vilket jag tror, så blir valet ett canonobjektiv.
Kan passa på att nämna att vid prisjämnförelser på pricerunner, konstaterade jag att det skiljer nästan 2000 kr (4589-6656) beroende på val av försäljningsställe.
EF 100 Macro USM kostar ca 3500 beg, flera annonser på Fotosidan. Bästa köpet!
 

JojjoGbg

Aktiv medlem
Dessutom är byggkvaliteten i en helt annan division på Canongluggen.
Stridsvagn vs plastleksak ungefär.

/K
Uppenbarligen har du aldrig hållt ett Tokina i din hand med tanke på ditt uttalande!
Tokina är kända för sin byggkvalitet,däremot är Af långsammare!
Mitt tokina är det mest gedigna av mina objektiv och får mina Canon-objektiv att framstå som plastleksaker!

http://www.photozone.de/canon-eos/270-tokina-af-100mm-f28-at-x-pro-d-macro-canon-review--test-report?start=2
http://www.photozone.de/canon-eos/167-canon-ef-100mm-f28-usm-macro-test-report--review?start=2
 

keckax

Aktiv medlem
Uppenbarligen har du aldrig hållt ett Tokina i din hand med tanke på ditt uttalande!
Tokina är kända för sin byggkvalitet,däremot är Af långsammare!
Mitt tokina är det mest gedigna av mina objektiv och får mina Canon-objektiv att framstå som plastleksaker!

http://www.photozone.de/canon-eos/270-tokina-af-100mm-f28-at-x-pro-d-macro-canon-review--test-report?start=2
http://www.photozone.de/canon-eos/167-canon-ef-100mm-f28-usm-macro-test-report--review?start=2

Skojar du! Jag köpte en Tokina och det första som hände mej var att filtret felgängade sej på optiken. "Svarvspån" av plast följde sedan med filtergängan ut.
Möjligt att jag skruvade på filtret på ett klumpigt sätt. Men en sak är säker. Fadäser av det slaget händer inte med Canons macro. Håll dessa två i var hand så känns skillnaden påtagligt.

Tamron och tokina må optiskt vara mycket bra, men är inte någonstans lika välbyggda som den relativt billiga orginal-optiken (jämför med Nikons pris).


/K
 
Senast ändrad:
ANNONS