Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det påstås att den vanligaste smutsen på sensorn kommer från den mattsvarta färg eller coating som spegelhuset är belagd med samt små metallbitar från bajonettfattningen och objektivets motsvarighet.
Tittar man på bajonettfattningarna så ser man lätt att de blir små repor och skador med tiden.
Den kände och sköne snubben Moose Petterson påstår att man ofta kan se små spån av metall i spegelhuset om man tittar med lupp.
Nu har jag aldrig tittat själv så det får stå för honom.
Vill man minimera det som kan hamna på sensorn bör man göra ren spegelhuset med tops varje gång man använt kameran flitigt. Man skall rulla topsen för att plocka upp skräpet. Inte gnugga.
Läste detta i hans blogg nyligen och har inte provat hur mycket det hjälper.
Det verkar dock ligga mycket i vad han säger.
På filmtiden var det förmodligen samma problem men där drog vi hela tiden fram en nu sensor och den hann inte bli särskilt smutsig innnan nästa sensor var på plats. Nu har vi hela tiden samma yta som blir utsatt för virvelstormen inne i spegelhuset när spegeln åker upp och ner i bortåt 10 gånger per sekund.
 
Senast ändrad:

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Blev det? På vilket sätt? Den handlar ju om damm på sensorn..och det här är ju en samlingstråd om just damm på sensorn..
Mitt inlägg var kanske lite onödigt, men det ser onekligen konstigt ut att någon frågor hur man gör rent sensorn lättas som inlägg 500-nånting i en tråd om just sensorrengöring och sedan stövlar jag in och säger att han kan söka på FS och ordet sensorrengöring. Det blir lite knasigt. Det var nämligen så att Bildmicke startade en egen ny tråd där han ställde sin fråga och jag svarade. Sedan flyttade moderatorn tråden hit. Enklast borde väl varit att länka till tråden och sedan låsa den som han på började? Nu är det inte meningen att någon ska spinna vidare på just mina inlägg i den här tråden - fortsätt prata sensorrengöring, det tycker jag är intressantare.
 

TRG

Aktiv medlem
Nån annan som har använt Dust-Aid (Platinum)? Märkte att sensorn på min kamera var ordentligt smutsig när jag tog några mörkerfoton med liten bländare. Dust-Aid är en vätskefri rengöringsmetod, kostade dryga 30 euro, används som en sugkopp men fungerar inte med undertryck utan med nånting klibbigt, som på tejp ungefär. Fick putsa och testa några gånger, men till slut hade jag faktiskt fått bort åtminstone 95 % av dammet, finns det nåt kvar så syns det åtminstone inte mycket, tog några mörkerfoton (med minsta bländare) för att testa.
 

Nixoncc

Medlem
Rengöring av sensor?

Jag är lite ny på detta med analogfoto och funderar över det här med sensorn, hur vet man egentligen när den behöver rengöras, vad har det alltså för effekt på bilderna när sensorn inte är så ren som den bör vara?
Jag använder mig av två Rolleiflex och en Rolleicord, alla köpta på senare tid och jag vet inte riktigt när de blev rengjorda sist.

Är det någon annan serviceåtgärd som man behöver se över?

Tack
Fredrik
 

Nazar

Aktiv medlem
Sätter du in filmrullar i dina kameror? Är svaret JA, så har dessa ingen sensor och behöver således ingen rengöring av denna.
 

Nixoncc

Medlem
Hehe..jag menar slutaren förstås..det är tidigt och måndag morgon..
Är det bara så att om slutaren inte är ren så blir exponeringstiderna inte rätt och effekterna därav, eller kan det även ha andra effekter?
 

Walle

Aktiv medlem
Slutaren är ingenting som man rengör. OM den behöver service görs det lämpligen på en serviceverkstad. Slutaren är oerhört känslig, bara att peta till den kan räcka för att förstöra den.

Har du hörttalas om någon rengöra sin slutare i sin digitala kamera? Nej, alla pratar om rengöring av sensorn, inte av slutaren. Det är ingen skillnad mellan digitala och analoga kameror vad det gäller slutaren, den största skillnaden är att analoga kameror drar fram en ny sensor mellan varje bild, därför behöver man aldrig rengöra sensorn.
 

Nixoncc

Medlem
Jag tänte absolut inte mixtra med kamerorna själv utan vid behov lämna in den på en service.
Vad är det som kan behöva ses över på dessa gamla kameror?
Jag skulle bara vilja veta att allt är ok, men jag vill ju inte heler lämna in dem i onödan..
 

Walle

Aktiv medlem
Risken är att slutaren kärvar (samma risk med bländaren för övrigt) om det har kommit olja på den. Är det centralslutare i gluggarna?

Jag skulle ha kört igenom en rulle i var kamera. Smart kan vara att med en digitalkamera ta "samma bilder" på samma inställningar. Då kan du lätt jämföra i efterhand och se om de analoga kamerorna exponerar helt tokigt. Lite variation blir det alltid, på grund av olika kalibrerade mätare och så, men man ser ju om exponeringen sticker iväg fullkomligt.

Lämpligt är att göra test på olika tider, t.ex. är det inte ovanligt att de exponerar korrekt på korta tider men inte på långa. Vice versa förekommer också.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Risken med hårtorkar eller dammsugare är att man blåser så hårt att man skadar slutarlamellerna. Förmodligen ingen större fara, om man inte håller den tätt mot bajonettfattningen, men jag föredrar gummiblåsa än så länge :9.
 

blenda12

Aktiv medlem
Sensorrengöring spegelvänt?

Rengjorde min sensor idag eller rättare sagt glaset framför...hade ett smutskorn som satt lite hårdare fast, på bild nere till vänster...men visst innebär det att det är spegelvänt när jag tittar på sensorn...så att dammkornet när jag rengör är uppe till höger...hade lite dåligt ljus så jag såg det inte på själva sensorglaset.
Stämmer detta?

/Magnus
 

FotoRichard

Aktiv medlem
Rengöring av sensor

Jag vet att detta har varit uppe tidigare men i alla fall.
När jag var utomlands för ett tag sedan så fick jag smuts på linsen...trodde jag. Det visade sig att det va smuts på sensorn efter några testbilder på ett vitt papper med olika objektiv. Säkraste sättet att se om det är smuts på sensorn är att ta flera bilder på samma motiv men med olika objektiv. Ser man samma smutsfläck på alla bilderna så är det med all sannolikhet på sensorn.
Så igår så tog jag tag i saken och blåste rent sensorn med en tuta från hama, jätteenkelt och snabbt gick det. Jag blev jättenöjd med resultatet, inte ett dammkorn fanns kvar :D

Det jag vill säga med det här är att man ska inte vara rädd för att göra rent senorn, följ bara beskrivningen i instruktionsboken till kameran så går allt som på räls :)

Lycka till

//Richard
 

loidor

Avslutat medlemskap
Värt att lägga till är att det visserligen ska blåsas rent, men om du blåser med munnen eller köper dig luft på burk (sån man blåser ren datorer med) är det rätt stor chans att man förstör något.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att blåsning bara flyttar om skräpet medan statisk borste fångar upp det. Att blåsa är alltså som att sopa problemen under mattan… De dyker snart upp igen och blir svårare och svårare att ta hand om… Till slut måste man kanske använda fuktad pinne fast A och O är ju att skaffa en batteridriven speciell lupp så att man vet om det finns något skräp och var det finns…
/Harald
 

janeck

Avslutat medlemskap
Renblåsning av censor

Om man har tillgång till en gassvets,så kan man med fördel blåsa rent med
oxygenet,funkar kanon och dosering av trycket är enkelt.Harr ännu inte
fått något dåligt resultat.
Janne
Detta självfallet under förutsättning att miljön man utför renblåsningen
är ren,och att man håller kamerahuset med objektivfattningen nedåt.
 
ANNONS