Annons

Konfiguration av HDD för original/redigerade & backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Börjar få en himla massa bilder på HDD och funderar över en smidigt konfiguration/lösning. Är således i behov av lite idéer/tankar på lösningar med för-/nackdelar!?

Har idag ca. 500 GB bilder lokalt lagrade på en HDD i pc:n. Gör sedan (manuellt) backup på dessa till en extern HDD om 500GB och som nu börjar bli full.

Har därför investerat i en NAS (Segate BlackArmor 220) med 2X1TB och som fn. körs på Raid 1 och som är tänkt att användas för hushållets samtliga filer inkl. filmer/musik mm.

Har idag följande struktur på bildmapparna:

Motorsport / Roadracing / 2010 / 100706_Knutstorp / Original / RAW
samt
Motorsport / Roadracing / 2010 / 100706_Knutstorp / Redigerade / jpg
i vissa fall även...
Motorsport / Roadracing / 2010 / 100706_Knutstorp / Original / jpg

Dvs. jag har 2st. undermappar till resp. händelsemapp (100706_Knutstorp) [Original] resp. [Redigerade].

Funderar nu på om det finns ett smidigare/bättre sätt att dela upp originalfiler vs. redigerade OCH i så fall hur jag skall sköta backup på dessa!?

En variant är ju att lagra ALLA originalfiler på en HDD och redigerade (med samma mappstruktur) på en egen HDD och på samma sätt med backupperna!?

Någon som har lite idéer och tankar?

Mvh!
// Niklas
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hmm, en del visningar men inga svar!? Jag kanske skall dela upp mina frågor!

Hur många av Er lagrar redigerade bilder på annan plats än originalbilderna?

Mvh!
// Niklas
 

Kimster

Aktiv medlem
Beror kanske lite på hur mycket jpg-filerna är redigerade. Är det bara "Lightroom"redigerat så sparas ju allt i metadatan i databas/xmp/dng beroende på hur man vill ha det. Då tycker jag jpg-filerna är överflödiga efter att man har publicerat dem. Men om jobbar med dem i photoshop motsv. alltså sånt man inte kan spara i metadatan/databasen så kanske det blir en massa psd-filer då man gärna vill spara med bibehållna lagerr osv. då kan det kanske vara bra med extra säkerhet.

Hårddisk är billigt idag och 500GB är mycket information så.. Ja, jag har hemma idag allt på samma raid1-disk. På jobbet har jag allt på raid5 NAS och det som ska publiceras på en egen server också raid5.
På detta ska det även byggas backuplösningar. Dock kan jag inte gå in på detaljer där.

I de flesta fall tror jag att det går att köra alla på samma disk sålänge man har bra backupmöjligheter.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag föredrar att ha två separata strukturer. En för original och en för kopior. Det underlättar just vid backup.

Alltså har jag

\Original\2010\2010-05-15 Mantorp

som innehåller mina RAW-filer (och i förekommande fall original JPG)

och

Kopior\2010\2010-05-15 Mantorp

Där jag har en JPG som jag exporterat ut i full upplösning från Lightroom.
 
ANNONS