Annons

Stipendium!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eveliners

Avslutat medlemskap
Hej alla fotografer och intresseläsare! Jag skulle behöva lite hjälp.
Nyligen fick jag reda på att jag (preliminärt) kommit in med höga poäng på fotoskolan Kungstensgymnasiet i Stockholm. Men jag själv kommer från Finspång i Östergötland och det betyder alltså en flytt för mig.
Men ekonomi är ett återkommande problem i sammanhang med boende. Jag undrar om det kanske finns stipendier man kan söka som gör att jag kan försörja mig i ett andrahandsboende, kollektivboende eller studenthem så att jag kan få min fotoutbildning och samtidigt kunna få mat i magen.
Vet ni några stipendier eller stiftelser jag kan söka?

Tack!! / Evelina
 

Kijana

Aktiv medlem
Några konkreta stipendier känner jag inte till, men länsstyrelserna har en gemensam webbplats där man kan söka fram olika fonder och stiftelser i hela landet.
Hittar inte den exakta adressen nu, men den börjar med något i stil med www.lst.se/
 

Eveliners

Avslutat medlemskap
Kijana: tack, det ska jag genast kolla upp!

ErlandH: Jag är medveten om att ett inackoderingstillägg finns, men tyvärr så gäller det bara om jag bor två timmar ifrån min skola. Och om jag flyttar till Stockholm gills inte det längre. Det har skolan sagt och även min studie- och yrkesvägledare bekräftat. Jag är 16 och och mina föräldrar kommer att hjälpa mig så gott de kan. Men samtidigt måste jag själv kunna betala några summor. För annars blir det dem som får ett extra hushåll att betala. Plus att mina föräldrar är skilda, tyvärr.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det mindre än två timmars resväg fram och tillbaka till Stockholm från Finspång?
 

Eveliners

Avslutat medlemskap
ErlandH: Ja, det är ca exakt två timmar. Men eftersom att jag bor i Stockholm då (förhoppningsvis) så gills det inte att jag kommer eller står skriven i Finspång, tyvärr..
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är du säker på det? Det är just för att du måste bo i Stockholm där skolan är som du får tillägget. Ditt föräldrahem räknas om ditt hem.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Håller med Erland här. Det är ju det som är hela poängen med inackorderingsbidraget, dvs att du ska få hjälp att betala ett boende som ligger närmare skolan än ditt föräldrahem.

Annars skulle ju ingen vara berättigad till bidraget.
 

Eveliners

Avslutat medlemskap
Ja, det tycker jag med. Men jag får titta upp det på egen hand. För det konstiga är ju att både skolan och min SYV säger att det kommer att räknas på att jag flyttar till Stockholm. Men jag håller fullt ut med om att det är själva poängen med bidraget!
 

BeriJan

Aktiv medlem
Ja, det tycker jag med. Men jag får titta upp det på egen hand. För det konstiga är ju att både skolan och min SYV säger att det kommer att räknas på att jag flyttar till Stockholm. Men jag håller fullt ut med om att det är själva poängen med bidraget!
Det lämpliga är att du fortfarande är skriven hos dina föräldrar, eller den nu nu är skrive hos eftersom de är skilda, men bor tillfälligt på studieorten. Posten kan du ju eftersända om du vill.

Ta en koll med CSN
inackorderingstillägg
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg
studiehjälp
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/krav
 
ANNONS