Annons

D5200 eller d7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

har planerat att köpa en D5200 men har sett att man kan få tag på en D7000 till samma pengar. Rena fakta om kamerorna har jag, men har lite svårt att bedöma hur det är när man jämför bildkvalite och brusegenskaper. Kort och gott, levererar D5200 bättre bilder än storerbror, den är trots allt 3 år nyare

Fredrik
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej,

har planerat att köpa en D5200 men har sett att man kan få tag på en D7000 till samma pengar. Rena fakta om kamerorna har jag, men har lite svårt att bedöma hur det är när man jämför bildkvalite och brusegenskaper. Kort och gott, levererar D5200 bättre bilder än storerbror, den är trots allt 3 år nyare

Fredrik
Bildkavliteten du kommer hem med är aningen bättre med D5200 om man ska tro DxOmark.
Så i så fall skulle du väl väja D5200 dessutom har den ju utfällbar skärm bak som gör att du tar de där bilderna ur låg vinkel som du aldrig orkar bocka dig ned för att ta om du har en D7000.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Bildkavliteten du kommer hem med är aningen bättre med D5200 om man ska tro DxOmark.
Så i så fall skulle du väl väja D5200 dessutom har den ju utfällbar skärm bak som gör att du tar de där bilderna ur låg vinkel som du aldrig orkar bocka dig ned för att ta om du har en D7000.
tack, den sidan har jag missat. Ska kolla upp den :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade o har valt D7000. Tror inte skillnaden i bildkvalite är synlig, men alla funktioner som D7000 har ger mycket mervärde
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Bara AF-motorn i D7000 är avgörande tycker jag, sen vet jag inte hur det är med CLS i D5200, det är ju med en ganska bra sak att ha.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Bara AF-motorn i D7000 är avgörande tycker jag, sen vet jag inte hur det är med CLS i D5200, det är ju med en ganska bra sak att ha.
Håller med, det ger tillgång till en hel del bra objektiv som man kanske vill köpa billigt och bra begagnat. Skulle aldrig vilja vara utan mitt DC Nikkor 135 mm t.ex.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Inbyggda AF motorn bryr jag mej inte så mycket om då jag endast kör på AF-S optik.

Jag håller i övrigt med om att D7000 är en rejälare kamera på alla sätt, det som oroar mest är att bruset verkar dra iväg rejält efter ISO 3200? (Kollade på Dpreview och jämförde med D5200)

Förresten, vad är CLS?
 

kephart

Aktiv medlem
Inbyggda AF motorn bryr jag mej inte så mycket om då jag endast kör på AF-S optik.

Jag håller i övrigt med om att D7000 är en rejälare kamera på alla sätt, det som oroar mest är att bruset verkar dra iväg rejält efter ISO 3200? (Kollade på Dpreview och jämförde med D5200)

Förresten, vad är CLS?
Menar du att du redan har alla objektiv du vill ha? Det är väldigt roligt och ekonomiskt att kunna köra äldre objektiv. De kan vara väldigt bra för en billig penning.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 

avslutad130619

Avslutat medlemskap
Hej,

har planerat att köpa en D5200 men har sett att man kan få tag på en D7000 till samma pengar. Rena fakta om kamerorna har jag, men har lite svårt att bedöma hur det är när man jämför bildkvalite och brusegenskaper. Kort och gott, levererar D5200 bättre bilder än storerbror, den är trots allt 3 år nyare

Fredrik
Har själv en d7000 en härlig kamera, den känns som en riktig kamera och inte som en leksak.
 

avslutad130619

Avslutat medlemskap
Hej,

har planerat att köpa en D5200 men har sett att man kan få tag på en D7000 till samma pengar. Rena fakta om kamerorna har jag, men har lite svårt att bedöma hur det är när man jämför bildkvalite och brusegenskaper. Kort och gott, levererar D5200 bättre bilder än storerbror, den är trots allt 3 år nyare

Fredrik
Men efter att ha kollat på dina bilder så tycker jag att du inte behöver någon dslr utan en kanske lite mer avancerad kompaktkamera istället?
 

eskil23

Aktiv medlem
Menar du att du redan har alla objektiv du vill ha? Det är väldigt roligt och ekonomiskt att kunna köra äldre objektiv. De kan vara väldigt bra för en billig penning.
D7000 har inte bara egen AF-motor. Den har även en AI-avkännare vilket gör att man får fungerande ljusmätning genom gamla manuella objektiv utan elektriska kontakter också.
 

correctamundo

Aktiv medlem
D7000 har helt klart en del ergonomiska fördelar som underlättar ditt kamerahandhavande. Det brukar framhållas väldigt mycket på fotoforum men en kamera som D5200 är ändå väldigt smidig att arbeta med, speciellt den där vinklingsbara skärmen. För egen del var det främst vädertätningen som lockade med D7000 men jag köpte ändå en D5100. Numer har jag en kamera med af-motor i huset men köper ändå inte gluggar som inte är af-s av flera skäl. Det är väl just DC-objektiven, 200/4 micro nikkor 16 mm fish-eye som är de som skulle vara utan af-s motsvarighet.

Jag skulle kanske sätta mig ned och lista diverse för och nackdelar och sedan tänka igenom vilka som har betydelse för mig själv - inte för andra ;-).
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
D7000 har helt klart en del ergonomiska fördelar som underlättar ditt kamerahandhavande. Det brukar framhållas väldigt mycket på fotoforum men en kamera som D5200 är ändå väldigt smidig att arbeta med, speciellt den där vinklingsbara skärmen. För egen del var det främst vädertätningen som lockade med D7000 men jag köpte ändå en D5100. Numer har jag en kamera med af-motor i huset men köper ändå inte gluggar som inte är af-s av flera skäl. Det är väl just DC-objektiven, 200/4 micro nikkor 16 mm fish-eye som är de som skulle vara utan af-s motsvarighet.

Jag skulle kanske sätta mig ned och lista diverse för och nackdelar och sedan tänka igenom vilka som har betydelse för mig själv - inte för andra ;-).
Tack för bra svar.

Jag har precis sålt iväg mitt Tamron 70-200 f/2.8 och ska köpa ett nytt tele samtidigt som huset. Det lutar mest åt nya 70-200 f/4, men nya AF-S 80-400 lockar otroligt mycket. Har haft den gamla varaianten och saknar den för brännvidden. Den var helt oumbärlig vid flygfoto/flightspotting
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Men efter att ha kollat på dina bilder så tycker jag att du inte behöver någon dslr utan en kanske lite mer avancerad kompaktkamera istället?
Ganska konstig kommentar!
Man måste anse att man är en utmärkt fotograf och kunna visa upp egna fantastiska bilder för att fälla en så nedsättande kommentar om en annan fotograf.
Själv tror jag att TS mycket väl skulle utvecklas och ta ännu bättre bilder med en bättre kamera.
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Det blev faktiskt en ny D7100 eftersom jag nyss slog till på ett gammalt personligt favoritobjektiv med gamla AF. Trevliga fördelar som jag la märke till direkt är dn större sökaren, snabbare och säkrare AF och displayen ovanpå kameran :) Vet inte om det är vät 5000 kr extra, men nu blev det så i alla fall
 
ANNONS