Annons

Vilket är ditt favoritobjektiv till din Nikonkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
Jo, det säger ju sig självt att bruset blir mindre med en FF-kamera. Likafullt så kan jag använda f/2 och får en brännviddsförlängning som passar min motikvrets utmärkt. Bruset är ju som det är på den kameran och fotar jag på lägsta ISO så är det inga problem.
Likväl som du kan ställa in siffran f/2, så står också det likfullt 135 mm på objektivets front oförändrat om du skruvar fast objektivet på en D90 eller D800.


Michael - Som inte ser någon skillnad -
 

Benny p

Aktiv medlem
Så, vad tycker du överväger? Jag har själv aldrig provat någon 2.8-zoom utan skaffade 70-210 f/4, vilket är en aning mjukt men behändigt i formatet och trevligt på många sätt.
Mycket känsla i denna pjäs.Bra balans tillsammans med en D200:a och battgrepp.Snygg ytfinish.

//Benny
 

Lesenrot

Aktiv medlem
Äger bara 3 st men blir snart ett tele åxå.

Min 24-70 2,8 sitter på alt som oftast. Ibland åxå min 50mm 1,4..
Har en Macro 60 mm som i princip aldrig används....
Nästa inköp blir en 70-20 2,8 VRII
Jag kör samma uppsättning som du förutom att mitt 50 1,4 är från Sigma.(antar att du har en 50 1,4 G)
Vill också ha ett 70-200 2,8, hoppas att det inte kommer en ny variant just efter det man har köpt VR II:an
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har inte objektivet längre, men jag måste nog säga att Zeiss 50/1,4 är min favorit. Trots att jag gillar 35 mm brännvidd (på FF) bättre. Det har en skärpa som är helt fenomenal om man bländar ner en skvätt (~f/2,5) och färgerna är bättre än något annat jag sett.

Jag gjorde mig av med objektivet i samband med att jag gick över till Leica M8 för något år sedan. Nu har jag dock en D700 igen och eventuellt köper jag ett ZF igen. Det är såpass kompakt att det kommer passa fint även på framtida spegellösa kameror, så det kan nog ses som ett säkert köp.
 

gatosi

Aktiv medlem
Jag gillar alla mina objektiv! Har ju skaffat dem av någon anledning. Nikkor 70-200mm 2,8 VR och AF 50mm 1,8 var inga felköp direkt.
Men mitt allround är Sigma 17-50mm 2,8 OS. Ingen som nämnde dett fina objektiv än tror jag. Prisvärt alternativ till Nikons egna.
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Ett objektiv som jag gillar är Nikon AF MICRO-NIKKOR 55mm f/2.8 ( http://www.kenrockwell.com/nikon/55af.htm ). Det var ett av de första jag skaffade och då hade jag inget 50 mm, så detta fick dubblera som "normal" också. Jag tror jag gav ett par tusen för det på Tradera 2007 och det ångrar jag inte. Ett mycket skarpt och pålitligt objektiv, om än något sladdrigt, men det verkar inte påverka resultatet utan är byggt så av en anledning. Även bakgrundsoskärpan tycker jag är fint tecknad.

Idag kan man säkert få det ännu billigare. Tänk bara på att det inte har inbyggd motor, så det passar inte till de nyaste instegskamerorna.

Det som är negativt med det är väl att brännvidden är så kort att man kommer bara centimeter ifrån blomman eller vad det nu är för motiv, men det har ju inte med objektivets kvalité att göra egentligen. En fördel är att frontlinsen sitter i en "tratt" så att den fungerar som motljusskydd som man då alltid har med. Dessvärre svår att använda med stativ eftersom frontlinsen åker ut och in vid fokusering och bildutsnittet då ändras.

Jag använder det ibland tillsammans med Kenkos mellanringar om jag vill komma ännu närmare, och det fungerar om ljuset kommer från rätt håll.

Negativt är en viss blåtoning i bilden, men jag gissar att man kanske kan komma till rätt med det med ett UV-filter?
 

andersm73

Aktiv medlem
Hm, verkar vara först med ett gammalt gott 180/2,8 ED(?).

Hursomhelst riktigt nöjd med det för mig alldeles lagom stora, skarpa, tämligen ljusstarka och kontrastrika teleobjektiv. Ok, AF kunde varit snabbare och visst vore VR bra, men på det stora hela funkar 180:an finfint :)
/A.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hm, verkar vara först med ett gammalt gott 180/2,8 ED(?).

Hursomhelst riktigt nöjd med det för mig alldeles lagom stora, skarpa, tämligen ljusstarka och kontrastrika teleobjektiv. Ok, AF kunde varit snabbare och visst vore VR bra, men på det stora hela funkar 180:an finfint :)
/A.
AF-hastigheten på det är väldigt beroende på kameran. AF-motorn i D700 var otroligt mycket snabbare än den i D70 och D800 var ytterligare strået vassare.

/Karl
 

MattiasL

Aktiv medlem
Hm, verkar vara först med ett gammalt gott 180/2,8 ED(?).

Hursomhelst riktigt nöjd med det för mig alldeles lagom stora, skarpa, tämligen ljusstarka och kontrastrika teleobjektiv. Ok, AF kunde varit snabbare och visst vore VR bra, men på det stora hela funkar 180:an finfint :)
/A.
Jag älskar 180:n. Den är mitt minst använda objektiv, men också det som levererar mest magi när det funkar med så långa brännvidder.
 
Tamron AF 28-75/2,8 XR DI är nog det som ligger närmast hjärtat tack vare allround-aspekten, men Sigma EX 50/1,4 DG HSM har jag nog roligast med när jag väl använder det.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Mina mest använda åtminstonde är nog Nikkor AF 35/2 (jag har den som kom innan 'D') gillar den skarpt! Sedan en Tokina 28-70 f/2.6-2.8 pro II (Angénieux -designen) Den är tung och kanske inte superskarp på 2.8 i alla situationer, men har en väldigt trevlig karaktär!

I närbildssituationer och även porträtt sätter jag på min Zeiss 25/2.8 den är ganska trevlig, med fin karaktär men kommer nog snart säljas, delvis då jag nästan aldrig skjuter porträtt med en digital kamera.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Mitt favoritobjektiv är mitt Samyang 85mm/1.4. Manuell fokus, otroligt skarpt redan från f1.7 och fantastiskt fin och mjuk oskärpa. Nummer två är mitt 50mm 1.8 AF-d. Inte för skärpan på 1.8 eller att det har en snygg oskärpa, utan för att 50mm är min absoluta favoritbrännvidd. Det ramar in en scen på ett så perfekt sätt. :)
Kan inte annat än hålla med gällande Saymang 85mm f/1.4 UMC, sjukt prisvärd optik. Fånigt bra skärpa och underbar bokeh!
 

MattiasL

Aktiv medlem
Apropå 135/2, har någon erfarenhet av 105/2 DC?
På filmtiden hade jag både 105/2,5 och 1,8, och saknar brännvidden lite. En del säger att den är oerhört skarp och har skön karaktär, andra att den är gammal och ett halvdåligt val i dagsläget. Vad säger ni?
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Gillar att fota så att jag får med mycket av miljön i mina bilder, och skulle nog därför välja mitt 24mm PC-E. Tillräckligt vidvinkligt för att få med det mesta, och möjligheten till Tilt gör att jag kan lägga skärpan där jag vill.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Favorit optik till Nikon och varför?

Satt och tänkte idag på vilka mina absoluta favorit objektiv är och har varit under åren för Nikon.
Är lite nyfiken på vad andra tycker? Det är såklart väldigt subjektivt och beror helt på vad man gillar att fotografera.
Men det skulle vara kul att höra ändå.
Kan ju nämna att mina mest använda är:
180 mm
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=543

Detta använder jag nästan mest tillsammans med mitt 85 mm. Älskar detta objektiv. Det är ett sådant gediget hantverk. Lite långsam aoutofokus, men det stör mig inte så mycket så jag mest plåtar porträtt med det. Tonen jag får ut av det i bilderna är precis så som jag vill ha det.
85 mm
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=560

Kanske mitt allra mest använda eftersom jag fotar mycket porträtt med det och även tar med det när jag fotar annat. Väldigt ljusstarkt och är väldigt pålitligt objektiv. Också detta är sjukt gediget och härligt att ha på kameran.
28 mm
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22930

Det här objektivet har växt i mina ögon mer och mer ju mer jag arbetar med det. Det är inte lika gediget som de andra men har all den nya tekniken samtidigt som det ger väldigt trevlig ton. Riktigt skarpt. Ett sådant objektiv jag låter sitta på när jag är ute och rör mig för jag får alltid användning för det. Är även det rätt ljusstarkt och kan faktiskt ta en del sköna dokumentära porträtt med det med helt ok bokeh för att vara ett vidvinkel.

/Martin.
 
ANNONS